Page 9 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 9
Araştırma Sonuçları: Araştırma Sonuçlarına Göre Planlanan
Çalışmalar ve Okullara Sunulan Öneriler:
Tüm okulların öğrencilerinin siber zorbalığın
var olduğuna ve bunun bir problem olduğuna Her ne kadar öğrencilerin siber zorbalığa ilişkin
ilişkin algılarının olduğu görülmüştür. duyarlılık düzeyleri yüksek çıkmış olsa da okul
Öğrenciler, yüksek siber zorbalık farkındalığı ve rehberlik servisleri ile eşgüdümlü çalışmalar
algısına sahiptirler. Okullar arasında belirgin bir düzenlenerek mevcut düzeyin geliştirilmesi için
algı farkı tespit edilmemiştir. çalışma planlanmıştır. Bu hususta okullarda siber
zorbalık konulu psiko-eğitim programı
Cinsiyet bazında öğrencilerin siber zorbalık
uygulanacaktır. Program dahilinde 8-10 kişilik
algılarına bakıldığında; kız öğrencilerin siber
gruplar oluşturulacak yapılandırılmış etkinliklerle
zorbalık algılarının erkek öğrencilere oranla
süreç yürütülecektir. Teknoloji ile birlikte
küçük bir miktar daha fazla olduğu tespit
bireyselleşme ve yalnızlığın her geçen gün daha
edilmiştir. Her iki cinsiyetten öğrenciler siber
fazla yükselmekte olan dünyamızda öğrencilerin,
zorbalık yüksek düzeyde yaşandığı fikrindedir
çocukların sosyalleşmeleri, olumlu akran iletişimleri
ve cinsiyetler arasında belirgin bir görüş
üretebilmeleri için grup çalışmalarına teşvik
farklılığı yoktur.
edilmeleri sağlanmalıdır. Akranlarıyla üretmeyi,
paylaşmayı, yaşamayı öğrenen çocuklar, empati
Sınıf bazında öğrencilerin siber zorbalık
kurabilmeyi, toplum içinde var olabilmeyi, karşılıklı
algılarına bakıldığında; 12. sınıf öğrencilerinin
iletişim pratiklerini daha sağlıklı üretebilmeyi de
siber zorbalık algılarının en yüksek düzeyde
öğreneceklerdir. İnsan, sosyalleşme ihtiyacı olan bir
olduğu görülmektedir. En düşük algıya ise 11.
varlıktır. Teknolojinin hayatlarımıza getirdiği
sınıf öğrencileri sahiptir. Ancak tüm sınıf
kolaylıklardan faydalanırken aynı zamanda
düzeyindeki öğrencilerinin siber zorbalığın var
çocuklarımızın sosyal ve psikolojik gereksinimlerini
olduğuna ve bunun bir problem olduğuna
de göz ardı etmemeliyiz. Bu aynı zamanda
ilişkin algılarının olduğu görülmüştür. Sınıf
psikolojik sağlık için de çok önem arz etmektedir.
düzeylerine göre tüm öğrenciler, yüksek siber
zorbalık farkındalığı ve algısına sahiptirler.
Sınıflar arasında belirgin bir algı farkı tespit
edilmemiştir.
KAYNAKÇA
Belsey, (2006) Cyberbullying: An Emerging Threat to the Always On Generation. (10.10.2006) http://
www.cyberbullying.ca
Beran, T. ve Li, Q. (2005). Cyber-Harassment: A study of a new method for an old behavior. Journal of
Educational Computing Research, 32, 265-277.
Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance
and Counseling, 15, 68-76.
Hinduja, S. ve Patchin, J. W. (2005). Research summary: Cyberbullying victimization. Preliminary
findings from an online survey of Internet-using adolescents. (http://cyberbullying.us).
Li, Q. (2005). New bottle but old wine: Aresearch of cyber bullying in schools. Computers in Human
Behavior. (01.11.2006). www.elsevier.com/locate/comphumbeh.
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi l 9