Page 29 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 29
MAKALE
Konunun muhatabı olarak en başta Kültür ve Turizm önemli alanlarından birini oluşturur (Resim 1). Yerleşim
Bakanlığı gelmektedir. Ülkemiz dünyaca ünlü ve ödüllü çok tabakalarının kazıldığı alanlar da antik dönem yaşamını
sayıda müzeye sahip olmasına rağmen, eğitimde planlı, ortaya koyacak çok önemli veriler sunmaktadır.
programlı ve aktif olarak kullanıldıkları söylenemez. Bu
amaçla çağdaş müzecilik yaklaşımları yaygınlaştırmalı,
müze çalışanları okul dışı öğrenme ortamı olan müzelerde
öğrencilere nasıl eğitim verecekleri konusunda bilinçlendi-
rilmelidir. Müzelerdeki mekanlar öğrencilerin özgürce
faaliyet yapabilecekleri şekilde düzenlenmelidir. Öğret-
menlerin gerek müzeler gerek üniversitelerin ilgili bölümle-
rinin iş birliği ile yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları
sağlanmalıdır (Çakır ve İlhan, 2020). Bu en önemli yapısal
değişikliklerle birlikte tüm kademelerde kültürel miras ile
ilgili konuların kapsamının, ülkenin sahip olduğu değerler-
le zenginleştirilmesi gerekmektedir.
Çok çeşitli nedenlerle kültürel miras farkındalığının yaratı-
lamamış olması, özellikle kültür varlıklarımızın tahrip
edilmesi ve kaçak kazılarla çıkarılarak yurt dışına bir ticari
meta gibi satılması sonucunu doğurmaktadır. Ülkemizin
sahip olduğu arkeolojik değerler ve kültürel mirasımıza Resim 1: Antandros Yamaç Ev Duvar Resmi ve Mozaikleri
sahip çıkan bir toplum yaratmanın temelinde, konuyla ilgili
yeterli düzeyde eğitim verilmesinin yattığı tartışılmaz bir Arkeolojik buluntuların yanı sıra antik yazarlar da bölgenin
gerçektir. Tanımadan sevmek, sevmeden korumak müm- tarihine ve efsanelerine yönelik çok değerli bilgiler aktar-
kün değildir. maktadır. MÖ 1.-MS 1. yüzyılda yaşamış olan ünlü coğraf-
yacı Strabon, efsanevi Troia savaşına neden olan Üç Güzel-
Antandros’un Küçük Arkeologları Nasıl ler Yarışması’nın Antandros’un arkasında yer alan
Ortaya Çıktı? Aleksandria Dağı’nda yapıldığını söyler . Bu efsane ile
bağlı olarak ünlü Latin şair Vergilius tarafından yazılan
Yukarıda da belirtildiği gibi Arkeoloji hem multidisipliner Aeneis’de, İda Dağı’nın (Kaz Dağları) kutsal tanrıçası
bir bilim dalı olması hem de kültürel mirasımızın önemli bir Kybele’nin burada kutsal koruluğunun bulunduğu, Troia
kısmını bünyesinde barındırmasıyla en aktif ve eğlenceli soylu Aeneas’ın Antandros’daki tersanelerde gemiler
okul dışı öğrenme alanlarından biridir. Var olduğu bilinen yaparak Roma İmparatorluğu’nun tohumlarını atmak üzere
eksikliklere katkı koyabilmek amacıyla 21 yıldır araştırmacı- Antandros limanından yola çıktığı anlatılmaktadır. Antand-
sı olduğum Antandros Antik Kenti Kazısı ve başlangıcından ros antik kentinin sahip olduğu arkeolojik ve mitolojik
beri kazıları her açıdan destekleme misyonunu yüklenen değerlerden yola çıkarak, bölgenin ve ülkenin kültürel
Antandros Derneği ile birlikte çocuklara yönelik bir atölye mirasını, arkeolojinin nasıl bir bilim dalı olduğunu çocukla-
çalışmasını başlatma kararı alınmış ve uygulanmaya başlan- rımızla paylaşmak üzere Antandros’un Küçük Arkeologları
mıştır . isimli bir proje planlanmıştır. Yukarıda da vurgulandığı gibi
Antandros’un Küçük Arkeologları başlıklı bu projeyi tanımadan sevmek, sevmeden korumak mümkün olmadı-
anlatmaya başlamadan önce, projenin öznesini oluşturan ğından kültürel mirasımızı tanıtmak ve farkındalık yaratmak
Antandros antik kentini kısaca tanıtmak yerinde olacaktır. bir zorunluluktur. Bu amaçlarla ortaya çıkan proje
Antandros’da araştırmalara Ege Üniversitesi Arkeoloji Antandros Derneği ile Antandros Kazısı’nın ortak çalışma-
Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Gürcan Polat başkanlığında sıdır.
2000 yılında başlanmış ve bu tarihten itibaren de aralıksız Çalışma kapsamında öğrencilerin tarihi değerlere ilişkin
devam edilmektedir. Antik Dönem evlerinin bulunduğu farkındalıklarını artırmak amacıyla planlanan eğitimin
alanlarda ve ‘nekropolis’de (mezarlık) elde edilen veriler temelini oluşturacak iki kitapçık hazırlanmıştır. Kitapçıklar-
Antandros’un MÖ geç 8. yüzyılda yerleşime sahne olduğu- dan ilki “Arkeoloji nedir ve arkeolog nasıl çalışır?” soruları-
nu göstermiştir (Polat, 2002). Son yıllardaki çalışmalarda nın cevabını veren bol fotoğraflı bir kitap, Arkeoloğun El
mimari kanıtlar bulunmasa da ele geçen az sayıda seramik Kitabı’dır ( Resim 2) . İkinci kitapçık ise Antandros kazıların-
yerleşimin MÖ 1800’lü yıllara kadar erkene gidebileceğini da ele geçen buluntular arasından seçilmiş çeşitli eserlerin
ortaya koymuştur. bir fotoğrafı ve kısa bilgisini içeren Eser Değerlendirme El
Mozaikler ve duvar resimleri ile süslü Geç Roma Döne- Kitabı’dır (Resim 2). Eser Değerlendirme El Kitabı’nda
mi’ne ait bir villa, antik kentin tarihsel ve görsel açıdan en eserin adı, işlevi ve tarihi çocukların anlayacağı şekilde çok
27