Page 74 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 74

MAKALE







                                                              seçeneklerin belirlenmesi, seçimin yapılması, kararın uygu-
                                                              lanması ve sonucunun değerlendirilmesi şeklindedir
                                                              (Lunenburg ve Ornstein, 2013).
            MAKALE                                            2. Planlama: Amaca ulaşmanın anahtarı olarak  görünen
                                                              planlama, amacın ve o amaca ulaşmak için kullanılacak
                                                              araçların, yolların ve imkanların genel hatlarıyla belirlenme-
                                                              sidir (Mucuk, 2000). Planlama sürecinde “Kim? Ne? Nasıl?
            YÖNETİM VE LİDERLİK                               Nerede?  Ne zaman?” sorularına  yanıt verilmeye çalışılır.
                                                              Bu sayede eldeki kıt kaynaklar en etkili şekilde kullanılarak
                                                              gereksinimler giderilir (Nartgün, 2003).
            Dr. Gönül ŞAHİN *
                                                              3. Örgütleme: Örgütün amaçlarına ulaşabilmesi için yapıyı
                                                              kurma,  girdilerini ve  çıktılarını  bütünleştirme sürecidir
                                                              (Yiğit, 2000). Binbaşıoğlu (1983) ise örgütlemeyi, hedeflere
            Değişen ve gelişen koşullar ekseninde okulların sadece bir   ulaşılması, planların gerçekleşmesi için yapılması gereken-
            fiziki mekân değil, eğitim ortamları olduğu unutulmamalı-  lerin tespiti, bu işlerin gerekli şekilde gruplandırılması ve
            dır. Okulların başarılı olabilmesi için 21. yüzyılda varlığını   örgüt üyelerine dağıtılması olarak tanımlamıştır.
            daha çok hissettiren bazı durumlar ortaya çıkmıştır. Bu   4. İletişim kurma: Bir örgütün ayakta kalabilmesi için en
            duruma okullarda yönetimden liderliğe doğru bir kayma-  önemli faktörlerden birisi de iletişimdir. Örgüt içinde
            nın olduğu örnek verilebilir. Bu bağlamda yönetim, eğitim   iletişim eksikliği örgütün amaçlarına ulaşmasını zorlaştırır.
            yönetimi, yönetici ve lider terimlerinin doğru açıklanması   Bu anlamda yönetsel iletişim üstlerin astlarını etkilemesi ve
            önem kazanmaktadır.                               astların üstüne yanıt vermesini içeren bir etkileşim sürecidir
            Bazı işlerin tek başına yapılamayacağı, grup çabasına   (Dal, 2012).
            gereksinim duyulacağı yönetim ihtiyacını doğurmuştur   5.  Eşgüdüm - Koordinasyon: Örgütün amacını gerçekleş
            (Besler, 2012). Literatür incelendiğinde ortak amaçlara   tirmesi için eldeki insan ve madde kaynaklarını bütünleştir-
            ulaşma odağında yönetimle ilgili birçok tanım yapılmıştır.   mesidir  (Demirtaş  ve  Güneş,  2002).  Koordinasyonun
            Öztaş (2017) yönetimi, örgüt amaçlarına ulaşabilmek için   faydaları; örgütün ve işleyişinin devamlılığını desteklemesi,
            insan ve madde kaynaklarının verimli ve etkili kullanılma   kaynakların etkili ve verimli kullanılmasını sağlaması, karar-
            sanatı olarak tanımlamıştır. Koçel (2011) ise yönetimi   ların uygulamalara yansıtılmasını kolaylaştırması, örgüt içi
            başkaları aracılığı ile iş görme olarak nitelemiştir. Eren   yardımlaşmaya olanak vermesi, işbirliğine ve örgüt içi
            (2016) yönetim süreçlerine de vurgu yaparak yönetimi   durumlardan haberdar olmayı sağlaması olarak söylenebi
            planlama, örgütleme, liderlik ve kontrol değişkenleri yardı-  lir (Şişman, 2012).
            mıyla hedeflenen ortak amaca ulaşılma süreci olarak açıkla-
            mıştır. Yönetimin alt dalı olarak düşünülen eğitim yönetimi   6. Denetim - Değerlendirme: Çağdaş eğitim denetimin-
            ise kaynaklarının insan üzerine odaklanmasından dolayı   de amaç; işbirlikçi, güdüleyici, çözümleyici, geleceğe
            kamu ve işletme yönetimlerinden ayrılır. Çünkü eğitimin   yönelik öğretme ve öğrenme sürecini geliştirmektir (Aydın,
            hammaddesi insandır. Bu anlamda eğitim yönetimi, eğitim   2007). Değerlendirme ise denetim sonucunda elde edilen
            örgütlerine insan ve madde kaynaklarını sağlama ve bu   verilerin birbiri ile karşılaştırılarak varılan bir yargılama
            kaynakların etkili ve verimli şekilde kullanımını belirleyen   sürecidir (Başaran, 2000). Değerlendirmenin amacı;
            politikaları uygulayarak amaca ulaşma olarak tanımlanmış-  örgütün ortak amaca ulaşma derecesini ve amaca ulaşma-
            tır (Taymaz, 2003).                               da kullanılan yolun başarı derecesini tarafsız olarak tespit
                                                              etmektir (Bursalıoğlu, 2002).
            Eğitim yönetiminin verimli ve etkin olabilmesi için bilimsel
            süreçleri takip etmesi gerekir. Bu süreçlere yönetim süreç-  7. Etkileme: Örgüt üyelerinin istenilen nitelikte ve nicelikte
            leri adı verilmektedir. Yönetim süreçleri sayesinde örgütler   iş yapması için dışarıdan güdülenmesi olarak tanımlanmış-
            kendini oluşturan tüm unsurları koordine edebilir ve amaca   tır (Demirtaş ve Güneş, 2002). Gürsel’e (2003) göre etkile-
            ulaşabilir. Yani yönetim süreçleri, istenilen ortak amaca   me, üst kademedekilerin alt kademedekilerin kararlarını
            başkaları yoluyla  ulaşmada yol gösteren  ve bu kişilerin   etkilemeyi amaçlayan tutum ve davranışlarıdır.
            gerçekleştirdiği etkinliklerin bütünü olarak tanımlanabilir   Yönetim süreçleri ile ilgili bu açıklamalar ışığında yönetici -
            (Efil, 2004). Yönetim süreçleri ilk ifade edildiği günden bu   lere büyük görev düştüğü aşikârdır. Çünkü yönetici, örgütü
            yana çeşitli birçok sınıflandırmaya tabi olmuştur. Fakat   temsil eden, sorumluluğu üstlenen, örgütle ilgili kararlar
            Gregg, bu süreçleri sıralarken ilk adımı karar verme olarak   alan ve kaynakların kullanma hakkına sahip olan ve örgüt
                                                              adına yetki kullanan bireydir (Öztaş, 2017). Koçel’e (2011)
            belirleyerek   diğer   bilim   insanlarından   ayrılmıştır
            (Knezevich, 1970; akt. Tofur ve Yıldırım, 2021).  Gregg’in   göre ise yönetici kişisel yetenek ve becerilerini kullanarak
            önerdiği yedi aşama şu şekildedir:                örgütü yöneten kişidir. Fakat günümüz koşullarında özellik-
                                                              le okul yönetiminde bulunan kişilerin sadece yönetici sıfatı
            1. Karar verme: Bir amaca yönelik bilinçli bir zihinsel   okulun başarılı olmasına yetmeyip aynı zamanda bu kişile-
            faaliyetin sonucudur (Erdoğan, 1996). Aydın (2010) ise   rin liderlik vasıflarına da sahip olması gerektiği vurgulan-
            karar vermeyi örgütte oluşan problemlere yönelik en   maktadır. Bu noktada lider ile yönetici hem birbirinden
            uygun  çözümün belirlenmesi  olarak  tanımlamıştır. Karar   farklı hem de birbirini tamamlayan kavramlar olarak değer-
            vermenin  aşamaları;  sorunun tanımlanması  ile  başlayıp   lendirilebilir (Demirtaş, 2014).

             72                                                                                 * Foça Halk Eğitim Merkezi
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79