Page 33 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 33

MAKALE






            pandemi döneminde, daha sık kullanılmıştır. Tonbul ve Ata   ların duymadığını iddia edecek değilim. Günümüzde bilgi
            Çiğdem’in (2021) araştırma bulguları, bu teknolojilerin   birikiminin ve bilgiye erişimin geldiği aşama dikkate alındı-
            eğitime yansımaları olarak dijital öğrenme platformları,   ğında bu yönde bir iddianın hükmü de olmaz. Buradaki
            kişiselleştirilmiş öğrenme uygulamaları, sanal sınıf uygula-  amacım, sisteme bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşarak
            maları, sosyal ağlar, eğitsel veri madenciliği, ters yüz   aslında kaçırdıklarımıza yeniden dikkat çekmektir. Çünkü
            (flipped) sınıf, dijital oyun (gaming), sosyal ağlar başlıkları-  meslek  içi  gelişim  uygulamaları  ile  ilgili  yasal  metinlerde
            nın öne çıktığını göstermektedir. Söz konusu alanlarda   yeterince düzenleme bulunmaktadır. Bu düzenlemelere
            öğrencilerin teknolojiye aşinalıklarının bizden (en azından   örnek olarak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 214.
            benden) ‘bir tık’ daha iyi olması, biz yetişkinleri bir yandan   Maddesi, : Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları
            zorlarken, diğer yandan gelişmelerin gerisinde kalmamak   Yönetmeliğinin 87. maddesi ile düzenlenen mesleki
            için harekete geçmeyi gerektirmektedir.           çalışma dönemleri (seminer dönemleri), Öğretmen Strateji
                                                              Raporu (Kariyer  Geliştirme ve Ödüllendirme;  Sürekli
            Okul yöneticilerinin öğretmenlerin mesleki gelişiminde
            önemli rol oynadıklarına yönelik araştırma bulguları bulun-  Mesleki Gelişim) verilebilir. Öte yandan okul yöneticilerinin
                                                              ders denetimleri yapması, zümre toplantılarına eşlik
            maktadır. Örneğin Reimer (2010), okul yöneticilerinin   etmesi, aday öğretmenlerle ve hizmet içi eğitim faaliyetle-
            öğretimsel süreçlerin değerlendirilmesinde öğretmenlerle
            ilgili kurul ve ortamlarda tartışma, gözlem yapma, istişare   riyle ilgili iş ve işlemleri yürütmesini düzenleyen yönetme-
            etme ve değerlendirme gibi uygulamalar aracılığı ile   likler de bulunmaktadır. Keza, yasalaşmasına karşın yapıcı
            öğretmenlerde mesleki gelişim sağladığı sonucuna   eleştiri ve önerilerle zaman içerisinde daha da iyi olacak
                                                              Öğretmenlik Meslek Yasasında da öğretmenlerin mesleki
            ulaşmıştır. Okul yöneticisinin, öğretmenlerin mesleki   kariyerleri ile mesleki gelişimlerini ilişkilendirmeye yönelik
            gelişim etkinliklerine katkısı farklı şekillerde olabilmektedir.
            Gümüş ve Bellibaş’a (2016) göre, bu katkıyı okuldaki öğret-  düzenlemelerin olduğu görülmektedir. Tüm yasal düzenle-
            me ve öğrenme süreçleri (program geliştirme, personel   melere karşın, çalışanların nitelikleri, grup dinamikleri ve
            geliştirme) açısından açıklayan  yaklaşımların yanı sıra,   kurumlarda egemen kültürün de uygulamaların başarısın-
                                                              da etkili olduğunu söylemek için yönetim kuramlarını
            okulun vizyon ve misyonunu belirleme, okul kültürü   bilmek gerekmiyor. Ancak yönetim kuramlarını uygulama-
            geliştirme, okul iklimi tesis etme gibi sorumluluk alanları ile
            açıklayan yaklaşımlar da bulunmaktadır. Araştırma sonuçla-  da daha çok kullanırsak da bundan en büyük yararı çocuk-
            rı meslek içi eğitimlerin etkili olabilmesi için didaktik yakla-  larımız, eğitim çalışanları ve böylece toplumun tümü
            şımlar yerine, eğitimlerin farklı etkileşimlere ve uygulama-  görecektir. Kant’ın da  dediği gibi  ‘kavramsız algılar  kör,
                                                              algısız kavramlar da boştur.’ Sözün kısası baktığımız yerde
            lara izin veren etkinlikler olarak tasarlanmaları gerektiğini   ne göreceğimiz zihnimizde oluşmuş nöral ağların çeşitliliği
            göstermektedir. Başka bir söylemle, öğretmenlere yönelik
            meslek için gelişim etkinlikleri, bir öğreten-öğrenen anlayı-  kadarken, kavramlar da bilimsel yöntemle üretilmiş olmalı
            şından  çok,  öğretmenlerde genel olarak öğretmenlik   ki gerçeğin neliği ile mümkün mertebe örtüşme sağlansın.
            mesleğinin yeterliklerine, öğretmenlerin rollerindeki deği   Aşağıda okula dayalı meslek içi gelişim alanları örnekleri
                                                              verilmeye çalışılmıştır.
            şime  ve  özel  olarak da  öğretimsel  uygulamalara  yönelik
            oluşmuş her bir eğitimcinin kafasındaki zihinsel modelleri
            dikkate alan bir yaklaşımla yürütüldüğünde daha başarılı   - Öğretmenlerin branşları ve ilgi alanlarına göre meslek-
            olacaktır. Her şeyden önce çalışanları meslek içerisinde   taşları ile yürütebilecekleri etkinlikler
            geliştirmeyi hedefleyen uygulamaların merkezi - eğitimin   Öğrencilerden okumalarını, meraklı olmalarını, hobiler
            yakından uzağa ilkesi gereği- kendi çalışma ortamları, yani   edinmelerini sık sık isterken, öğretmenlerde durum nedir?
            bizzat okulların kendisi olması beklenir.
                                                              Çocuklarımızın söylediklerimizden çok ‘ayak izlerimizi’
            Okullar her gün iç içe geçmiş yüzlerce olayın cereyan   takip ettiklerini unutmayalım. Edebiyat okuryazarlığı,
            ettiği, dinamik ve organik yapılardır. Derslerdeki çeşitlilik,   doğa, sinema, tiyatro, felsefe, müzik, sanatsal ve sportif
            öğrenci kulüpleri,  kurul işleri,  toplantılar,  görüşmeler,   etkinliklerden edinilecek kazanımlar, öğretmenlerin mesle-
            gülüşmeler, didişmeler bu yapı içerisinde farklı kombinas-  ki  gelişimi açısından  kendi  branşlarında  edinecekleri
            yonlarla her gün yeniden yaşanmaktadır. Okullar bu   kazanımlardan daha mı az önemlidir?Okullarda bu branşlar
            özelliklerinden dolayı insan kaynağının niteliği açısından   ve farklı alanlarda yetkinlik kazanmış öğretmenler mevcut.
            en zengin kurumların başında gelir denilebilir. Müzik,   Drama, tüm öğretmenlerin ortak yetkinlik alanlarından biri
            matematik, fen, felsefe, coğrafya burada konunun uzman-  değil  midir?  Sınıfta  yaptığımız  iş  bir  çeşit  drama,  hatta
            ları aracılığı ile yaşam bulur. Yaşam bulur çünkü tek yönlü   stand up uygulaması olarak da görülemez mi? Hafta sonu
            bir bilgi transferi değildir söz konusu olan. Bilgi paylaşımı-  doğa yürüyüşünden ya da bisiklet turundan çektiği doğa-
            nın alıcısının zihninde yapılandırılması süreci, öğretmenin   şehir görsellerini sınıfında, panolarda sergileyen öğretmen,
            de kendisinin ‘işimi ne kadar doğru yapıyorum’ sorgulama-  yine el işinden tutun da sanatsal bir faaliyet sonucundaki
            sı ile birlikte yürütüldüğünde, herkesin öğrendiği çok yönlü   deneyimlerini öğrencileri ile dersin amacı doğrultusunda
            bir etkileşim başlayacaktır. Söz konusu uygulamaların ve   paylaşan bir öğretmenin dersi işleme tarzının yanı sıra
            süreçlerin hayata geçirilmesi açısından okullar biçilmiş   öğrencilerinin gözündeki  değerini de farklılaştıracaktır.
            kaftandır desek yanlış  olmaz. Aşağıda okullardaki iş   Eğitim fakültesine yeni başlayan öğrencilerime ilk dersim-
            bölümü, iş akışı, örgütsel yapılar, insan kaynağı, gruplar,   de en çok hatırladığınız, sizin üzerinizde olumlu izler bırak-
            normlar ve gelenekleri dikkate alarak okula dayalı mesleki   mış öğretmenleriniz bunu ne yaparak sağlamıştır sorusuna
            gelişim açısından bazı önerilerde bulunmak istiyorum.   aldığım yanıtlar yirmi yıldır neredeyse hiç değişmedi: Farklı
            Bunların hiç birinin daha önce söylenmediği veya okuyucu-  olan, çok yönlü, yaşama sevgisi olan ve coşkusunu sınıfa

                                                                                                          31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38