Page 17 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 17

Bayraklı Rehberlik ve Araştırma Merkezi olarak 2019 yılında travmaya duyarlı bir okul modeli geliştirdik. Bu modelimizi
             üç parametre üzerine inşa ettik. Bunlar;

             1)  Nöropsikoloji (travmanın beyin ve öğrenme üzerindeki etkisi),

             2)  Sosyal Adalet (özellikle düşük sosyo-ekonomik düzeyde bulunan öğrenci ve ailelerin kapsanması ve güçlendirilmesi)


             3)  Pozitif Psikolojiyi temel alan psikolojik açıdan güvenli sınıflar ve insan ilişkileri inşa etmek.

              Bu modelin pilot çalışmasını, davranış problemlerinin yoğun olarak görüldüğü ilçemizdeki bir ilkokulda gerçekleştirdik.
             Ancak pilot çalışmayı, pandemi önlemlerinden ötürü yüz yüze eğitimin durdurulmasından dolayı tamamlayamadık. Her
             bir parametrenin içerisinde birçok mekanizma ve faaliyet geliştirdik. Örneğin okula pozitif bir başlangıç yapabilmeleri
             için “sınıf çemberleri” yapmaya karar verdik. Bu çemberlerin içeriği ve nasıl yapılacağı hakkında sınıf öğretmenlerine
             eğitim verdik. Öğrencilerin okulda değişmesini istedikleri konuları belirledik. Bunlardan biri okul bahçesinin yapısı,
             diğeri ise teneffüslerde koridorlarda oluşan gürültü ve okul bahçesinde öğrencilerin sınır tanımayan davranışları idi. İlki
             okul yönetiminin gücüyle çözülebilecek bir sorun iken diğerleri öğrencilerin öğretmenler ve kendi aralarında
             yapacakları tartışmalar sonucunda alacakları kararlarla değişebilecek bir sorundu. Açık olan şey, çocukların sorunlarını
             konuşacakları, ifade edebilecekleri ve diğer akranlarının bakış açısının ne olduğunu öğrenebilecekleri bir mekanizmaya
             sahip olmamalarıydı. Çocuklar, problemlerin ifade edilmesi, tartışılması ve herkesin ihtiyacına cevap verebilecek çoklu
             çözümler oluşturmak anlamında demokrasiyi yaşamlarına yoğun biçimde temas edeceği bir fırsata sahiplerdi; ancak bu
             fırsatı harekete dönüştürecek bir mekanizma yoktu. Sorunların çözümlerine çocukların aktif biçimde katılmasının
             sağlanması, okulda ve toplumda sesi duyulmayan bireylerin, görülmesi ve duyulması ile sonuçlanacaktır. Bu durum
             bahsedilen grupların güçlenmesini ve dolayısıyla sosyal adalete katkı sunmasını sağlayacaktır (Chung ve Bemak, 2012).
             Salgın hastalıktan ötürü yarım kalan proje tamamlanmış olsaydı, bu sorunları çözmek için önce sınıf forumları,
             devamında okul meclisi mekanizmaları inşa edilerek; sorun bu platformlarda tartışılarak çözüm önerileri geliştirilecekti.

              Fikir vermesi açısından Bayraklı Rehberlik ve Araştırma Merkezi tarafından geliştirilen modelin dayandığı üç
             parametrenin her birine yönelik olarak planlanan etkinliklere aşağıda yer verilmiştir:






































                                                                                                            l   17
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22