Page 29 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 29

MAKALE















            Konunun muhatabı olarak en başta Kültür ve Turizm   önemli alanlarından birini oluşturur (Resim 1). Yerleşim
            Bakanlığı gelmektedir. Ülkemiz dünyaca ünlü ve ödüllü çok   tabakalarının kazıldığı alanlar da antik dönem yaşamını
            sayıda müzeye sahip olmasına rağmen, eğitimde planlı,   ortaya koyacak çok önemli veriler sunmaktadır.
            programlı ve aktif olarak kullanıldıkları söylenemez. Bu
            amaçla çağdaş müzecilik yaklaşımları yaygınlaştırmalı,
            müze çalışanları okul dışı öğrenme ortamı olan müzelerde
            öğrencilere nasıl eğitim verecekleri konusunda bilinçlendi-
            rilmelidir. Müzelerdeki mekanlar öğrencilerin özgürce
            faaliyet yapabilecekleri şekilde düzenlenmelidir. Öğret-
            menlerin gerek müzeler gerek üniversitelerin ilgili bölümle-
            rinin iş birliği ile yeterli bilgi ve beceriye sahip olmaları
            sağlanmalıdır (Çakır ve İlhan, 2020). Bu en önemli yapısal
            değişikliklerle birlikte tüm kademelerde kültürel miras ile
            ilgili konuların kapsamının, ülkenin sahip olduğu değerler-
            le zenginleştirilmesi gerekmektedir.
            Çok çeşitli nedenlerle kültürel miras farkındalığının yaratı-
            lamamış olması, özellikle kültür varlıklarımızın tahrip
            edilmesi ve kaçak kazılarla çıkarılarak yurt dışına bir ticari
            meta gibi satılması sonucunu doğurmaktadır. Ülkemizin
            sahip olduğu arkeolojik değerler ve kültürel mirasımıza   Resim 1: Antandros Yamaç Ev Duvar Resmi ve Mozaikleri
            sahip çıkan bir toplum yaratmanın temelinde, konuyla ilgili
            yeterli düzeyde eğitim verilmesinin yattığı tartışılmaz bir   Arkeolojik buluntuların yanı sıra antik yazarlar da bölgenin
            gerçektir. Tanımadan sevmek, sevmeden korumak müm-   tarihine ve efsanelerine yönelik çok değerli bilgiler aktar-
            kün değildir.                                     maktadır. MÖ 1.-MS 1. yüzyılda yaşamış olan ünlü coğraf-
                                                              yacı Strabon, efsanevi Troia savaşına neden olan Üç Güzel-
            Antandros’un Küçük Arkeologları Nasıl             ler Yarışması’nın Antandros’un arkasında yer alan
            Ortaya Çıktı?                                     Aleksandria Dağı’nda yapıldığını söyler . Bu efsane ile
                                                              bağlı olarak ünlü Latin şair Vergilius tarafından yazılan
            Yukarıda da belirtildiği gibi Arkeoloji hem multidisipliner   Aeneis’de,   İda  Dağı’nın (Kaz  Dağları)  kutsal tanrıçası
            bir bilim dalı olması hem de kültürel mirasımızın önemli bir   Kybele’nin burada kutsal koruluğunun bulunduğu, Troia
            kısmını bünyesinde barındırmasıyla en aktif ve eğlenceli   soylu Aeneas’ın Antandros’daki tersanelerde gemiler
            okul dışı öğrenme alanlarından biridir. Var olduğu bilinen   yaparak Roma İmparatorluğu’nun tohumlarını atmak üzere
            eksikliklere katkı koyabilmek amacıyla 21 yıldır araştırmacı-  Antandros limanından yola çıktığı anlatılmaktadır. Antand-
            sı olduğum Antandros Antik Kenti Kazısı ve başlangıcından   ros  antik  kentinin  sahip  olduğu  arkeolojik  ve  mitolojik
            beri kazıları her açıdan destekleme misyonunu yüklenen   değerlerden yola çıkarak, bölgenin ve ülkenin kültürel
            Antandros Derneği ile birlikte çocuklara yönelik bir atölye   mirasını, arkeolojinin nasıl bir bilim dalı olduğunu çocukla-
            çalışmasını başlatma kararı alınmış ve uygulanmaya başlan-  rımızla paylaşmak üzere Antandros’un Küçük Arkeologları
            mıştır .                                          isimli bir proje planlanmıştır. Yukarıda da vurgulandığı gibi
            Antandros’un Küçük Arkeologları başlıklı bu projeyi   tanımadan sevmek, sevmeden korumak mümkün olmadı-
            anlatmaya başlamadan önce, projenin öznesini oluşturan   ğından kültürel mirasımızı tanıtmak ve farkındalık yaratmak
            Antandros antik kentini kısaca tanıtmak yerinde olacaktır.   bir  zorunluluktur.  Bu  amaçlarla  ortaya  çıkan  proje
            Antandros’da araştırmalara Ege Üniversitesi Arkeoloji   Antandros Derneği ile Antandros Kazısı’nın ortak çalışma-
            Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Gürcan Polat başkanlığında   sıdır.
            2000 yılında başlanmış ve bu tarihten itibaren de aralıksız   Çalışma kapsamında öğrencilerin tarihi değerlere ilişkin
            devam  edilmektedir.  Antik Dönem  evlerinin bulunduğu   farkındalıklarını artırmak amacıyla planlanan eğitimin
            alanlarda ve ‘nekropolis’de (mezarlık) elde edilen veriler   temelini oluşturacak iki kitapçık hazırlanmıştır. Kitapçıklar-
            Antandros’un MÖ geç 8. yüzyılda yerleşime sahne olduğu-  dan ilki “Arkeoloji nedir ve arkeolog nasıl çalışır?” soruları-
            nu  göstermiştir  (Polat,  2002).  Son  yıllardaki  çalışmalarda   nın cevabını veren bol fotoğraflı bir kitap, Arkeoloğun El
            mimari kanıtlar bulunmasa da ele geçen az sayıda seramik   Kitabı’dır ( Resim 2) . İkinci kitapçık ise Antandros kazıların-
            yerleşimin MÖ 1800’lü yıllara kadar erkene gidebileceğini   da ele geçen buluntular arasından seçilmiş çeşitli eserlerin
            ortaya koymuştur.                                 bir fotoğrafı ve kısa bilgisini içeren Eser Değerlendirme El
            Mozaikler ve duvar resimleri ile süslü Geç Roma Döne-  Kitabı’dır (Resim 2).  Eser Değerlendirme El Kitabı’nda
            mi’ne ait bir villa, antik kentin tarihsel ve görsel açıdan en   eserin adı, işlevi ve tarihi çocukların anlayacağı şekilde çok

                                                                                                          27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34