Page 24 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 24

MAKALE








                                                              na ve üzerlerinde bıraktıkları psikolojik etkilerinin sonuçları-
                                                              na göre akıllı bir renk seçim sitem tasarımı sunmaktır.
            MAKALE                                            Mevcut çalışmalarda bireylerin yaşam ortamlarının Keyif-
                                                              li-Huzurlu, Entelektüel, Heyecanlı-Eğlenceli, Sağlıklı-Canlı,
                                                              Romantik-Duygusal olarak 5 farklı şekilde kategorize
                                                              edildiği görülmüştür (Yamaner, 2001). Bu bilgiye dayalı
            RENKLERİN ÖĞRENCİLER                              olarak bulanık mantık tabanlı sistem, renklerin öğrenciler
                                                              üzerinde bıraktığı etkiyi dikkate alarak öğrenci için en
            ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN                              uygun renkleri içeren ortamın belirlenmesini amaçlamıştır.
                                                              Önerilen sistemde öncelikle 10 farklı rengin öğrenciler
            ANALİZİ İLE YAPAY ZEKÂ                            üzerinde nasıl etkiler bıraktığına dair bir anket çalışması
            TABANLI UYGUN İÇ MİMARİ                           yapılmıştır. Öğrencilerin anket sorularına vermiş oldukları
                                                              cevaplar puanlandırılmış ve bu puanlar bulanık mantık
            RENK SEÇİMİ                                       tabanlı sistemin bulanıklaştırma aşamasında öğrencilerin
                                                              ilgili rengi “sevmiyor, az seviyor, orta seviyor, çok seviyor”
                                                              ifadelerine dönüştürülmüştür. Elde edilen bu veriler, kural
            Prof. Dr. Ayşegül ALAYBEYOĞLU *   Ayşe İREGÖL **
                                                              tabanından geçirilip daha sonrasında durulaştırılarak, çıktı
                                                              verisi olarak en uygun ortam, sistem tarafından belirlen-
                                                              miştir.
                                                              Çalışmanın devamında; çalışmanın alt yapısını oluşturan
            Renk psikolojisi ve renklerin algı yönetimindeki etkileri son   metodoloji ve yöntemlerden, renklerin psikolojik etkisin-
            dönemde  araştırmacıların  ilgisini  çekmiş,  renklerin  insan   den  ve  gerçekleştirilen  anket  çalışmasından, geliştirilen
            psikolojisi üzerindeki etkilerini inceleyen birçok akademik   sistemden ve elde edilen sonuçlardan bahsedilmiştir.
            çalışma yapılmıştır. Bu çalışmalarda, hangi rengin insan
            üzerinde ne tür bir psikolojik algı bıraktığı, mekânları ve
            dolayısıyla insanların  hislerini  yönlendirmede  nasıl  etkiye   Metodoloji ve Yöntem
            sahip oldukları araştırılmıştır. Renk seçimlerinin ihtiyaç   Bu  bölümde  geliştirilen  sistemin  alt  yapısını  oluşturan
            doğrultusunda bir sisteme oturtulması gerekliliği süreç   metodoloji ve yöntemlerden bahsedilmiştir.
            içerisinde ortaya çıkmıştır.
            Mevcut çalışmalar incelendiğinde; Özbudak, Gümüş ve   Yapay Zekâ ve Bulanık Mantık
            Çetin’in (2008) çalışmasında iç mekan aydınlatmasında
            renk ve aydınlatma sistemi ilişkisi incelenmiş, renklerin   Son yıllardaki teknolojik gelişmeler ve veriye ulaşımın
            insanların duygusal, zihinsel ve fiziksel dünyasını derinden   kolaylaşması ile birlikte yapay zekâ kavramı araştırmacıların
            etkileme gücüne sahip olduğundan bahsedilmiştir. Ayrıca   odak noktası olmuştur. Yapay zekâ genel olarak makinelere
            renklerin algılar üzerindeki etkisi sayesinde bir nesne daha   insan gibi düşünme, davranma ve karar verme yetilerini
            yakın durduğu halde olduğundan daha uzakta algılanabil-  kazandırmayı hedefleyen bir çalışma alanı olarak tanımla-
            mesi konusuna da değinilmiştir. Şentürk (1995) ise mimari-  nabilir. Yapay zekâ başlığı altında geliştirilen çok sayıda
            de estetik olgusundan  ve bilinçsiz renk kullanımlarının   algoritma mevcuttur. Bu yaklaşımlar öğrenme, kural,
            mimari tasarımda kimliksiz bir yapılanmaya iten en önemli   istatistik tabanlı gibi çeşitli sınıflara ayrılmaktadır. Bu
            etmen olduğundan bahsetmiştir. Çetinbaş (2012), iç   çalışmada yapay zekâ başlığı altındaki kural tabanlı algorit-
            mekan tasarımında insan ve renk ilişkisini ele almıştır.   malardan biri olan bulanık mantık yaklaşımı kullanılmıştır.
            Çalışmada; tasarımın rastlantıya dayalı olmaması gerektiği   Klasik mantığın keskin ve net yapısı, günlük hayat problem-
            ve tasarlanan mekânlarda kullanılan renklerin seçimlerinde   lerini modellemekte güçlüklere yol açmıştır. Bu güçlüğü
            mekânın kullanım amacı, işlevi ve kullanıcı özelliklerinin   aşmak için önerilen bulanık mantık yaklaşımı, kesin yargılar
            dikkate alınması gerektiği vurgulanmıştır. Çağatay, Hidaye-  yerine yaklaşık sonuçlar ile problemi çözmeye çalışan kural
            toğlu, ve Yıldırım (2017) lise koridor duvarlarında kullanılan   tabanlı bir çıkarım sistemidir. Klasik mantıkta var-yok,
            renklerin öğrencilerin algısal değerlendirmeleri üzerindeki   siyah-beyaz, 1-0, uzun-kısa gibi bir elemanın bir kümeye ait
            etkilerini incelemiştir. Özdemir (2005) renk kavramı ve   ya da değil yaklaşımı varken; bulanık mantıkta 0 ile 1
            konum iç mekânda tasarıma etkileri; rengin iç mekân   aralığında üyelik dereceleri tanımlıdır.
            tasarımının en önemli etmen olduğu ve renklerle birlikte   Bulanık mantığın bulanıklaştırma, kural tabanı ve durulaş-
            tüm biçimlerin, yüzeylerin daha iyi algılanacağından   tırma olmak üzere üç temel aşaması vardır. Bulanıklaştırma
            bahsetmiştir.                                     aşamasında sayısal olarak elde edilen girdi değeri üyelik
            Yapılan araştırmalar sonucunda mevcut çalışmalarda;   fonksiyonları kullanılarak bulanık  girdiye dönüştürülür.
            mekân-fonksiyon-renk birlikteliği irdelenerek, bulanık   İkinci aşamada bulanık girdi tanımlanan kural tabanındaki
            mantık tabanlı sistem alt yapısına oturtulmuş bir çalışmanın   kurallar ile eşleştirilerek bulanık  çıktı elde   edilir. Son
            olmadığı görülmüştür. Bu çalışmanın amacı, yapay zekâ   aşamada ise bulanık çıktı durulaştırma yöntemleri ile
            yöntemlerinden birisi olan bulanık mantık tabanlı bir   sayısal çıktıya dönüştürülür. Şekil 1’de bulanık mantığın
            sistem geliştirilerek öğrencilerin renklere karşı yaklaşımları-  temel adımları gösterilmiştir (Balbal,2020).
                                       * Prof. Dr., İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği, aysegul.alaybeyoglu@ikcu.edu.tr
                                                                           **İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Kentsel Dönüşüm Anabilim Dalı
             22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29