Page 10 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 10
Hangimiz Daha Yalnız? Madalyonun Öteki Yüzü
Akran Zorbalığına Farklı
Pencereden Bir Bakış
Elif BİLGİN/ Uzman Psikolojik Danışman / Aile Danışmanı
Buca Atatürk Spor Lisesi
S Akran zorbalığı kısaca ‘eşit olmayan güç ilişkisi’ olarak
aldırganlık, şiddet ve akran zorbalığı kavramları
özellikle okullarda sıklıkla duyulan ve birbiriyle
tanımlanabilir. Okullarda sıklıkla karşılaşılan akran zorba-
karıştırılan kavramlardır. Her ne kadar birbirleri-
şekilde karşılaşılan bir problemdir. Yapılan araştırmalar
nin yerine kullanılsalar da her bir kavram bünyesinde lığı, ülkemizde olduğu gibi pek çok ülkede de yaygın bir
farklı özellikler barındırmaktadır. Saldırganlık, bir kişinin akran zorbalığının ruhsal ve bedensel sağlık başta olmak
başka bir kişiye karşı zarar vermek amacıyla yaptığı tüm üzere pek çok bakımdan çocuk ve ergenler üzerinde
davranışları kapsarken; şiddet, bir kimsenin kendisine olumsuz etkilerinden söz etmektedir.
yönelik veya başka bir kişiye/kişilere yönelik kasıtlı şekil-
Sistemik olarak ilk kez 1970’li yıllarda Norveçli araştırmacı
de yaptığı fiziksel güç olarak tanımlanabilir. Akran zorbalı-
Dan Olweus (1931-2020) tarafından araştırmalara konu
ğı kavramı ise içinde saldırgan davranışlar barındıran,
olmuştur. Olweus (1993) akran zorbalığını ‘Bir veya bir
kasıtlı zarar verme amacı güden, eylemlerin süreklilik
grup öğrencinin bir başka öğrenciye karşı uyguladıkları
taşıdığı ve taraflar arasında eşit güç ilişkisi bulunmayan
saldırgan davranışlar’ şeklinde tanımlamaktadır. Yapılan
davranışlardır. Akran zorbalığına bir mercek tuttuğumuzu
bir davranışın akran zorbalığı olarak nitelendirilmesi için;
düşünüp biraz daha yakından bakacak olursak;
10 l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi