Page 26 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 26
MAKALE
Şekil 2’de de görüldüğü gibi geliştirilen sistemin sayısal Aşağıdaki denklemde Şekil 3’te belirtilen puanlardan elde
çıktısı 1 ile 5 arasında numaralandırılmış olan Keyifli-Huzur- edilen sonuç puan, 8 olarak hesaplanmıştır.
lu, Entelektüel, Heyecanlı-Eğlenceli, Sağlıklı-Canlı, Roman-
tik-Duygusal ortamlarına karşılık gelmektedir. = [ mutluluk verici (3) + huzurlu (2) + hoş-zevkli (3) + Rahat-konforlu (2)
+ çekici (3) ]
+ [ mutsuz edici (-1) + huzursuz (-2) + hoş değil-zevksiz (-1) + rahatsız
(-1) + itici (-1) ]
= [ 3+2+3+2+3 ] + [ (-1)+(-2)+(-1)+(-1)+(-1) ]
= (+13) + (-6)
= 8
Bulanıklaştırma
Her bir öğrencinin her bir renk için elde ettiği puan değer-
leri geliştirilen bulanık mantık tabanlı sistemin bulanıklaştır-
ma aşamasına sayısal girdi olarak verilerek bulanık girdiye
(sevmiyor, az seviyor, orta, çok seviyor) dönüştürülmüştür.
Girdi üyelik dereceleri olan sevmiyor için [-10,0] aralığı, az
seviyor için [-3,3], orta seviyor için [1,7] ve çok seviyor için
[4,10] aralıkları belirlenmiştir. Çıktı üyelik dereceleri olan
Huzurlu için [0,0.2], Entelektüel için [0.2,0.4], Heyecanlı için
[0.4,0.6], Sağlıklı-Canlı için [0.6,0.8] ve Romantik için [0.8,1]
aralıkları belirlenmiştir.
Şekil 2. Sistemin Genel Fikri Kural Tabanı
Anket Puanlarının Değerlendirilmesi Bulanıklaştırma adımı sonucunda elde edilen bulanık girdi,
sistemin ikinci aşaması olan Kural Tabanına verilmektedir.
Şekil 3’te bir öğrencinin turuncu renk için vermiş olduğu İlgili girdi kural tabanında tanımlanan kurallardan hangisi
puanlar sunulmuştur. Öğrenci turuncu renk değerlendir- ile eşleşiyorsa ilgili bulanık çıktı elde edilmektedir. Kural
mesinde; Mutluluk verici için 3, Huzurlu için 2, Hoş-Zevkli tablosu oluşturulurken “EĞER İSE” kurallarına dayanan
için 3, Rahat-Konforlu için 2, çekici için 3, Mutsuz edici için Mamdani yöntemi kullanılmıştır. Aşağıda sisteme ait birkaç
1, Huzursuz için 2, Hoş değil-Zevksiz için 1, Rahatsız için 1, örnek kural sunulmuştur:
İtici için 1 puanlarını vermiştir. IF; Beyaz çok seviyor, sarı orta, mavi orta, yeşil çok seviyor,
turuncu az seviyor, kırmızı sevmiyor, mor sevmiyor, gri
Mutluluk ver c Huzurlu Hoş-Zevkl Rahat-Konforlu Çek c Mutsuz ed c Huzursuz Hoş değ l-Zevks z Rahatsız İt c sevmiyor, kahverengi sevmiyor, siyah sevmiyor THEN
ortam ambiyansı Keyifli-Huzurlu
seviyor, turuncu az seviyor, kırmızı orta, mor çok seviyor, gri
Turuncu 3 2 3 2 3 1 2 1 1 1 IF; Beyaz sevmiyor, sarı sevmiyor, mavi az seviyor, yeşil az
çok seviyor, kahverengi çok seviyor, siyah çok seviyor
Şekil 3. Anket Puan Değerlendirmesi
THEN ortam ambiyansı Entelektüel
Bu puanlardan olumlu olanlar (Mutluluk verici, Huzurlu, Kurallar, akademik çalışmalarda belirtilmiş olan renklerin
Hoş-Zevkli, Rahat-Konforlu ve Çekici) pozitif olarak yer insanlar üzerindeki etkisi ve hangi renkler bir araya geldi-
alırken olumsuz olanlar (Mutsuz edici, Huzursuz, Hoş ğinde hangi ortamların oluştuğu bilgilerine dayalı olarak
değil-Zevksiz, Rahatsız ve İtici) negatif olarak yer almıştır. belirlenmiştir.
Şekil 4. Örnek Girdi Verileri için Elde Edilen Çıktı
24