Page 41 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 41

2.Yazma Güçlüğü (Disgrafi)                        POWER  (planla,  organize  et,  yaz,  düzelt,
                                                                  gözden geçir) stratejisi
                El yazısı, heceleme ve yazılı anlatım gibi birbiri ile ilişkili
                3  bileşenden  oluşan  yazma  becerisi  okul  başarısı  ve   Metin yapısı analizi, model olma, rehberli ve bağımsız
                iletişimin  gelişmesinde  önemli  bir  noktaya  sahiptir.   uygulama stratejileridir.
                Gelişimin  erken  dönemlerinde  oluşan  el  yazısı  ve
                heceleme,  yazılı  anlatımın  akıcılığını  ve  kalitesini    Kendini  Düzenleme  Stratejisi  Geliştirme
                arttırmaktadır.  Okunaklı  ve  akıcı  el  yazısı  anlatılmak   Modeli
                istenen  mesajın  doğru  ulaşmasını  sağlamaktadır.
                Heceleme ise, duygu ve düşüncelerin sesler ve seslere   Amaç koyma, kendini izleme, kendine yönerge verme
                karşılık  gelen  harflerle  eşleştirilmesiyle  oluşur.  Yazılı   ve  kendini  pekiştirme  gibi  kendini  düzenleme
                ifadede birey duygu ve düşüncelerini yazılı olarak karşı   stratejileridir.
                tarafa ifade eder. Yazma güçlüğüne neden olan bellek
                ve dikkat sorunları, dilbilgisi ve noktalama güçlükleri, el   Beceriye  özgü  planlama  ve  yazma  stratejileri
                yazsısı  ve  heceleme  güçlükleri;  düşünce  üretme   öğretmeyi amaçlayan 6 aşamadan oluşmaktadır:
                zorluklarına,  alıcı  ve  ifade  edici  dil  sorunlarına,  metin
                                                                    Önbilgilerini geliştirme,
                yapısındaki  bilgisizliğe  ve  yazma  süreciyle  ilgili
                üstbilişsel bilginin sınırlı kullanımına da yansımaktadır.
                                                                    Stratejiyi tartışma,
                Yazmaya  hazırlık;  oturma,  kalem  tutma,  kâğıt  tutma,
                                                                    Stratejiye model olma,
                gözle kağıt arasındaki mesafeyi ayarlama, yazının yönü,
                yazmaya  hazırlıkla  ilgili  çizgileri  tamamlama  önkoşul
                                                                    Stratejiyi ezberleme,
                becerilerini kapsamaktadır. Bu beceriler ÖÖG’ye sahip
                öğrencilerde  geliştirilmesi  gereken  alanlardır.  Ayrıca   Rehberli uygulamalar,
                dinleme,  konuşma,  okuma  ve  resim  gelişimi
                birbirlerine etki eden ve yazmanın gelişmesini sağlayan   Bağımsız uygulamalar.
                becerilerdendir.


                Planlama Stratejileri

                Yazma  amacını  ve  okuyucu  grubunu  belirleme,  beyin
                fırtınası yapılarak yazılacak konu hakkında bilgi üretme,
                üretilen fikirleri kategorilere ayırma stratejileridir.

                Taslak Oluşturma Stratejileri


                Yapılan  plana  göre  fikirleri  yazılı  ifadeye  çevirme,
                planlanan fikirleri metin yapısına göre sıralama, metin
                yapısına uygun olarak ilişkileri göstermek için bağlaçlar
                ve geçiş cümleleri kullanma stratejileridir.

                Düzeltme Stratejileri


                Yazılanların yeterliliğini kontrol etme; yazma amacına,
                metin yapısına ve okuyucuya ulaşıp ulaşmadığına göre
                kontrol etme, uygun olmayan yerler varsa düzeltme ve
                son olarak yazılanları gözden geçirme stratejileridir.
                                                                                                            l   41
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46