Page 37 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 37
Özel Öğrenme Güçlüğünde
Bilişsel Strateji Öğretimi
Canan Gaye KÜÇÜKKILINÇ / Özel Eğitim Öğretmeni
Gaziemir Rehberlik ve Araştırma Merkezi
İ
lk kez Amerika Birleşik Devletlerinde 1975 yılında tanımı yapılan ve günümüzde hala geçerliliğini koruyan Özel Öğ-
renme Güçlüğü (ÖÖG) kavramına baktığımızda; yazılı ve sözlü dili anlama ve kullanmada temel olan bir veya daha
fazla bilişsel sürecin etkilenmesiyle ortaya çıkan dinleme, düşünme, konuşma, okuma, yazma ve matematiksel
hesaplamalar yapmadaki güçlüklerdir.
Tanıma baktığımızda işitsel algı, görsel-mekânsal algı, işlemleme hızı, dikkat, bellek, kendini yönetmeyi de kapsamakta-
dır. Özel öğrenme güçlüğü; görsel, işitsel ve motor bozukluklardan, zihinsel yetersizlikten, duygusal bozukluklardan ve
çevresel, kültürel ve ekonomik olumsuzluklardan kaynaklanan öğrenme güçlüklerini içermemektedir (IDEA, 2004).
Özel öğrenme güçlüğü;
1.Okuma Güçlüğü (Disleksi) 5.Görsel Bilgiyi İşlemleme Güçlüğü
2.Yazma Güçlüğü( Disgrafi) 6.Dili İşlemleme Güçlüğü
3.Matematik Güçlüğü (Diskalkuli) 7.Sözel Olmayan Öğrenme Güçlüğü
4.İşitsel Bilgiyi İşlemleme Güçlüğü
gibi farklı alanlardaki güçlükleri içine alan çok geniş bir terimdir. Bu alanların sadece bir tanesinde güçlük yaşanacağı
gibi aynı anda birkaç alanda da güçlük yaşanabilir.
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi l 37