Page 28 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 28

Öğrenme güçlüğü ile ilgili araştırmacılar tarafından yapılan tanımlarda hayat boyu devam edebilecek bir süreç olduğu;
           okuma, yazma, dil ve matematik gibi akademik alanlardaki öğrenimleri etkilediğinden bahsedilmiştir.  Öğrenme güçlüğü
           yaşayan  bireylerin  zekâ  düzeyi  normal  olmasına  rağmen  okuma,  yazma  ya  da  matematik  gibi  alanlarda  beklentileri
           karşılayabilecek  seviyede  başarı  gösterememektedir.  Bu  bireylerin  görünürde  belli  bir  sorunları  olmasa  da  eğitim
           hayatlarında  başlangıçtan  itibaren  başta  akademik  olmak  üzere  birtakım  güçlüklerle  karşılaşabilmektedir  (Laura  vd.,
           2005).

           Özel  öğrenme  güçlüğünün  neden  kaynaklandığı  konusunda  tam  bir  fikir  birliği  olmasa  da  konuyla  ilgili  yapılan
           araştırmalarda  beyin  travması,  gelişimsel  gerilik,  kalıtımsal  faktörler,  algısal  sorunlar,  nörolojik  etmenler  ile  özel
           öğrenme güçlüğü arasında bir bağlantı olduğuna ilişkin kanıtlar vardır (Korkmazlar, 1992). Pierangelo ve Giuliani (2008)
           öğrenme  güçlüğünün  nedenlerinin;  genetik  faktörler,  gebelik  sırasında  kullanılan  sigara,  alkol,  uyuşturucu  vb.
           maddeler,  gebelik  ve  doğum  ile  ilgili  problemler,  çevresel  etmenler,  zayıf  beslenme  ve  olgunlaşma  gecikmesi  gibi
           faktörlere bağlı olduğunu belirtmektedir.




































                       Öğrenme güçlüğünün çocuğun hayatında süregelen bir engel
                   oluşturmaması için erken tanılama çok önemlidir. Erken dönemde
                    tanılanarak hızlı bir şekilde müdahale edilen öğrenme güçlükleri
                    ilerleyen yaşlarda akademik yaşantıda öğrenme güçlüğü yaşayan

                        bireylerin akranlarıyla aralarındaki farklılığın azalmasını
                             sağlamaktadır (Christodoulou vd., 2017).




           Özel  öğrenme  güçlüğüne  erken  müdahale  edildiği  takdirde  (okul  öncesi  veya  ilkokulun  ilk  yıllarında)  çocuğun
           dinlediklerini  anlama,  akıcı  okuma  ve  okuduklarını  anlama  gibi  problemleri  ortadan  kaldırılabilirken  geç  müdahale
           edilen  çocukların  (ilkokulun  sonlarından  itibaren),  akranlarının  seviyelerine  ulaşmakta  zorluk  yaşadıkları  sonucuna
           ulaşılmıştır (Ertaş, 2022).







          28 l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33