Page 9 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 9

Araştırma Sonuçları:                               Araştırma Sonuçlarına Göre Planlanan
                                                                 Çalışmalar ve Okullara Sunulan Öneriler:
                  Tüm okulların öğrencilerinin siber zorbalığın
                   var olduğuna ve bunun bir problem olduğuna      Her ne kadar öğrencilerin siber zorbalığa ilişkin
                   ilişkin algılarının olduğu görülmüştür.   duyarlılık düzeyleri yüksek çıkmış olsa da okul
                   Öğrenciler, yüksek siber zorbalık farkındalığı ve   rehberlik servisleri ile eşgüdümlü çalışmalar
                   algısına sahiptirler. Okullar arasında belirgin bir   düzenlenerek mevcut düzeyin geliştirilmesi için
                   algı farkı tespit edilmemiştir.           çalışma planlanmıştır. Bu hususta okullarda siber
                                                             zorbalık konulu psiko-eğitim programı
                  Cinsiyet bazında öğrencilerin siber zorbalık
                                                             uygulanacaktır. Program dahilinde 8-10 kişilik
                   algılarına bakıldığında; kız öğrencilerin siber
                                                             gruplar oluşturulacak yapılandırılmış etkinliklerle
                   zorbalık algılarının erkek öğrencilere oranla
                                                             süreç yürütülecektir. Teknoloji ile birlikte
                   küçük bir miktar daha fazla olduğu tespit
                                                             bireyselleşme ve yalnızlığın her geçen gün daha
                   edilmiştir. Her iki cinsiyetten öğrenciler siber
                                                             fazla yükselmekte olan dünyamızda öğrencilerin,
                   zorbalık yüksek düzeyde yaşandığı fikrindedir
                                                             çocukların sosyalleşmeleri, olumlu akran iletişimleri
                   ve cinsiyetler arasında belirgin bir görüş
                                                             üretebilmeleri için grup çalışmalarına teşvik
                   farklılığı yoktur.
                                                             edilmeleri sağlanmalıdır. Akranlarıyla üretmeyi,
                                                             paylaşmayı, yaşamayı öğrenen çocuklar, empati
                  Sınıf bazında öğrencilerin siber zorbalık
                                                             kurabilmeyi, toplum içinde var olabilmeyi, karşılıklı
                   algılarına bakıldığında; 12. sınıf öğrencilerinin
                                                             iletişim pratiklerini daha sağlıklı üretebilmeyi de
                   siber zorbalık algılarının en yüksek düzeyde
                                                             öğreneceklerdir. İnsan, sosyalleşme ihtiyacı olan bir
                   olduğu görülmektedir. En düşük algıya ise 11.
                                                             varlıktır. Teknolojinin hayatlarımıza getirdiği
                   sınıf öğrencileri sahiptir. Ancak tüm sınıf
                                                             kolaylıklardan faydalanırken aynı zamanda
                   düzeyindeki öğrencilerinin siber zorbalığın var
                                                             çocuklarımızın sosyal ve psikolojik gereksinimlerini
                   olduğuna ve bunun bir problem olduğuna
                                                             de göz ardı etmemeliyiz. Bu aynı zamanda
                   ilişkin algılarının olduğu görülmüştür. Sınıf
                                                             psikolojik sağlık için de çok önem arz etmektedir.
                   düzeylerine göre tüm öğrenciler, yüksek siber
                   zorbalık farkındalığı ve algısına sahiptirler.
                   Sınıflar arasında belirgin bir algı farkı tespit
                   edilmemiştir.

                   KAYNAKÇA

                     Belsey, (2006) Cyberbullying: An Emerging Threat to the Always On Generation. (10.10.2006) http://
                      www.cyberbullying.ca


                     Beran, T. ve Li, Q. (2005). Cyber-Harassment: A study of a new method for an old behavior. Journal of
                      Educational Computing Research, 32, 265-277.

                     Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance
                      and Counseling, 15, 68-76.

                     Hinduja, S. ve Patchin, J. W. (2005). Research summary: Cyberbullying victimization. Preliminary
                      findings from an online survey of Internet-using adolescents. (http://cyberbullying.us).

                     Li, Q. (2005). New bottle but old wine: Aresearch of cyber bullying in schools. Computers in Human
                      Behavior. (01.11.2006). www.elsevier.com/locate/comphumbeh.




                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi  l   9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14