Page 14 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 14

Zorbalığa maruz kalan çocuğu dikkatle gözlemlemek önemlidir. Okul başarısında ani düşüşler, okula gitmeye dair
              isteksizlik, uyku veya yeme problemleri, içine kapanma, depresif belirtiler, sosyal kaygı gibi durumlar bir şeylerin
              yolunda gitmediğinin göstergesi olabilir. Gözlemlenen bu gibi ani değişimlerde okul-aile iş birliği çocuğu korumak
              ve güçlendirmek adına önem kazanmaktadır. Bununla birlikte zorbalık yapan çocuğu da dikkatle gözlemlemek ve
              müdahalede bulunmak önemlidir. Zorbalık davranışı gösteren çocuğa yaklaşırken en önemli unsurlardan biri
              çocuk ile güvenli bir ilişki ortamı oluşturmaktır. Kabul görmediğini, istenmediğini hisseden çocukta davranış
              değişimi daha zor olacaktır. Davranışın onaylanmadığını belirtmekle, çocuğun kendisinin kabul edilmediğini
              hissettirmek farklı durumlardır. Amaç çocuğu ötekileştirmeden davranışı değiştirmektir. Bu sebeple çocuğa
              kendisinin değil, davranışının onaylanmadığı ve olası sonuçları ile ilgili bilgiler verilmelidir. Olaya müdahale eden
              veli veya öğretmen çocuğa içinde şiddet barındırmayacak şekilde yaklaşmalıdır. Kalabalık içerisinde görüşme
              yapmaktansa daha sakin, kendisini daha rahat açıklayabileceği bir ortam seçilmesi önem taşımaktadır. Sorunların
              zorbalıkla değil, farklı yollarla çözülebileceği çocuğa açıklanmalıdır. Nasıl bir konuşma yapılacağı, nereden
              başlanacağı bilinmediğinde ya da durumla ilgili öfkeyi kontrol etmekte zorlanıldığında okul psikolojik
              danışmanından yardım talep edilebilir.

              Bütün bunlardan hareketle zorbalığın etkileri yalnızca okul yaşantısında kendini göstermez. İzlerini yetişkinlikte de
              görmek mümkündür. İlerleyen yaşlarda bireyin kendini yetersiz görme eğilimi, dışlanmış hissetme, başarısızlık
              hissi, düşük özgüven gibi şekillerde kendini gösterebilir. Bu da kişinin ilişkilerini etkileyebilir denge kurmakta
              güçlük yaşamasına sebebiyet verebilir. Çocuğunuzun ya da öğrencinizin akran zorbalığına maruz kaldığını veya
              akran zorbalığı uyguladığını düşündüğünüzde (ya da gözlemlediğinizde), okul-aile iş birliği içerisinde
              soğukkanlılıkla duruma müdahale edilmesi gerektiğini unutmayın. Ne yapacağınızı bilmediğinizi düşündüğünüzde
              ya da işin içinden nasıl çıkacağınızı bilmediğinizi hissettiğinizde okul Psikolojik Danışmanından yardım
              isteyebilirsiniz

              KAYNAKÇA


                Gürhan, N. (2017). Her yönü ile akran zorbalığı. Turkiye Klinikleri J Psychiatr Nurs-Special Topics, 3(2), 175
                 -81.

                İlhan Alper, S. (2008). İlköğretimde Zorbalık. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal
                 Bilimler Enstitüsü, Bursa.

                Juvonen, J., ve Graham, S. (2014). Bullying in schools: The power of bullies and the plight of victims.
                 Annual Review of Psychology, 65, 159-185.

                Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford, UK: Blackwell

                (Akranzorbalığı, 2021: https://orgm.meb.gov.tr/
                 meb_iys_dosyalar/2022_08/23143200_Kuramsal_Kitap.pdf)












         14
            l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19