Page 39 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 39

Sözcük okuma güçlüğü


                Tipik gelişim gösteren çocuklar okuma becerisini gelişim seviyelerine uygun sıralamayla logografik okuma, erken
                alfabetik  okuma,  ileri  alfabetik  okuma,  otografik  okuma  ve  akıcılığın  kazanılması  gibi  aşamalardan  geçerek
                kazanırlar.  Özel  öğrenme  güçlüğü  olan  çocuklar  yukarıdaki  sıralama  geçişlerinde  ciddi  sorunlar  yaşamaktadırlar.
                Alfabetik okuma becerilerini geliştirmek akıcı okuma becerilerinin kazandırılmasını da kolaylaştırmaktadır.


                Okumada  sözcüğü  tanımanın  çeşitli  yolları  vardır.  Görsel  (tanıma)  okuma,  ses  bilgisel  (sözcük  analizi)okuma,
                bütünsel /otografik okuma, bağlam ipuçlarını kullanarak okuma gibi stratejik yöntemlerle çocuklara sözcük okuma
                becerileri kazandırılır.

                Okuma akıcılığındaki sorunlar (doğruluk, otomatiklik/hız, prozodi/tonlama-vurgu)


                Akıcı okuma, kelimeleri doğru okuma (kelime tanıma) , uygun hız (otomatiklik)  ve prozodi olmak üzere 3 bileşenden
                oluşan okumadır. Üç bileşenden birinde ya da birkaçında sorun yaşanmaktadır. Bu bileşenlerde yaşanan sorunlar
                kendisini okuduğunu anlamada yaşanan güçlükler olarak göstermektedir. Başarılı bir okuyucu konuşur gibi doğal
                akışında  rahatlıkla  kelimeleri  doğru  analiz  ederek,  anlayarak  ve  yorumlayarak  okur.  ÖÖG  olan  çocuklar  okuma
                becerileri  zayıf  olan  çocuklardır.  Kelimeleri  tanıma  ve  ayırt  etme  hızları  düşük,  sıklıkla  duraklayan,  kelimeleri
                tekrarlayarak  okuyan,  ifade  ve  tonlamaları  yerinde  kullanmayan,  noktalama  işaretlerine  dikkat  etmeden  okuyan
                okurlardır. Akıcı okuma bileşenlerinin desteklenmesi, akıcı okuma becerilerini de geliştirecektir.


                      Doğru okuma: Doğru okuma becerisi zayıf olan okuyucular oldukça yavaş ve kesik kesik okurlar. Kelimeleri
                   tanıyamadığı için sık sık geri dönüşler ve düzeltmeler yaparlar.

                         Hızlı okuma (otomatiklik): Hızlı okuma otomatik şekilde metindeki kelimelerin okunmasıdır.

                             Prozodi:  Prozodik  okuma,  kelime  tanıma  ve  hızlı  okuma  becerileri  kazandıktan  sonra
                                oluşmaktadır. Okuyucunun bir metni uygun bir vurgu ve tonlama ile etkili ve ifadeli bir biçimde
                                    okuması  olarak  tanımlanmaktadır.  Rasinski’ye    (2004)  göre,  metni  anlamına  uygun  bir
                                        tonlama ile okuma,  okuduğunu anlama becerisinin kazanılmasını kolaylaştırmaktadır.




                                                Akıcı  okuma  becerilerinin  geliştirilmesi  için  uygulanacak  stratejiler  şu
                                                 şekildedir:

                                                      Birebir  uygulanan  stratejiler:  Tekrarlı  okuma  yöntemi,  zamanlı
                                                   okuma  yöntemi,  hedefe  ulaşmak  için  tekrarlanan  okuma  yöntemi,  eşli
                                                   okuma yöntemi ,ses kaydı(bant) destekli okuma yöntemi ,eko(yankılayıcı)
                                                   okuma yöntemi, nörolojik etki yöntemi, fernald  yöntemi.

                                                     Sınıfta  uygulanan  stratejiler;  Tüm  sınıfın  veya  küçük  öğrenci
                                                  gruplarının  yer  aldığı  yöntemleri  kapsar.  Koro  okuma  yöntemi,  okuyucu
                                                 tiyatrosu yöntemi, paylaşılan okuma yöntemi.







                                                                                                            l   39
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44