Page 33 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 33
Öğretmenlere ve Ailelere Öneriler
Öğrenme güçlüğüne sahip bireylerin yaşamlarında okulun önemi büyüktür. Velilerden sonra toplumsal, zihinsel ve
duygusal olarak bireylerin gelişimlerinde öğretmenlere büyük görevler düşmektedir.
Doğru ve etkili bir eğitimin sağlanabilmesi için öncelikle öğretmenlerin özel
öğrenme güçlüğü tanısı almış öğrencilerin gereksinimlerini ve özelliklerini
çok iyi bilmeleri gerekmektedir.
Özel öğrenme güçlüğüne sahip bireylerin eğitiminde öğretmenlerin
öğrencilere karşı tutumları, özel öğrenme güçlüğüyle ilgili aldıkları
eğitimler ve bu konu hakkında bilgi sahibi olmaları bu
öğrencilerin eğitim hayatını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu
doğrultuda özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencilerin gelişimini
sağlamada öğretmenlere düşen görevleri şöyle sıralamak
mümkündür (Smith, 2014, Melekoğlu ve Çakıroğlu, 2016,
Sezgin Elbir, 2020, Keskin, Korkut ve Can, 2016):
Öğrenciler için bireyselleştirilmiş eğitim programı
hazırlamalıdırlar.
Öğrencilerin ailesiyle sürekli iletişimde olmaları ve iş birliği
yapmaları gerekmektedir.
Millî Eğitim Bakanlığınca bu alanda yapılan düzenlemeleri ve
yönetmelikleri doğru anlamalı ve uygulamaları bu doğrultuda
gerçekleştirmelidirler.
Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrenciler ile diğer öğrenciler arasında eşitliği sağlamalı ve etkinlikleri
bu doğrultuda düzenlemelidirler.
Sınıf içi etkinliklerde zorlanan çocuğa ek yardım sağlayarak destek olmalıdır..
Bu öğrencilere daha basit ödevler verilebilir.
Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklar renkli materyallerden hoşlanabilir. Bu doğrultuda yapılan çalışmalarda
görsellerden daha fazla faydalanabilir.
Oturma düzeni değiştirilebilir ve çocuğun iyi rol modeli olabilecek çocuklarla birlikte oturması sağlanabilir.
Karmaşık yönergelerden kaçınılmalı, yönergeler tek tek verilmelidir.
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin sınıf içinde kabulünü arttırmak için öğrencilere başarabilecekleri görev ve
sorumluluklar verilebilir. Öğretmenler yapacakları etkinliklerde uygulamalarını öğrenme güçlüğü ile tanılanmış
çocukların da dâhil olabileceği şekilde planlamalı ve mümkün olduğunca bu öğrencilerin katılabileceği şekilde
etkinliklerini uygulaması gerekmektedir.
Okul rehber öğretmenleri hem öğretmenlerin hem öğrencilerin öğrenme güçlüğü olan bireylere olumlu tutum ve
tavırlar oluşturmaları hususunda seminerler düzenleyebilirler.
Bu öğrencilere yapılacak etkinliklerde ödüller kullanmalı, iletişimi güçlendirecek çalışmalar yapılmalıdır. Tüm bunları
yaparken de onları diğer öğrencilerle ‘kıyaslamaktan’ kaçınmalıdırlar.
l 33
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi