Page 10 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 10

Hangimiz Daha Yalnız?  Madalyonun Öteki Yüzü

           Akran Zorbalığına Farklı




           Pencereden Bir Bakış





           Elif BİLGİN/ Uzman Psikolojik Danışman  / Aile Danışmanı
           Buca Atatürk Spor Lisesi
           S                                                 Akran zorbalığı kısaca ‘eşit olmayan güç ilişkisi’ olarak
                  aldırganlık, şiddet ve akran zorbalığı kavramları
                  özellikle okullarda sıklıkla duyulan ve birbiriyle
                                                             tanımlanabilir. Okullarda sıklıkla karşılaşılan akran zorba-
                  karıştırılan kavramlardır. Her ne kadar birbirleri-
                                                             şekilde karşılaşılan bir problemdir. Yapılan araştırmalar
           nin yerine kullanılsalar da her bir kavram bünyesinde   lığı, ülkemizde olduğu gibi pek çok ülkede de yaygın bir
           farklı özellikler barındırmaktadır. Saldırganlık, bir kişinin   akran zorbalığının ruhsal ve bedensel sağlık başta olmak
           başka bir kişiye karşı zarar vermek amacıyla yaptığı tüm   üzere pek çok bakımdan çocuk ve ergenler üzerinde
           davranışları kapsarken; şiddet, bir kimsenin kendisine   olumsuz etkilerinden söz etmektedir.
           yönelik veya başka bir kişiye/kişilere yönelik kasıtlı şekil-
                                                             Sistemik olarak ilk kez 1970’li yıllarda Norveçli araştırmacı
           de yaptığı fiziksel güç olarak tanımlanabilir. Akran zorbalı-
                                                             Dan Olweus (1931-2020) tarafından araştırmalara konu
           ğı kavramı ise içinde saldırgan davranışlar barındıran,
                                                             olmuştur. Olweus (1993) akran zorbalığını ‘Bir veya bir
           kasıtlı zarar verme amacı güden, eylemlerin süreklilik
                                                             grup öğrencinin bir başka öğrenciye karşı uyguladıkları
           taşıdığı ve taraflar arasında eşit güç ilişkisi bulunmayan
                                                             saldırgan davranışlar’ şeklinde tanımlamaktadır. Yapılan
           davranışlardır. Akran zorbalığına bir mercek tuttuğumuzu
                                                             bir davranışın akran zorbalığı olarak nitelendirilmesi için;
           düşünüp biraz daha yakından bakacak olursak;







































          10 l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15