Page 7 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 7
Teknolojik aletlere erişimin kolaylaşması
Teknolojik aletlere sahip olma yaşının düşmesi
Kötü amaçlı eylemlere bilgi iletişim teknolojilerinin alet edilmesi
Karşılıklı ifade edilemeyen duygu ve düşüncelerin sanal ortamda
daha kolay ifade edilebilir olması
Kimliği gizli kalacağına inanılması
Sadece bir tuş ile yüzlerce kişiye ulaşılabilir olması.
Siber zorbalığın diğer boyutu ise bu Avusturalya’da yaptığı araştırmada 9 Son dönemde ülkemizde ise siber
sürece dahil olan kişilerdir. Bu kişileri yaşında olan dört kız öğrencinin cinsel zorbalığa ilişkin olaylar yazılı ve görsel
üç grupta toplayabiliriz. Siber içerikli iletiler aldıkları öğrenilmiş olup basında yer almaya başlamıştır. Ancak
zorbalığı uygulayanlar, maruz kalanlar olay adli mercilerce araştırıldığında yapılan çalışmalar ve araştırmalar
ve seyirciler. Kişi bu gruplardan gönderenin sınıf arkadaşları olduğu yeni yeni olgunlaşmaktadır. Eğitim
hangisinde olursa olsun mutlaka tespit edilmiştir. Benzer bir araştırma ortamında öğrencilerin duygusal ve
psikolojik bir takım etkiyle karşı ise Japonya’da eğitim gören bir erkek fiziksel güvenliğini sağlamak için
karşıya kalmaktadır. Hinduja ve öğrencinin utanç verici kilolu araştırma yapmak ve tedbirler almak
Patchin(2005)’ e göre zorbalığa maruz görselleri mobil cihazlar kanalıyla da eğitimcilerin odak noktası haline
kalan ve seyirci konumunda olan fazlaca kişiye gönderilmiştir (Paulson, gelmiştir. Buradan hareketle
kişilerde depresyon, utanç, şüphe, 2003; akt. Li, 2005). Beran ve Li sorumluluk bölgemiz olan Aliağa’da
hayal kırıklığı gibi yoğun duygusal (2005) tarafından Kanada’da yapılan eğitim gören lise öğrencilerinin siber
tepkiler açığa çıkmaktadır. Bu bilgiler başka bir çalışmada 432 öğrenciden zorbalık duyarlılık düzeylerinin
ışığında özellikle ergenlik döneminde veri alınmıştır. Yapılan analizler ölçülmesi için araştırma yapılması
siber zorbalığın büyük bir problem sonucunda grubun %69’unun siber ihtiyacı doğmuştur. Araştırma
olduğu görülmektedir. Bu durum zorbalığa şahit olduğu, %21’inin siber yöntemi, süreci, bulgular ve sonuçlar
sadece ülkemizde değil birçok dünya zorbalığa maruz kaldığı, %3’ünün ise aşağıda paylaşılmıştır.
ülkesinde de benzer durumdadır. siber zorbalık yaptıkları bilgisine
Thorp, 2004 (akt. Li, 2005), ulaşılmıştır.
Çalışmanın Katılımcıları: Çalışmaya Anadolu Liseleri ve Google Formlar kullanılmış ve veriler sanal ortamda
Meslek Liselerinden toplam 520 öğrenci gönüllü olarak alınmıştır. Ölçek 13 maddeden oluşmaktadır. Her madde
katılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin okudukları sınıf için “Hayır”, “Bazen” ve “Evet” şeklinde 3 seçenek
düzeylerine bakıldığında; 199 öğrenci (%38,3) 10. Sınıfta, sunulmuş, öğrenciler kendilerine yakın gelen seçeneği
128 öğrenci (%24,6) 9. Sınıfta, 97 öğrenci (%18,7) 11. işaretleyerek cevaplamada bulunmuştur.
Sınıfta, 96 öğrenci (%18,5) 12. Sınıfta okumaktadır. Ayrıca
Bulgular:
çalışmaya katılan öğrencilerin 296’sı (%56,9) kız, 22
öğrenci (%43,1) ise erkektir.
“İnternete girdiğimde bilgilerimin başkaları tarafından
çalınabileceğini göz önünde tutarım.” İfadesine
Veri Toplama Aracı ve Veri Toplama Süreci: Bu çalışma
öğrencilerin 357’si (%68,7) “Evet” yanıtını vermiştir.
Aliağa Rehberlik ve Araştırma Merkezi tarafından Aliağa
Öğrencilerin çoğunluğu internet ortamında bilgilerinin
bölgesindeki lise öğrencilerinin siber zorbalığa karşı
başkaları tarafından çalınacağı kaygısı içindedirler.
duyarlılıklarını araştırmak için Hasan Kalyoncu Üniversitesi
Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Osman Tolga Arıcak’ ın
“Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği” gerekli izin
kendisinden alınarak kullanılmıştır. Formlar doldurulurken
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi l 7