Page 22 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 22

Pehlivan, Güner (2017), bir çalışmasında Figley (2002), Stamm (2002), Coetzee ve Klopper (2010) ve Circenis ve Millere
           (2011) modellerini kaynak alarak şefkat yorgunluğunun oluşum sürecini aşağıdaki tabloda derlemiştir.












































          Şefkat  yorgunluğu  bireyde;  mesleki  verimlilikte  düşüş,  yaşamdan  doyum  sağlayamama,  kişiler  arası  ilişkilerde
          problemler, uygun bakımı verememe ve hatta yaptığı işi bırakma gibi ciddi sonuçlara neden olabilir. Bu durumu yaşayan
          kişi çoğu zaman yaşadığı sorunların kaynağının şefkat yorgunluğu olduğunu fark edemeyebilir; ancak dikkatli izlediğinde
          belirti veren bir durumdur. Bu belirtiler;

            Fiziksel olarak; sindirim problemleri, baş ağrısı, uyku sorunları, çarpıntı, yorgunluk;

            Duygusal olarak; depresyon, kaygı, madde kullanımı, öfke,


            Bilişsel olarak ise; dikkat ve odaklanmada güçlükler olarak görülür (Esin, 2022).

          Şefkat  yorgunluğu  kavramı,  İkincil  travmatik  stres,  dolaylı  travmatizasyon,  travma  sonrası  stres  bozukluğu  ve
          tükenmişlik  kavramları  ile  birlikte  anılmaktadır.  Bu  kavramları  karıştırmamak  ve  şefkat  yorgunluğu  ile  aralarındaki
          ilişkiye açıklık getirmek, konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamak adına önemlidir.














          22
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27