Page 38 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 38

Bilişsel Strateji Öğretimi Nedir?


           Bilişsel Strateji Öğretimi basitçe çocuğun öğrenme stiline uygun olarak bilgiyi kodlaması, hatırlaması ve geri çağırması-
           dır (Gagne).  Burada amaç öğrenilen bilginin içselleştirilmesi yani kendi duygu, hareket, davranışlarını tanımlayıp kişinin
           bireysel zihinsel süzgeçlerinden geçirip, çıkan sonuçları yorumlayıp, içe aktarması ve bunun sonucunda bilginin otoma-
           tik hale getirilmesidir. Burada çocuğun kendisi için en doğru stratejiyi bularak uygulamasını sağlamak ve öğrenmesini
           kolaylaştırmak hedeflenir.


           Bilişsel Strateji Öğretimi’nin Öğretim Aşamaları


           1. Yüksek sesle düşünerek etkileşimler-diyaloglar yoluyla stratejiye ve işlemsel kolaylaştırıcıların kullanımına model
               olma: Öğretmen burada stratejiyi nasıl uyguladığını gösterirken eş zamanlı olarak görsel destekleyiciler kullanır.
               Öğrenciye stratejiyi uygulayarak model olur.  Öğretilecek strateji somutlaştırılır. Bu da stratejiyi daha anlaşılır ve
               görünür hale getirir.

           2. Strateji kullanımına ve işlemsel kolaylaştırıcıların hazırlanmasına rehber olma: Bu aşamada strateji uygulanırken
               öğretmen öğrenciye rehberlik eder ve stratejiyi birlikte uygularlar.

           3. Bağımsız uygulamalar strateji kullanımında, bağımsızlık-işlemsel kolaylaştırıcıların bazılarının geri çekilmesi,  bazıla-
               rının ise öğrenciler tarafından hazırlanması: Öğrenci bu aşamada stratejiyi bağımsız olarak uygulayabilir duruma
               gelmektedir.




           Bilişsel Stratejiler


              1. Okuma Güçlüğü (Disleksi)

           Okuma güçlüğü (Disleksi) özel öğrenme güçlüğü içinde yer alan ve en sık karşılaşı-
           lan alandır. Akıcı okuma becerisinin kazanılmaması, diğer akademik alanları da
           olumsuz etkilediği için öncelikle desteklenmesi gereken en önemli güçlük-
           tür.

           Okuma güçlüğündeki yetersizlikler karşımıza;

                 Sözcük okuma güçlüğü,


                 Okuma  akıcılığındaki  sorunlar  (doğruluk,  otomatiklik/hız,
                 prozodi/tonlama-vurgu)


                 Okuduğunu anlama sorunları olarak ortaya çıkmaktadır.










          38
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43