Page 28 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 28

MAKALE














            MAKALE



            ARKEOLOJİ VE KÜLTÜREL MİRAS
            FARKINDALIĞI YARATMA ÜZERİNE
            BİR UYGULAMA:
            ANTANDROS’UN

            KÜÇÜK ARKEOLOGLARI

            Doç. Dr. Yasemin POLAT *






            Türk Dil Kurumu sözlüğünde kültür; “tarihsel, toplumsal,   çalışmaları desteklemek” şeklinde yer almaktadır. Tüm
            gelişme süreci içinde yaratılan bütün maddi ve manevi   dünyanın sorumluluğunda olan kültürel mirasa sahip çıkma
            değerler ile bunları yaratmada, sonraki nesillere iletmede   bilincine yönelik vurgu ayrıca Milli Eğitim Bakanlığının
            kullanılan, insanın doğal ve toplumsal çevresine egemenli-  Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda da (2018) yer
            ğinin ölçüsünü gösteren araçlar bütünü” olarak tanımlanır   almaktadır. Öğrencilerin farklı dönem ve mekânlara ait
            (TDK, 2022). Kültürel miras ise Birleşmiş Milletler Eğitim,   tarihsel kanıtları sorgulayarak değişim ve sürekliliği algıla-
            Bilim ve Kültür Kurumu (UNESCO) tarafından; “geçmiş   maları gerekliliği dersin özel amaçları içerisinde belirtil-
            nesillerden miras alınan, günümüzde muhafaza edilen ve   mektedir. Ayrıca programın içerisinde öğretim sürecinde
            gelecek nesillerin yararına sunulan, bir grubun veya toplu-  okul dışı ortamlar arasında sayılan tarihi mekânlarda tarih
            mun fiziksel eserlerinin ve maddi olmayan  niteliklerinin   çalışmaları yapılması dikkat edilecek hususlar olarak vurgu-
            mirası” şeklinde detaylı olarak açıklanır. Kültürel mirasın   lanmaktadır. Benzer şekilde sosyokültürel ve çevresel
            somut olanı kültür varlıklarıdır . Anıtlar, sit alanları, heykel-  durumlarla ilişkilendirmelerine imkân sağlayan, aktif olarak
            ler, seramik, metal cam eserler ve eşyaların tümü kültür   katılabilecekleri etkinlik ve çalışmalara yer verilmesi
            varlıkları içinde yer alır. Kültürel miras sadece elle tutulup   öğretim programlarında belirtilmektedir. Günümüz eğitim
            gözle görülen eserler ve eşyalardan ibaret değildir.   sürecinde 21. yüzyıl becerilerinin geliştirilmesi hedefi
            UNESCO maddi olmayan kültürel mirası “Somut Olmayan   içerisinde disiplinlerarası anlayışa sahip bireylerin yetiştiril-
            Kültürel Miras” olarak adlandırmış ve “toplulukların,   mesi yer almaktadır. Arkeoloji biliminin; tarih, jeoloji, antro-
            grupların ve kimi durumlarda bireylerin, kültürel mirasları-  poloji gibi alanlardan başlayan ve mühendislik, görsel
            nın bir parçası olarak tanımladıkları uygulamalar, temsiller,   sanatlar gibi alanlara yansıyan geniş bir yelpazede disiplin-
            anlatımlar, bilgiler, beceriler ve bunlara ilişkin araçlar,   ler arası bir yerinin  olduğu düşünüldüğünde 21. yüzyıl
            gereçler ve kültürel mekanlar” olarak tanımlamıştır.  becerilerinin geliştirilmesi için de önemli bir yere sahip
            (UNESCO, 2003).                                   olduğu görülmektedir. Ülkemizin sahip olduğu zengin
            Türkiye yukarıdaki tanımların her birini kapsayan tarihsel,   kültürel mirasa, bu mirasın  korunmasına ve  farkındalık
            sanatsal, etnografik, somut ve somut olmayan kültürel   kazandırılmasına ilişkin tüm bu vurgulara rağmen eğitim
            miras zenginliği açısından dünyanın sayılı ülkeleri içinde   sistemi içerisinde kültürel mirasa yaklaşım konusu geliştiril-
            yer alır. Tarih öncesi dönemlerden itibaren pek çok uygarlı-  mesi gereken bir alan olarak görülmektedir.
            ğa kesintisiz olarak ev sahipliği yapmış olan ülkemizde, bu   İlkokuldan liseye kadar öğretim programlarında okul dışı
            uygarlıklardan  günümüze  oldukça  fazla  sayıda  taşınabilir   öğrenme ortamı olarak müzeler, ören yerleri ve tarihi
            veya taşınmaz kültür varlığı kalmıştır. Elle tutulup, gözle   mekanlardan yararlanılması önerilmesine karşın teorik ve
            görülür bu kültür varlıklarının yanı sıra çok sayıda efsane,   pratik birbiriyle uyum içinde olmadığından uygulamalara
            masal, söylence, mitos da bu zenginliğin içinde yer almak-  yansımamaktadır. İçinde bulunulan durumun sorumlusu
            tadır. Bu zenginliklerin korunması Birleşmiş Milletlerin   okullar, müfredat ve öğretmenler değil; konunun muhatabı
            Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (UNESCO, 2015) içinde   tüm kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonun sağla-
            “Sürdürülebilir Şehir ve Yaşam” maddesinde “Dünyanın   namamasıdır. Bu soruna ayrıca yönetmeliklerde, öğrencile-
            kültürel  ve  doğal  mirasını  korumak  ve  sahip  çıkmak  için   rin okul dışına çıkarılmalarındaki zorluklar da eşlik etmektedir.

                             Kültür varlıkları taşınır ve taşınmaz kültür varlıkları olarak ayrılır, bk. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, Tarih: 23/7/1983   Sayı: 18113.
             26                                                           * Doç. Dr., Ege  Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Arkeoloji Bölümü.
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33