Page 38 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 38
Bilişsel Strateji Öğretimi Nedir?
Bilişsel Strateji Öğretimi basitçe çocuğun öğrenme stiline uygun olarak bilgiyi kodlaması, hatırlaması ve geri çağırması-
dır (Gagne). Burada amaç öğrenilen bilginin içselleştirilmesi yani kendi duygu, hareket, davranışlarını tanımlayıp kişinin
bireysel zihinsel süzgeçlerinden geçirip, çıkan sonuçları yorumlayıp, içe aktarması ve bunun sonucunda bilginin otoma-
tik hale getirilmesidir. Burada çocuğun kendisi için en doğru stratejiyi bularak uygulamasını sağlamak ve öğrenmesini
kolaylaştırmak hedeflenir.
Bilişsel Strateji Öğretimi’nin Öğretim Aşamaları
1. Yüksek sesle düşünerek etkileşimler-diyaloglar yoluyla stratejiye ve işlemsel kolaylaştırıcıların kullanımına model
olma: Öğretmen burada stratejiyi nasıl uyguladığını gösterirken eş zamanlı olarak görsel destekleyiciler kullanır.
Öğrenciye stratejiyi uygulayarak model olur. Öğretilecek strateji somutlaştırılır. Bu da stratejiyi daha anlaşılır ve
görünür hale getirir.
2. Strateji kullanımına ve işlemsel kolaylaştırıcıların hazırlanmasına rehber olma: Bu aşamada strateji uygulanırken
öğretmen öğrenciye rehberlik eder ve stratejiyi birlikte uygularlar.
3. Bağımsız uygulamalar strateji kullanımında, bağımsızlık-işlemsel kolaylaştırıcıların bazılarının geri çekilmesi, bazıla-
rının ise öğrenciler tarafından hazırlanması: Öğrenci bu aşamada stratejiyi bağımsız olarak uygulayabilir duruma
gelmektedir.
Bilişsel Stratejiler
1. Okuma Güçlüğü (Disleksi)
Okuma güçlüğü (Disleksi) özel öğrenme güçlüğü içinde yer alan ve en sık karşılaşı-
lan alandır. Akıcı okuma becerisinin kazanılmaması, diğer akademik alanları da
olumsuz etkilediği için öncelikle desteklenmesi gereken en önemli güçlük-
tür.
Okuma güçlüğündeki yetersizlikler karşımıza;
Sözcük okuma güçlüğü,
Okuma akıcılığındaki sorunlar (doğruluk, otomatiklik/hız,
prozodi/tonlama-vurgu)
Okuduğunu anlama sorunları olarak ortaya çıkmaktadır.
38
l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi