Page 22 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 22
RÖPORTAJ
— Köşe yazılarınızda ve konuşmalarınızda her çocuğun dayandırdınız. Peki dezavantajlı durumda olan ve başa-
birbirinden farklı olduğunu ifade ediyorsunuz. Bu rısı düşük olan öğrencilerimiz bu otokontrolü nasıl
doğrultuda çocuğu tanıma ile ilgili en etkili yöntem sağlayacaklar? Bu konuda öğrenci, veli ve öğretmenleri-
sizce nedir? Çocuk yetiştirmenin püf noktaları var mize neler önerebilirsiniz?
mıdır? En çok nelere dikkat edilmelidir? Kısaca açıklaya-
bilir misiniz? Otokontrol çok derin bir konu. Kimlerin otokontrolü yüksek
diye baktığımızda, güvenli bağlanması yüksek olan bireyle-
Burada çocuğu tanımanın en iyi yolu, ikinci kitabımda da rin otokontrolü daha yüksek. Yani o zaman çocuğa
bahsettiğim gibi sohbet etmek. Sohbet ederken, çocuk iç otokontrolü öğretmeye gerek bile yok. Annesi ve babasıy-
dünyasını bize anlatıyor zaten. Çocukları tanımanın en iyi la güçlü ilişkileri olan çocuğun otokontrolü daha yüksek. O
yolu onlarla sohbet etmek. Sohbet etmek için aslında farklı zaman öncelikle çocukla ilişkimizi güçlendireceğiz. İkinci
yöntemlere ve tekniklere gerek yok. Eğer çocuğunuz olarak, otokontrol bir kas aslında, bu kas da çalıştırıldıkça
kendisinin dinlenildiğini hissederse zaten gelip konuşuyor, işleniyor. O zaman sizin otokontrolünüzü güçlendirebilme-
anlatıyor. Çocuk dinlenilmediğini düşündüğü an konuşma- niz için, o kası çalıştırabilmeniz için bir alana inmeniz
yı bırakıyor. O zaman bizim yapmamız gereken çocuğumu- gerekiyor. O alanda uzun süre kalmanız neye bağlı? İç
zu dinlemek. Zaten çocuk iç dünyasını anlatıyor. Artık motivasyona bağlı. Mesela benim iç motivasyonum yoksa,
günümüzde maalesef çocukların kendisini ifade etme gücü piyano çalmayı sevmiyorsam ve biri beni zorla piyanonun
inanılmaz azaldı. Mesela çocuğa “Okulu seviyor musun?” başına oturtuyorsa otuz dakika içinde kalkarım. Otuz
diye soruyorum, “Evet” diyor. “Neyi seviyorsun?” diye dakika oturuyorsam otokontrol geliştiremem. Diyelim ki
soruyorum, “İşte öğretmenlerimi, arkadaşlarımı..” diyor. dört saat oturmam lazım, dört saat oturmam için de onu
“Arkadaşlarınla ilgili neyi seviyorsun?” diye sorduğumda, sevmem lazım. O zaman ikinci unsur da iç motivasyon. İç
“Bilmem!” diye cevap veriyor. Ben çok fazla yaşıyorum bu motivasyonun yüksek olması lazım. Üçüncü de, otokontrol
durumu. Onun için çocuklara sohbet şansı verilmesi ve aslında bir duygu kontrolüdür de. Yani sıkıldığınızda
dinlenilmesi, çocukların yeteneklerini keşfetmek için de duygularınızı yönetmeniz lazım, öfkelendiğinizde öfkenizi
farklı ortamlara girmesini sağlayıp çocuğu gözlemlemek yönetmeniz lazım. Mesela çalışırken aklınıza bir şey geldi,
yapabileceğimiz şeyler arasında. kaygılandınız. O zaman motive olamazsınız değil mi?
Aslında çocuklara duygu kontrolünü öğrettiğimiz zaman
— Sınıf içinde öğrencilerin farklı öğrenme stilleri bulun- bunları öğretiyoruz.
ması sebebi ile her öğrenciye ulaşabilmek adına öğret-
menlerimiz de benzer stratejiler mi izlemeli? Öğretmen- — Pandemi döneminde hayatımıza giren uzaktan eğitim
lerimize bunlara ek olarak neler önerebilirsiniz? sisteminin gelecekte eğitim anlayışındaki yeri sizce nasıl
olacaktır? Eğitsel veri madenciliği hakkında ne düşünü-
Şöyle ki anlatım temelliyse ders yani öğretmen sınıfta yorsunuz?
tahtaya çıkıp ders anlatıyorsa burada farklı öğrenme
stillerini göz önünde bulundurmak imkansız. Bunun olabil- Bence online eğitim dünyanın her yerinde her zaman vardı.
mesi için öğretmenin öğrenmeyi çocuğa devretmesi lazım. Ama bizim ülkemiz, bu konuda hem kolektif bir kültürümü-
Onun için de dersi, kavramlar üzerinden işlemesi lazım. Bir zün olması hem de hiyerarşik bir kültürümüzün olması
başkenti başkent yapan temel özellikler dedik ya bunun sonucu genellikle şöyle ifade edilerek anlatılırdı; “dokuna-
gibi… Çocuğa diyebiliriz ki “ Beslenme ile iklim arasında caksın, insana dokunacaksın”. Bu şekildeki kültürel anlayış,
nasıl bir ilişki olabilir sence?”. Çocuk bu soruyu yanıtlaya- bizim buna erişimimizi engelliyordu. Ve bizim aslında bunu
bilmek için kendi deneyini ya da kendi araştırmasını yapar. aşmamız gerekiyordu. Mecburen bunu aşmak zorunda
İşte burada çocuğa bıraktığımız an, çocuk kendi stiline kaldık. Bu anlamda ben bu durumun çok çok iyi olduğunu
göre yapmaya başlar artık. Bir tanesi belki bunu araştırdık- düşünüyorum. Çünkü dünya bu yönde ilerliyor. Ben
tan sonra görsel ifade etmek ister, bazısı yazılı ifade etmek mesela şimdi kendimi kapatıp evden çıkmadan bir yılda ya
ister, bazıları bunu deneyle yapar… yani artık öğrenme da iki yılda istediğim çoğu konuda uzman olarak çıkabilirim
sorumluluğunu çocuğa devrettiğimiz an bunlar devreye artık. Eğitim bu anlamda dünyanın her yerinde çoğu
girer. Yoksa çok zor. zaman açık. Bu anlamda gelecekte bunun öneminin
artacağını düşünüyorum. Bu konuya adapte olmak zorun-
— Konuk olduğunuz bir TV programında cep telefonu- da kaldık ve bunu da olumlu olarak görüyorum. Veri
nun çocukların derslerine yaptığı olumsuz etkileri anla- madenciliği konusu da çok önemli. Neden önemli? Çünkü
tırken kendi ürettiğiniz bir hipoteze dayanarak başarısız belirli örüntüler var ve bu örüntüler çoğu zaman gizli. Bu
öğrencilerin başarılı öğrencilere göre daha olumsuz örüntüleri bilmek çok önemli.Mesela diyelim ki 3 yaşında
etkilendiğini ifade etmiştiniz. Bu savı da başarılı öğren- bir çocuk tırnağını yiyor. Sonra da bu tür çocuklar 6 yaşında
cilerin bir şekilde otokontrol sağlayabildiği gözleminize da altını ıslatıyor. Bunların arasında bir ilişki olduğunu var
20