Page 22 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 22
Pehlivan, Güner (2017), bir çalışmasında Figley (2002), Stamm (2002), Coetzee ve Klopper (2010) ve Circenis ve Millere
(2011) modellerini kaynak alarak şefkat yorgunluğunun oluşum sürecini aşağıdaki tabloda derlemiştir.
Şefkat yorgunluğu bireyde; mesleki verimlilikte düşüş, yaşamdan doyum sağlayamama, kişiler arası ilişkilerde
problemler, uygun bakımı verememe ve hatta yaptığı işi bırakma gibi ciddi sonuçlara neden olabilir. Bu durumu yaşayan
kişi çoğu zaman yaşadığı sorunların kaynağının şefkat yorgunluğu olduğunu fark edemeyebilir; ancak dikkatli izlediğinde
belirti veren bir durumdur. Bu belirtiler;
Fiziksel olarak; sindirim problemleri, baş ağrısı, uyku sorunları, çarpıntı, yorgunluk;
Duygusal olarak; depresyon, kaygı, madde kullanımı, öfke,
Bilişsel olarak ise; dikkat ve odaklanmada güçlükler olarak görülür (Esin, 2022).
Şefkat yorgunluğu kavramı, İkincil travmatik stres, dolaylı travmatizasyon, travma sonrası stres bozukluğu ve
tükenmişlik kavramları ile birlikte anılmaktadır. Bu kavramları karıştırmamak ve şefkat yorgunluğu ile aralarındaki
ilişkiye açıklık getirmek, konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamak adına önemlidir.
22
l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi