Page 30 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 30
Yazma Güçlüğü (Disgrafi): Yazma; insanların zihinlerindeki duygu ve düşüncelerinin, istek ve arzularının
aktarımını sağlayan ve bilişsel, algısal, motor bileşenlerinin kullanımı ile gerçekleşen karmaşık bir sistemdir. Bazı
bireyler yazma eylemi için gerekli olan ince motor, algısal, görsel, el-göz koordinasyonu gibi bileşenleri bir arada
kullanmakta güçlük çekmektedir. Bu güçlüğe öğrenme güçlüğünün yazmaya spesifik alt tipi olan disgrafi adı
verilmektedir (Yıldız, 2013).
Yazma güçlüğüne sahip olan bireylerdeki gelişimsel özellikler ve davranışlar şu şekilde sıralanmıştır
(Akçin, 2016; Öz, 2015).)
Kelimeleri kullanabilme, heceleme, metin üretme, cümle oluşturma, kompozisyon yazmada önemli sorunlarla karşı
karşıya kalabilirler.
Yazdıklarını planlama, düzenleme, gözden geçirme ve düzeltme ile ilgili problem yaşarlar.
Yazılı anlatımları akıcılık özelliğine sahip değildir.
Söz diziminde basit ve devrik cümleler kullanırlar.
Cümlenin ögelerinin uyumuna ve zaman kiplerine dikkat etmezler.
İçerik oluştururken konu ile alakası bulunmayan bilgilere yer vermenin yanı sıra, örnek kullanmazlar veya
kullansalar bile verdikleri örnekler konuyla alakalı değildir.
Sayfa düzeni, büyük-küçük harf kullanımına dikkat etmezler.
Noktalama işaretlerini yerinde ve doğru kullanma ile ilgili sık sık hata yaparlar.
Sözcük dağarcıkları kısıtlıdır. Yazma sırasında aynı kelimeleri tekrar tekrar kullanırlar.
30 l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi