Page 31 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 31

Öğrenme Güçlüğünün Belirtileri


             Öğrenme  güçlüğünün  birçok  belirtisi  bulunmaktadır.  Aslında  gelişim  dönemlerinde  öğrencilerin  çoğu  bu  özellikleri
             gösterebilmektedir. Ancak öğrenme güçlüğü belirtisi olabilmesi için uzun bir süre boyunca bu güçlüklerin devam etmesi
             ve  öğrencinin  okul  başarısını  olumsuz  yönde  etkilemesi  gerekmektedir  (Melekoğlu,  2018).  Öğrenme  güçlüğünün
             belirtilerini akademik ve davranış ile ilgili belirtiler olmak üzere ikiye ayırmak mümkündür.

             Öğrenme  güçlüğü  ile  ilgili  akademik  anlamdaki  belirtiler  genel  olarak  şöyle  ifade  edilebilir  (Akçin,  2016;  Salman,
             2016; Smith, 2004; DSM V, 2013):


                 Okul  öncesi  dönemde;  konuşmanın  gecikmesi,  yakın  heceye  sahip  olan  kelimelerde  seslerin  karıştırılması,
                 ayakkabılarını bağlamada zorluk yaşama, yön ve zaman kavramlarının karıştırılması gibi belirtiler gösterebilirler.

                 Genelleme ile ilgili zorluk yaşayabilirler.

                 Problem çözme becerisinde yetersizlik gösterebilirler.

                 Öğrenmeye karşı isteksizdirler.

                 Akademik  alanlarda  tutarsızlık  gösterebilirler.  Yani  bir  derste  çok  başarılı  iken  başka  bir  derste  başarısızlık
                 yaşayabilirler.
                 Sözcük okuma esnasında yanlış veya yavaş okuma olması ayrıca okumak için normale göre daha fazla çaba harcama
                 gibi problemler görülebilir.

                 Düzgün  okuma  olmasına  rağmen  olay  örgüsünde  hata,  yanlış  yorumlama  ve  okuduğunu  anlayamama  gibi
                 sorunlarla karşılaşabilirler.

                 Sesli  veya  sessiz  harf  ekleme,  sesli  veya  sessiz  harf  çıkarma  ve  sesli-  sessiz  harflerin  yerini  değiştirme  gibi
                 davranışlarda bulunabilirler.

                 Dil bilgisi ve noktalama işaretlerini yanlış kullanma, kendini ifade ederken yazılı bir şekilde kâğıda aktarımda zorluk
                 yaşayabilirler.

                 Rakamlar,  sayılar  arasındaki  ilişkileri  kavrayamama,  azlık  çokluk  ilişkisi  hataları,  işlemler  tek  basamaklı  olsa  dahi
                 parmak  hesabı  kullanıp  yapma,  hesaplama  işlemlerinin  üstesinden  gelememe  gibi  problemlerle  karşı  karşıya
                 kalabilirler.
                                                                                                            l   31
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36