Page 11 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 11

Davranışın kasıtlı ve bilinçli olarak karşı tarafa zarar   Zorbalığı yapan ile zorbalığa maruz kalan arasında güç
                verme amacı gütmesi,                             dengesizliklerinin olması gerekmektedir.

                Tekrarlanarak devam etmesi

              Zorbalık Sadece Fiziksel Yolla Mı Olur?


              Zorbalık  kendisini  sadece  fiziksel  yollarla  göstermez.  Akran  zorbalığı,  fiziksel  zorbalığın  yanı  sıra  sözel  zorbalık,
              ilişkisel zorbalık ve siber zorbalık olarak dört farklı şekilde karşımıza çıkmaktadır.


              Fiziksel zorbalık sıklıkla küçük yaş gurubu çocuklarda görülür. Zorbalığın bu türünde fiziksel güç içeren davranışlar
              vardır. Örneğin; itelemek, saç çekmek, tükürmek, yumruk atmak, ısırmak, boğazını sıkmak, oyuncağını atmak şeklinde
              görülürken büyük yaş gruplarında ise haraç almak, darp etmek, el hareketleri yapmak, tuvalete kilitlemek şeklinde
              ortaya  çıkabilir.  Sözel  zorbalık,  lakap  takmak,  hakaret  etmek,  alay  etmek,  bağırmak,  dalga  geçmek,  küfür  etmek,
              kızdırmak, korkutmak, küçük düşürücü, rencide edici sözler söyleme, kişinin kendisine ve ailesine hakaret etmek gibi
              başkalarının duygularını incitme, sözcüklerle ya da hareketlerle özsaygılarını sarsmaktır( İlhan Alper, 2008:14). Fiziksel
              zorbalığa kıyasla fark edilmesi daha güçtür. İlişkisel
              zorbalıkta  amaç sosyal ilişkilere zarar vermektir.
              Örneğin  sırların  bir  başka  kişiyle  paylaşılması,
              dedikodular,  iftiralar,  gruptan  dışlamak,  oyunlara
              dahil  etmemek,  küsmek,  tehdit  etmek,  küçük
              düşürmek  gibi  davranışlar  ilişkisel  zorbalık
              davranışları  arasındadır.  Siber  zorbalık  ise  cep
              telefonu,  bilgisayar,  tablet  gibi  teknolojik  araçlar
              üzerinden  gerçekleştirilir.  Diğer  zorbalık  türlerine
              oranla  bu  zorbalık  türünde  zorba  kimliğini  daha
              rahat  gizleyebilir.  Yayılım  hızı  ve  yayılım  kitlesi
              yüksektir.  Ergen  yaş  grubunda  daha  yaygın
              görülür. Bu zorbalık türüne örnek olarak; uygunsuz
              içerek paylaşmak, bir başkasının bilgileriyle hesap açmak, izinsiz fotoğraf-video paylaşmak, sosyal medya üzerinden
              kötü yorumlar yapmak verilebilir. Kitle iletişim araçlarının yaygınlaşması ile birlikte siber zorbalık en çok karşılaşılan
              zorbalık  türü  haline  gelmiştir.  Dergimizin  bu  sayısında  bu  konuyla  ilgili  detaylı  bilgiler  içeren  ayrı  bir  yazıya  yer
              verilmiştir.

              Juvonen ve Graham (2014) fiziksel ve sözel zorbalığı doğrudan zorbalık; ilişkisel ve siber zorbalığı ise dolaylı zorbalık
              olarak ifade etmişlerdir. Doğrudan zorbalıkta açık saldırı söz konusudur. Amaç karşı taraf üzerinde hakimiyet kurma
              isteğidir ve zorbanın kimliği bellidir. Dolaylı zorbalıkta ise doğrudan saldırı yoktur, dolaylı saldırı vardır. Hedefte kişinin
              sosyal ilişkileri bulunmaktadır ve zorbanın kimliği kurban tarafından bilinmeyebilir.


              Zorbalık bütün okul tür ve kademesinde görülebilir. Bununla birlikte her yaşta ve her çocuğun başına gelmesi olasıdır.
              Akran  zorbalığı  okulun  her  yerinde  görülebileceği  gibi  çoğunlukla  okulun  daha  tenha  bölgelerinde  ve  yetişkin
              denetiminin olmadığı veya daha az olduğu yerlerde görülmektedir. Akran zorbalığında dört farklı karakter mevcuttur.
              Bunlar zorbalığı uygulayan kişi yani “zorba”, zorbalığa maruz kalan mağdur kişi yani “kurban”, hem zorba hem kurban
              olan  kişi  “zorba-kurban”  ve  olayın  dışında  bulunan  “seyirciler”dir.  Seyirciler  zorbalığa  etkin  olarak  dahil  olmazlar,
              uzaktan seyrederler.





                                                                                                            l   11
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16