Page 75 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 75

MAKALE







            Lider, bir amaç doğrultusunda örgüt üyelerini yönlendire-  mek gibi görevler üstlenirler. Bu sebeple okul larımızın
            bilen, örgüt üyelerini düşünceleri ve ilkeleri etrafında   geleceğe ayak uydurabilmesi için okul yöneticilerinin aynı
            bütünleştirebilen kişidir (Avcı ve Topaloğlu, 2009). Koçel   zamanda birer lider olmaları ve geleceği öngörebilmeleri
            (2011) ise lideri, örgütteki kişilere örnek olup takip edilen   gerekir. Okul yöneticisi iyi bir yönetici değilse zaten iyi bir
            ve verdiği emir ve talimatları doğrultusunda örgüt üyelerini   öğretimsel lider olması da beklenemez. Okul yöneticileri
            harekete geçirebilen kişi olarak tanımlamıştır. 1950’li   hem etkili bir yönetici hem de güçlü bir lider olmalıdır ki
            yıllardan günümüze kadar tartışılan yönetici ile lider arasın-  liderlik ve yönetim becerileri bütünleşebilsin.
            da yakın bir ilişki olduğunu gösteren çalışmaların varlığının
            yanı sıra iki kavram arasında farklılıklar olduğunu belirten
            araştırmalar da bulunmaktadır (Dubrin, 1997; Çırpan,   KAYNAKLAR
                                                              Arıkan, S. (2001). Liderlik, yönetim ve organizasyon, (Ed. Güney, S.). Ankara:
            1999). Yöneticilik; planlama, kontrol gibi klasik işlevlere   Nobel Yayınları.
            odaklanırken liderlik;  bir işin yapılmasında beşeri yönün   Avcı, U. & Topaloğlu, C. (2009). Hiyerarşik kademelere göre  liderlik
            üzerinde durarak onları güdüleme, yönlendirme ve hareke-  davranışlarını algılama farklılıkları: otel çalışanları üzerinde bir araştırma.
                                                              KMU İİBF Dergisi, 11(16), 1-30.
            te geçirme üzerinde durmaktadır. Yönetici, örgütün amacı-  Aydın, M. (2007). Çağdaş Eğitim Denetimi (5. Baskı). Ankara: Hatipoğlu
            na ulaşması için örgüt yapısını kuran ve yönetim sürecini   Yayınları.
            sağlamaya çalışan kişiyken lider bunların yanı sıra etkileme   Aydın, M. (2010). Eğitim Yönetimi (9. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
                                                              Aytürk, N. (2007). Yönetim sanatı (5. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
            gücüne sahip olan kişidir (Gardner, 1986). Yani bir yönetici-  Başaran, İ. (2000). Yönetim. Ankara: Umut Yayıncılık.
            nin etkileme gücü yoksa çalışanları gerçekleştiril mesi   Besler,  S.  (2012).  Yönetim  ve  yönetim  bilimi.  Besler,  S.  ve  Oktal,  Ö.  (Ed.),
            istenen amaç için yönlendirmesi güçtür. Fakat lider çalışan-  Yönetim Bilimi 1 (1. Baskı) (s.2 – 23) içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
                                                              Yayınları.
            ları etrafında toplayarak harekete geçirebilir. Ayrıca başarılı   Binbaşıoğlu, C. (1983). Eğitim Yöneticiliği. Ankara: Binbaşı Yayınevi.
            bir lider de örgütün geleceğine yönelik vizyona sahip olma   Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış:Okulda
            yeteneği öne çıkar. Bu durum da örgütlerin yıllara meydan   Yönetim Süreçleri ve İşleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
                                                              Çırpan, H. (1999). Lider mi, yönetici mi?. Active Bankacılık ve Finans
            okuyup ayakta kalmasının kilididir.               Dergisi. 7, 1-5.
                                                              Dal, A. (2012). Grup iletişimi ve örgüt içi iletişim. Orhon, E., N. ve Eriş, U.
            Liderlik ile yöneticilik arasındaki ilişki çok karmaşıktır. Bazı   (Ed.), İletişim Bilgisi (1. Baskı) (s.94 – 115) içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversi-
            yöneticilerin liderlik özelliklerine sahip olmadığı gibi bazı   tesi Yayınları.
            liderlerin de yöneticilik özelliklerine sahip olmadığı görül-  Demirtaş, H. & Güneş, H. (2002) Eğitim Yönetimi ve Denetimi Sözlüğü.
                                                              Ankara: Anı Yayıncılık.
            mektedir (Sabuncuoğlu ve Tüz, 2001). Örneğin lider,   Demirtaş, H. (2014). Okul Örgütü ve Yönetimi, Sarpkaya, R. (Ed.), Türk Eğitim
            vizyon ve misyon oluşturma yeteneğine sahipken, yönetici   Sistemi ve Okul Yönetimi (4. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
            başkası tarafından o pozisyona getirilen ve onların misyon   Dubrin, A. J. (1997). Fundamentals of organizational behavior: An applied
                                                              approach. Ohio: South-Western College Publishing.
            ve vizyonuna ulaşmak için çabalayan kişidir. Lider ve yöneti   Efil,  İ.  (2004).  İşletme Yönetimi  Yönetim  Düşüncesi  Fonksiyonları  ve  Yeni
            ci arasındaki farklar şu şekilde sıralanabilir (Lunenburg ve   Yönetim Teknikleri. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
            Ornstein, 2013; Sullivan ve Harper, 1997; Arıkan, 2001;   Erdoğan,  İ .  (1996).  İşletme Yönetiminde  Örgütsel  Davranış.  İstanbul:
                                                              İ.Ü.İşletme Fakültesi Yayın.
            Aytürk, 2007):                                    Eren, E. (2016). Yönetim ve Organizasyon; Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar (12.
                                                              Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
            • Lider doğru işler yaparken yönetici işleri doğru yapar.  Gardner, J. W. (1986). Liderlik görevi: nesneleri harekete geçirmek, yetki
            • Lider yenilikçiyken yönetici taklit etme eğilimdedir.   devri (Ronald G Wells), (çev. Vedat Üner), İstanbul: Kişisel Gelişim ve
            • Lider kuralları biçimlendirirken yönetici kuralları yürütmek   Yönetim Dizisi.
                                                              Gürsel, M. (2003). Okul Yönetimi. Konya : Eğitim Kitabevi.
            le ilgilenir.                                     Koçel, T. (2011). İşletme Yöneticiliği (13. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
            • Liderlik bir yetenekken yöneticilik bir yetkidir.  Lunenburg, F., C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim Yönetimi (Çev. Ed.
            •Liderin odağında insan varken yöneticinin odağında   Arastaman, G.). Ankara: Nobel Yayınevi. (Özgün çalışma 2011, 6. Baskı).
                                                              Mucuk, İ.(2000). Modern İşletmecilik. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
            sistem ve yapı vardır.                            Nartgün, Ş., S. (2003). Stratejik planlama ve eğitim. Elma, C. ve Demir, K.
            • Lider güveni özendirmeye çalışırken yönetici kontrol   (Ed.), Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar: Uygulamalar ve Sorunlar (2. Baskı)
                                                              içinde (277 – 300). Ankara: Anı Yayıncılık.
            eğilimindedir.                                    Öztaş, N. (2017). Yönetim: örgüt ve yönetim kuramları (5.Baskı). Antalya:
            • Lider astları motive ederek çalıştırırken yönetici zorla   Otorite Yayıncılık.
            çalıştırır.                                       Sabuncuoğlu, Z. & Tüz, M. (2001). Örgütsel psikoloji. Bursa: Ezgi Kitabevi.
                                                              Sullivan G., R. & Harper, M., V. (1997). Umut Bir Yöntem Olamaz. (Çeviren:
            • Lider “ne? ve ne için?” sorularına odaklanırken yönetici   Dicleli, A. B.). Ankara: Boyner Holding Yayinlari.
            “nasıl? ve ne zaman?” sorularına odaklanır.       Şişman, M. (2012). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (6. Baskı). Ankara:
            • Lider astlarından görüş alıp danışırken yönetici emir verir.  Pegem Akademi.
                                                              Taymaz,  H. (2003). İlköğretim Ve Ortaöğretim Okul  Müdürleri İçin Okul
            • Lider daima mevcut durumu sorgularken yönetici mevcut   Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
            durumu kabul etme eğilimdedir.                    Tofur, S. & Yıldırım, R. (2021). Okul Müdürlerinin Okul Yönetim Süreçleriyle
                                                              İlgili Görüşlerinin İncelenmesi (Demirci İlçesi Örneği). Elektronik Sosyal
            Lider ve yönetici arasındaki farklar incelendiğinde, okul   Bilimler Dergisi, 20(78): 961-987.
            yönetiminde yöneticinin lider olmasının önemi de ortaya   Yiğit, B. (2000). Yönetim Bilimi: Eğitim Yönetimi Kursu Ders Notu, Celep, C.
                                                              (Ed.). Edirne: T. Ü. Eğitim Fakültesi Yayını.
            çıkmaktadır. Unutulmamalıdır ki “İnsanların her biri ayrı ses
            çıkaran enstrümanlara benzer, lider; orkestra şefi gibi, bu
            topluluktan gürültü değil, melodi çıkaran kişidir ”.  Okulla-
            rımızda çeşitli kültürlerden gelen öğretmenler, öğrenciler,
            veliler ve daha birçok eğitim paydaşı mevcuttur. Okul
            yöneticilerinin orkestra şefi olmaları kaçınılmazdır. Liderler,
            okul misyonunu oluşturmak, olumlu bir öğrenme ortamı
            geliştirmek, öğretim sürecini  gözlemlemek ve uygun
            dönütlerde bulunmak, öğretim programlarını değerlendir-
                                                                                                          73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80