Page 34 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 34

Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin öğrenme- öğretme sürecinde yaşadıkları sorunları paylaşanlardan birisi
               de  aileleridir.  Ailelerin  kabullenme  sürecini  tamamlayamamış  olması  öğrenme  güçlüğü  yaşayan  öğrencilerin
               sorununun giderilmesine yönelik süreci olumsuz etkilediği görülmüştür. Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin
               ailelerinin sürece katılması kadar öğrenme güçlüğü yaşamayan öğrencilerin ailelerinin de eğitim öğretim sürecine
               katılması önemlidir. Bu doğrultuda özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencilerin gelişimini sağlamada ailelere düşen
               görevleri şöyle sıralamak mümkündür:

                   Özgül öğrenme güçlüğü ile ilgili olarak bilgi sahibi olunmalıdır. Çocuğun iletişim kurduğu çevreye bu güçlük
                  hakkında bilgi verilmelidir.

                   Bebeklikten itibaren öğrenme güçlüğü belirtileri gösteren çocuklar dikkatli bir şekilde takip edilmeli, belirtiler
                  süreklilik gösterirse vakit kaybetmeden değerlendirme yapılabilen kurumlarla iletişime geçilmelidir.

                   Çocuğun tanısından dolayı derslerinde başarısız olabileceği düşünülerek verilen tepkilere dikkat edilmelidir.
                  Çocuğa ılımlı yaklaşılmalı ve sabırlı olunmalıdır.

                   Öğrenme  güçlüğü  yaşayan  çocuk  ailesi  tarafından  koşulsuz  sevildiğine  inanmalıdır.  Bu  doğrultuda  onlara
                  değerli oldukları hissettirilmelidir. Kesinlikle normal gelişim gösteren çocuklarla kıyaslamadan kaçınılmalıdır.
                   Çocuğun  potansiyelinin  farkında  olunmalı  ve  yeteneklerini  keşfetmesine  destek  olarak  onun  başarı
                  duygusunu tatması sağlanmalıdır.

                   Çocuğun  günlük  yaşamı  beraberce  programlanmalı  ve  bu  programa  uyması  konusunda  çocuğa  yardımcı
                  olunmalıdır.

                   Yaptığı olumlu davranışlar takdir edilmeli ve pekiştirilmelidir.

                   Kazandırılması  hedeflenen  davranışlarla  ilgili  örnekler  verilmeli,  bol  bol  tekrar  yapılmalı  ve  devamında
                  davranışları ondan yapması istenmelidir.

                   Kazandırılması düşünülen davranışlarda basitten zora doğru gidilmelidir. Bu sayede çocukların başarılı olması
                  sağlanarak kendine güven kazanmasına yardımcı olunmalıdır.
                   Ailedeki  tüm  bireyler  çocuğa  karşı  tutarlı  olmalıdır.  Bütün  aile  bireyleri  çocuğa  karşı  benzer  tavırlar
                  sergilemelidir.

                   Aile  bireyleri  çocuklarını  bol  bol  etkinliklere  götürmelidir.  Etkinlik  ile  ilgili  yaşanılan  deneyimler  beraberce
                  paylaşılmalıdır.  Bu  çocuğun  hem  etkinlikten  zevk  almasını  sağlayacak  hem  de  aile  bireyleri  ile  çocuğun
                  ilişkisinin kalitesini de arttıracaktır.

                   Çocuğa verilen yönergeler açık ve anlaşılır olmalıdır.

                   Çocuğa verilen ödevler yapılırken takıldığı noktalarda çocuğa yardımcı olunmalıdır. Bununla ilgili olarak soru-
                  cevap  şeklinde  pekiştirmelerden  faydalanılabilir.  Ancak  ödevleri  onun  yerine  yapmaktan  kesinlikle
                  kaçınılmalıdır.

                   Çocukların görsel ve işitsel algı yeteneğini geliştirmeye yönelik etkinlikler yapılmalıdır.

                   Çalışma masalarının veya ortamının düzenli olmasına dikkat edilmelidir.

                   Çocuklarla  bol  bol  kitap  okunmalı  ve  onlara  örnek  olunmalıdır.  Çocuğun  kitapları  sesli  okuması  teşvik
                  edilmelidir.



          34   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi el Eğitim ve Rehberlik Dergisi
             l   Öz
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39