Page 19 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 19
Öğretmenlerle toplantı yapılarak modelin tanıtılması ve böyle bir modele ihtiyaç duyulup duyulmadığı konusunda
oybirliğinin/oyçokluğunun oluşturulması
Oybirliği/oyçokluğunun oluşturulmasının ardından öğretmen ve öğrencilerden okuldaki mevcut durum ile ilgili veri
toplanması (hakkında veri toplanabilecek değişkenler şunlar olabilir: okulda yaşanan zorbalık türleri ve yaygınlığı,
öğretmenlerin yaşadığı problemler, öğrencilerin okulun güvenliği hakkındaki duyguları, öğrenci ve öğretmenlerin
değişmesini hayal ettikleri konular vs.)
Elde edilen verilerin analiz edilmesi, yorumlanması ve okul paydaşlarıyla birlikte değerlendirilmesi
Bulgulara yönelik olarak olası çözümlerin, strateji ve mekanizmaların belirlenmesi
Gelişimsel travmalar ve bu travmaların öğrenme üzerindeki etkileri hakkında eğitim çalışmalarının düzenlenmesi
Çözüm, strateji ve mekanizmaların uygulanması; etki ve sonuçları hakkında verilerin toplanarak değerlendirilmesi
Yıl sonunda tüm paydaşlarla değerlendirme etkinliklerinin yapılması
Sonuç olarak travmaya duyarlı okul modeli, yeni teknikler öneren bir model değildir. Bu model, okulda meydana gelen
tüm süreci (öğrenme-öğretme, psikolojik destek, kişilerarası ilişkiler) beyin araştırmaları bulguları ile destekleme ve
zenginleştirme; diğer bir ifadeyle travma biliminin psikolojik ve sosyal bulgularını, eğitime entegre etme olarak
özetlenebilir.
Bu modelin yenilikçi kısmı ise:
Öğretmenlerin stresin nörobiyolojisi hakkında işlevsel bilgi sahibi olması,
Bu bilgiyi pratiklerine nasıl aktaracakları hakkında ipuçlarına ve somut önerilere sahip olması
Öğrencilerin bireysel ya da grup olarak yaşadıkları problemleri ifade etme ve bunlara çözüm bulma sorumluluğuna
kavuşması olarak gösterilebilir.
KAYNAKÇA
1- Chung, R. C. ve Bemak F. (2012). Sosyal Adalet Psikolojik Danışmanlığı (Çev. Vahap Yorgun). Ankara.
Mentis Yayıncılık .
2- Field, T.A, Jones, L.K ve Russell-Chapin, L.A (2017). Nöropsikoloji: Beyin Temelli Klinik Müdahaleler (Çev.
Vahap Yorgun). Ankara, Anı Yayıncılık.
3- Işık,Ş. (2018). Okulda Pozitif Psikoloji Uygulamaları. Ankara, Pegem Akademi.
l 19
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi