Page 31 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 31
Öğrenme Güçlüğünün Belirtileri
Öğrenme güçlüğünün birçok belirtisi bulunmaktadır. Aslında gelişim dönemlerinde öğrencilerin çoğu bu özellikleri
gösterebilmektedir. Ancak öğrenme güçlüğü belirtisi olabilmesi için uzun bir süre boyunca bu güçlüklerin devam etmesi
ve öğrencinin okul başarısını olumsuz yönde etkilemesi gerekmektedir (Melekoğlu, 2018). Öğrenme güçlüğünün
belirtilerini akademik ve davranış ile ilgili belirtiler olmak üzere ikiye ayırmak mümkündür.
Öğrenme güçlüğü ile ilgili akademik anlamdaki belirtiler genel olarak şöyle ifade edilebilir (Akçin, 2016; Salman,
2016; Smith, 2004; DSM V, 2013):
Okul öncesi dönemde; konuşmanın gecikmesi, yakın heceye sahip olan kelimelerde seslerin karıştırılması,
ayakkabılarını bağlamada zorluk yaşama, yön ve zaman kavramlarının karıştırılması gibi belirtiler gösterebilirler.
Genelleme ile ilgili zorluk yaşayabilirler.
Problem çözme becerisinde yetersizlik gösterebilirler.
Öğrenmeye karşı isteksizdirler.
Akademik alanlarda tutarsızlık gösterebilirler. Yani bir derste çok başarılı iken başka bir derste başarısızlık
yaşayabilirler.
Sözcük okuma esnasında yanlış veya yavaş okuma olması ayrıca okumak için normale göre daha fazla çaba harcama
gibi problemler görülebilir.
Düzgün okuma olmasına rağmen olay örgüsünde hata, yanlış yorumlama ve okuduğunu anlayamama gibi
sorunlarla karşılaşabilirler.
Sesli veya sessiz harf ekleme, sesli veya sessiz harf çıkarma ve sesli- sessiz harflerin yerini değiştirme gibi
davranışlarda bulunabilirler.
Dil bilgisi ve noktalama işaretlerini yanlış kullanma, kendini ifade ederken yazılı bir şekilde kâğıda aktarımda zorluk
yaşayabilirler.
Rakamlar, sayılar arasındaki ilişkileri kavrayamama, azlık çokluk ilişkisi hataları, işlemler tek basamaklı olsa dahi
parmak hesabı kullanıp yapma, hesaplama işlemlerinin üstesinden gelememe gibi problemlerle karşı karşıya
kalabilirler.
l 31
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi