Page 7 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 7

  Teknolojik aletlere erişimin kolaylaşması

               Teknolojik aletlere sahip olma yaşının düşmesi


               Kötü amaçlı eylemlere bilgi iletişim teknolojilerinin alet edilmesi

               Karşılıklı ifade edilemeyen duygu ve düşüncelerin sanal ortamda
               daha kolay ifade edilebilir olması

               Kimliği gizli kalacağına inanılması

               Sadece bir tuş ile yüzlerce kişiye ulaşılabilir olması.

             Siber zorbalığın diğer boyutu ise bu   Avusturalya’da yaptığı araştırmada 9   Son dönemde ülkemizde ise siber
             sürece dahil olan kişilerdir. Bu kişileri   yaşında olan dört kız öğrencinin cinsel   zorbalığa ilişkin olaylar yazılı ve görsel
             üç grupta toplayabiliriz. Siber   içerikli iletiler aldıkları öğrenilmiş olup   basında yer almaya başlamıştır. Ancak
             zorbalığı uygulayanlar, maruz kalanlar   olay adli mercilerce araştırıldığında   yapılan çalışmalar ve araştırmalar
             ve seyirciler. Kişi bu gruplardan   gönderenin sınıf arkadaşları olduğu   yeni yeni olgunlaşmaktadır. Eğitim
             hangisinde olursa olsun mutlaka   tespit edilmiştir. Benzer bir araştırma   ortamında öğrencilerin duygusal ve
             psikolojik bir takım etkiyle karşı   ise Japonya’da eğitim gören bir erkek   fiziksel güvenliğini sağlamak için
             karşıya kalmaktadır. Hinduja ve   öğrencinin utanç verici kilolu   araştırma yapmak ve tedbirler almak
             Patchin(2005)’ e göre zorbalığa maruz   görselleri mobil cihazlar kanalıyla   da eğitimcilerin odak noktası haline
             kalan ve seyirci konumunda olan   fazlaca kişiye gönderilmiştir (Paulson,   gelmiştir. Buradan hareketle
             kişilerde depresyon, utanç, şüphe,   2003; akt. Li, 2005). Beran ve Li   sorumluluk bölgemiz olan Aliağa’da
             hayal kırıklığı gibi yoğun duygusal   (2005)  tarafından Kanada’da yapılan   eğitim gören lise öğrencilerinin siber
             tepkiler açığa çıkmaktadır. Bu bilgiler   başka bir çalışmada 432 öğrenciden   zorbalık duyarlılık düzeylerinin
             ışığında özellikle ergenlik döneminde   veri alınmıştır. Yapılan analizler   ölçülmesi için araştırma yapılması
             siber zorbalığın büyük bir problem   sonucunda grubun %69’unun siber   ihtiyacı doğmuştur. Araştırma
             olduğu görülmektedir.  Bu durum   zorbalığa şahit olduğu, %21’inin siber   yöntemi, süreci, bulgular ve sonuçlar
             sadece ülkemizde değil birçok dünya   zorbalığa maruz kaldığı, %3’ünün ise   aşağıda paylaşılmıştır.
             ülkesinde de benzer durumdadır.   siber zorbalık yaptıkları bilgisine
             Thorp, 2004 (akt. Li, 2005),     ulaşılmıştır.



             Çalışmanın Katılımcıları: Çalışmaya Anadolu Liseleri ve   Google Formlar kullanılmış ve veriler sanal ortamda
             Meslek Liselerinden toplam 520 öğrenci gönüllü olarak   alınmıştır. Ölçek 13 maddeden oluşmaktadır. Her madde
             katılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin okudukları sınıf   için “Hayır”, “Bazen” ve “Evet” şeklinde 3 seçenek
             düzeylerine bakıldığında; 199 öğrenci (%38,3) 10. Sınıfta,   sunulmuş, öğrenciler kendilerine yakın gelen seçeneği
             128 öğrenci (%24,6) 9. Sınıfta, 97 öğrenci (%18,7) 11.   işaretleyerek cevaplamada bulunmuştur.
             Sınıfta, 96 öğrenci (%18,5) 12. Sınıfta okumaktadır. Ayrıca
                                                                Bulgular:
             çalışmaya katılan öğrencilerin 296’sı (%56,9) kız, 22
             öğrenci (%43,1) ise erkektir.
                                                                “İnternete girdiğimde bilgilerimin başkaları tarafından
                                                                çalınabileceğini göz önünde tutarım.” İfadesine
             Veri Toplama Aracı ve Veri Toplama Süreci: Bu çalışma
                                                                öğrencilerin 357’si (%68,7) “Evet” yanıtını vermiştir.
             Aliağa Rehberlik ve Araştırma Merkezi tarafından Aliağa
                                                                Öğrencilerin çoğunluğu internet ortamında bilgilerinin
             bölgesindeki lise öğrencilerinin siber zorbalığa karşı
                                                                başkaları tarafından çalınacağı kaygısı içindedirler.
             duyarlılıklarını araştırmak için Hasan Kalyoncu Üniversitesi
             Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Osman Tolga Arıcak’ ın

             “Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği” gerekli izin
             kendisinden alınarak kullanılmıştır. Formlar doldurulurken


                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi  l   7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12