Page 41 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 41
2.Yazma Güçlüğü (Disgrafi) POWER (planla, organize et, yaz, düzelt,
gözden geçir) stratejisi
El yazısı, heceleme ve yazılı anlatım gibi birbiri ile ilişkili
3 bileşenden oluşan yazma becerisi okul başarısı ve Metin yapısı analizi, model olma, rehberli ve bağımsız
iletişimin gelişmesinde önemli bir noktaya sahiptir. uygulama stratejileridir.
Gelişimin erken dönemlerinde oluşan el yazısı ve
heceleme, yazılı anlatımın akıcılığını ve kalitesini Kendini Düzenleme Stratejisi Geliştirme
arttırmaktadır. Okunaklı ve akıcı el yazısı anlatılmak Modeli
istenen mesajın doğru ulaşmasını sağlamaktadır.
Heceleme ise, duygu ve düşüncelerin sesler ve seslere Amaç koyma, kendini izleme, kendine yönerge verme
karşılık gelen harflerle eşleştirilmesiyle oluşur. Yazılı ve kendini pekiştirme gibi kendini düzenleme
ifadede birey duygu ve düşüncelerini yazılı olarak karşı stratejileridir.
tarafa ifade eder. Yazma güçlüğüne neden olan bellek
ve dikkat sorunları, dilbilgisi ve noktalama güçlükleri, el Beceriye özgü planlama ve yazma stratejileri
yazsısı ve heceleme güçlükleri; düşünce üretme öğretmeyi amaçlayan 6 aşamadan oluşmaktadır:
zorluklarına, alıcı ve ifade edici dil sorunlarına, metin
Önbilgilerini geliştirme,
yapısındaki bilgisizliğe ve yazma süreciyle ilgili
üstbilişsel bilginin sınırlı kullanımına da yansımaktadır.
Stratejiyi tartışma,
Yazmaya hazırlık; oturma, kalem tutma, kâğıt tutma,
Stratejiye model olma,
gözle kağıt arasındaki mesafeyi ayarlama, yazının yönü,
yazmaya hazırlıkla ilgili çizgileri tamamlama önkoşul
Stratejiyi ezberleme,
becerilerini kapsamaktadır. Bu beceriler ÖÖG’ye sahip
öğrencilerde geliştirilmesi gereken alanlardır. Ayrıca Rehberli uygulamalar,
dinleme, konuşma, okuma ve resim gelişimi
birbirlerine etki eden ve yazmanın gelişmesini sağlayan Bağımsız uygulamalar.
becerilerdendir.
Planlama Stratejileri
Yazma amacını ve okuyucu grubunu belirleme, beyin
fırtınası yapılarak yazılacak konu hakkında bilgi üretme,
üretilen fikirleri kategorilere ayırma stratejileridir.
Taslak Oluşturma Stratejileri
Yapılan plana göre fikirleri yazılı ifadeye çevirme,
planlanan fikirleri metin yapısına göre sıralama, metin
yapısına uygun olarak ilişkileri göstermek için bağlaçlar
ve geçiş cümleleri kullanma stratejileridir.
Düzeltme Stratejileri
Yazılanların yeterliliğini kontrol etme; yazma amacına,
metin yapısına ve okuyucuya ulaşıp ulaşmadığına göre
kontrol etme, uygun olmayan yerler varsa düzeltme ve
son olarak yazılanları gözden geçirme stratejileridir.
l 41
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi