Page 25 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 25
Yapılan tüm araştırmalar, acı çeken kişilere bakım veren veya travmaya maruz kalan kişilere yardım etme görevi olan
profesyonellerin, çoğu zaman farkına varmakta zorlandıkları bir gerçek olan şefkat yorgunluğunun, fark edildikten son-
ra durumun üstesinden gelinebilmesi için psikolojik sağlamlıklarını arttırmalarının gerekli olduğunu işaret etmekte-
dir. Psikolojik sağlamlık ise zorlayıcı yaşam olaylarla ile baş etme, uyum sağlama, esnek olma ve ilerleme şeklinde ta-
nımlanabilir. Bireyin zorlayıcı olaylar karşısında kendisini toparlama ve iyileştirme gücü de diyebiliriz. Bunu başarabil-
mek için özbakım becerileri dediğimiz bilişsel, fiziksel ve ruhsal sağlığını destekleyen davranışlarda bulunması gerekli-
dir. Bunun kişiden kişiye değişen bir formülü olmakla birlikte genel olarak; İşyerinde aşırı sorumluluk almaktan ve fazla
çalışmaktan kaçınma, dinlenmeye zaman bulma, dengeli ve düzenli beslenme, uyku düzeni, spor yapma, hobi edinme,
mizahı kullanma, sosyal destek alma ve gerektiğinde psikolojik destek alma vb. gibi öneriler ortaya çıkmaktadır.
S
on söz olarak; başlarken Mark Twain’den “Şefkat öyle bir dildir ki sağır da
duyabilir; kör de okuyabilir” demiştik. Doğada tüm canlılar için yaşamsal
önemi olan şefkatin hayatımızı kolaylaştıran, stres verici yaşantılarla başa
çıkmamıza yardımcı olan en önemli kaynaklardan biri olduğunu söyleyebiliriz.
Yaşantımızdaki stres kaynağı olan durumlarla baş edebilmek için profesyonel bir
yardım almaya gittiğimizde, (Terapiye gitme, eğitim alma, tedirgin edici bir tıbbi işlem)
şefkat desteğine her zamankinden daha çok ihtiyaç duyarız. Karşımızdaki kişi eğer
şefkat yorgunluğu çeken bir insansa bizim de kendi iyilik halimizi koruyabilmemiz
zorlaşabilmektedir. Bu durumla baş edebilmek için ise önce farkındalık, ardından
sistemsel ve kişisel önlemlerin alınması daha sağlıklı bir toplum olabilmek adına şarttır.
l 25
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi