Page 32 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 32

MAKALE







                                                              Öğrencilerin entelektüel, sosyal ve kişisel gelişimini
                                                              gerçekleştirebilmeleri için öğretmenlerin öncelikle kendile-
            MAKALE                                            rini geliştirmeleri önemlidir. Öğretmenlerin kendilerini
                                                              geliştirmelerinde kurumsal işleyişin de bir o kadar önemli
                                                              olduğu söylenebilir. Öğretmenlere yönelik değerlendirme
            ÖĞRETMENİN MESLEKİ                                ve ödüllendirme uygulamalarının başarısında, toplumsal
                                                              ve teknoloji alanındaki hızlı dönüşümlere uyum sağlayan
            YETERLİKLERİNİ                                    öğretmenlerin sürece verdikleri destek önemli bulunmuş-
                                                              tur. İngiltere' de öğretim performansına dayalı öğretmen
            İŞ YAŞANTISINDA                                   ücretlendirme ve ödüllendirme programı uygulamalarında
                                                              (Department for Education and Employment, 1998),
                                                              mesleki gelişim etkinliklerine ‘sıcak’ bakan ve bunlara
            GELİŞTİRMEK                                       gönüllü katılan öğretmenlerin, bu tür uygulamaların başarı-
                                                              sında belirleyici oldukları sonucuna  ulaşılmıştır. Buradan
            Doç. Dr. Yılmaz TONBUL *                          hareketle, mesleki  gelişim etkinliklerine bilinçli  bir
                                                              katılımın, eğitim reformlarının ve yenileşme girişimlerinin
                                                              başarısını  etkileyeceğini  söylemek  yanlış  olmayacaktır.
                                                              Öğretmenlerin mesleki gelişim etkinliklerine katılmasının
            Öğretmen  niteliğinin  önemi,  geçmişte  ve  günümüzde   yararları, sistemdeki yenileşme girişimlerini kolaylaştırmak-
            birçok   araştırmacı   tarafından   dile   getirilmektedir.
                                                              la sınırlı değildir. Öğretmenlik mesleğinin kavramsallaştırıl-
            Bursalıoğlu’na (1994) göre okul olarak adlandırılan sosyal   ması ve böylece bilinç farkındalık düzeyinin artması da bu
            sistemin en stratejik parçalarından biri öğretmendir. Birçok   yararlar arasında sayılabilir. Diğer yandan yeni değerlerin
            araştırma bulgusu, eğitimin niteliğinin büyük ölçüde öğret-  benimsenmesi, öğretmenlikte mesleki ve kültürel normla-
            men  niteliği ile  doğru  orantılı  olduğunu  (Celep,  2008);   rın gözden geçirilmesi, bunların güncellenerek yeniden
            öğretmen niteliği ve öğretmen yeterliklerinin, öğrencilerin   oluşturulması ve mesleği anlamlandırma süreçlerinin tümü,
            öğrenmelerini geliştirmede kilit noktasını oluşturduğunu   mesleki gelişim etkinliklerinin niteliği ile doğru orantılı
            (Yasseen, 2010); öğretmenlerin, sahip oldukları niteliklerin,   ilerleyecektir. Tutkulu birer entelektüel olmaları beklenen
            öğrencilerin istenilen davranışları kazanmalarında etkili rol   ‘öğreticilerin’ öğrenmeyi kovalamayı  bıraktıklarında,
            oynadığını (Toprakçı ve Altunay, 2015) göstermektedir.   öğrencilerine sunacakları bilgi belki azalmayacaktır ancak
            Eğitim sisteminde öğretmenin taşıdığı önemi anlamanın   rol modeli olma iddialarını taşımaktan uzaklaşacakları
            bir yolu da eğitim tarihini hatta kendi eğitim tarihimizi   oldukça açıktır. Sunulacak bilginin azalmamasının tek
            doğru okumaktan geçmektedir. Tarih boyunca öğretenin   nedeni öğretmenlerimizin hafızası değil, öğrenenler ve
            önemi hiç eksilmemiştir. Öğretme eylemi avlanmayı, taşı   merak edenler açısından farklı bilgi kaynaklarına erişimin
            yontmayı, ekip biçmeyi, tedavi etmeyi, yönetmeyi öğret-  günümüzde çok daha kolay olmasıdır. Bugün herhangi bir
            mede ve yeni bir toplumu inşa etmede öncü rol oynamak-  konuyu merak ettiğimizde başvurduğumuz internet ve
            tadır. Görüldüğü gibi hayatı sürdürmede ne kadar bilgi,   erişim olanakları, geçmişte olduğu gibi öğretmenin tek
            beceri ve tutuma ihtiyacımız varsa gözlemden, dinlemeye,   bilgi kaynağı olma ayrıcalığını ortadan kaldırmıştır. Ayrıcalı-
            bizzat deneyimlemeye kadar birçok yoldan edinilen öğren-  ğı ortadan kalkan tek kesim öğretmenler değildir. Sağlık-
            meler sayesinde  bu ihtiyaçları gidermeye  çalışıyoruz.   tan,  evdeki  onarım  işlerine  kadar  her  alanda  çok  sayıda
            Öğretmenler söz konusu öğrenme sürecinde kilit rol   bilgi kaynağı bulunmaktadır.  Bilgi kaynaklarına erişim
            oynamıştır, gelecekte de –gerekli yeterlikleri karşılamaları   yolları, geçerli ve güvenilirliği yüksek bilgiyi ayırt edebilme,
            durumunda- farklı rollere bürünerek varoluşsal nedenlerini   bilgiyi işlevsel hale dönüştürebilme yeterlikleri günümüzde
            yitirmeyeceklerdir. Kurumsallaşan eğitim etkinlikleri aracılı-  ve gelecekte daha fazla önem arz edecektir. Söz konusu
            ğıyla toplumun tüm üyeleri, zorunlu eğitim öğretim süreç-  erişim yollarını bilme, doğru bilgiyi ayırt edebilme ve
            leri sonucunda, öğretmenlerin ‘rahle-i tedrisatından’   bilgiyi kullanabilme yeterliklerinin de öğrenilmesi gerek-
            geçmektedir. Toplumun tüm bireyleri ile karşılaşan ve   mektedir. Öğretmenler bu noktada tarih sahnesine
            hayatlarına yön verme iddiasında olan başka bir meslek   yeniden ve çok daha güçlü çıkacaklardır. Yeter ki, süreç
            olduğunu sanmıyorum. Şimşek (2003), öğretmenliğin   doğru okunabilsin ve gelişmelere uyum sağlanmakla sınırlı
            siyasetçisinden doktoruna, mühendisinden polisine kısaca   kalınmasın, gelişmeleri yönlendirebilecek irade ve tutum
            birçok meslek dalına insan gücü yetiştirmesi açısından   da sürece eşlik etsin. Bilimin uygulamaya geçmiş yüzü olan
            toplumu tüm yönleriyle etkileme gücüne sahip mesleklerin   teknoloji, günümüz de gelişmelerin odak noktasını oluştur-
            başında geldiğini; bundan dolayı da belirli niteliklerle   maktadır. Eğitim 4.0 kavramı içerisinde yer alan, artırılmış
            donanmış bireyler tarafından yerine getirilmesi gerektiğini   gerçeklik, sanal gerçeklik simülasyonları, nesnelerin
            belirtmektedir.  Öğretmenliğin  bir meslek  olarak  kabul   interneti, dijital öğrenme platformları ve eğitsel veri
            edilmesi, standartlarının belirlenmesi, bu standartların   madenciliği gibi uygulamaların, eğitimin her alanında
            kazandırılması ve söz konusu standartları karşılayan birey-  olduğu gibi, öğretimsel uygulamalarda da yansımalarının
            lerin atanması kadar, meslek içerisinde öğretmenlerin   olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin ve okul yöneticileri-
            sürekli geliştirilmesine yönelik uygulamalar da kamusal   nin eğitilmesi, yetiştirilmesi ve mesleki gelişimlerini sürdü-
            alandan demokratik kitle örgütlerine kadar, tüm çevrelerde   rebilmelerine yönelik düzenlenen eğitim programlarında
            duyarlılık gösterdikleri konular olarak öne çıkmaktadır.  ve uygulamalarında, uzaktan eğitim teknolojileri, özellikle

                                                                        * Doç. Dr., Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü.
             30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37