Page 15 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 15

Travmaya Duyarlı


                                        Okul Modeli





                                               Dr.Abdulvahap YORGUN
                                        Bayraklı Rehberlik ve Araştırma Merkezi

             T                                                görünürdür.  Kimileri, bu olayları büyük travmalar
                    ravma, Yunanca “yaralanma” anlamına
                                                              anlamında “büyük t’ler” olarak da tarif edebilmektedir.
                    gelmektedir. Dolayısıyla köken olarak tıbbi ya da
                    bedensel bir etkilenmeyi işaret etse de zamanla
                                                              Öte yandan “küçük t’ler” olarak adlandırılan küçük
             ruhsal yaralar için de kullanılmaya başlanmıştır. Özellikle
                                                              travmaların etkisi de bir süredir tartışılmaktadır. Küçük
             şiddetli tekil ya da toplumsal olaylar karşısında kişilerin
                                                              travmalar, büyük travmalardan farklı olarak bir anda
             yaşadığı stres, travmatik stres olarak adlandırılmaktadır.
                                                              yaşamı ya da kişiyi etkilemeyip sonuçlarını uzun zaman
             Travmatik stres ya da travma sonrası stres, yaşadığı ani,   diliminde yıllar içerisinde gösterirler. O nedenle küçük
             beklenmedik ve kişinin yaşam bütünlüğü için tehdit   travmaların yapısı kroniktir yani görece uzun sürelidir.
             içeren olayın ardından kişinin olay tekrar tekrar   Örneğin düzenli gelir getiren bir işe sahip olmamak,
             oluyormuş, hiç bir zaman sona ermeyecekmiş gibi   duygusal ihmale maruz kalmak, psikolojik ihtiyaçların
             hissederek olaydan önceki normaline geri dönememesi   sistematik olarak karşılanmaması, ötekileştirilme,
             durumu olarak tanımlanmaktadır. Genelde bu tür   yoksulluk, yaşadığı sistemler içerisinde (aile, okul, işyeri
             stresleri tetikleyen travmatik olaylar, sevilen birinin kaybı,   vb.) karar süreçlerinde söz hakkına sahip olmamak,
             cinayet, savaş, işkence, baskı sonucu göç etme, tecavüz   zorbalığa maruz kalmak, psikolojik açıdan güvenli
             ve doğal afetleri kapsamaktadır. Bu tür olayların etkisi,   olmayan mahalleler veya işyerleri süreklilik arz eden bir
             tartışmaya kapı bırakmayacak şekilde somut ve    stres üretimini tetikleyen faktörlerdir.







































                                                                                                            l   15
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20