Page 35 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 35

MAKALE






            ken, dışsal yükleme (öğrenciler tembeller) yerine öğretim   menlerin takip ettikleri mesleki yayınlardır. Lisansüstü
            teknikleri,  sınavın  kendisi, öğrencileri  okula  bağlayacak   eğitim  doğası  gereği,  alanıyla  ilgili  yüzlerce  makale,  tez,
            ‘keyif verici etkinliklerin çeşitliliği’ gibi seçenekler öncelikle   kitap okumayı, kongre
            ilgili kurullarda tartışılmalıdır. Sınavlar, aksayan yönlerin   lere katılmayı,  araştırma  sonuçlarını  yayımlamayı zorunlu
            saptanması için çok sayıda veri sunar.  Burada amaç durum   kılarken, öğretmenlerin de en azından alanlarındaki
            saptamanın ötesinde, nedenlerin tartışılması ve geliştirme-  gelişmeleri izlemesi gerekmektedir. Bu konuya okul yöneti-
            ye yönelik adımların belirlenmesi olmalıdır.      cileri, zümre başkanları, rehberlik birimi şu sorularla açıklık
                                                              getirilebilir.
            • Alandaki gelişmeleri paylaşma oturumları:       • Öğretmenlerin alanlarıyla ilgili takip ettikleri mesleki yayınlar nelerdir?
                                                              Eğitim bilimleri (ölçme değerlendirme,  sınıf yönetimi, eğitim teknolojileri
            Örgütsel Ekoloji Kuramı, kurumların hangi gelişim aşama-  vb.) yayınları hangileridir? Bunları edinmek, öğretmen kütüphanesine
            larında olduklarını, işlevlerini hala yerine getirip getirme-  eklemek ve seminer dönemlerinde buralardan yararlanmak gerekir. Seminer
                                                              dönemleri başlı başına ele alınması gereken bir konudur. Eke bununla ilgili
            dikleri konuları ile ilgilenirken dinamik yetenekler kuramı   yıllar öncesinde yazılmış makalemin bilgisi bulunmaktadır. Yıllar sonra aynı
            da, kurumların dışarıdaki gelişmeleri nasıl takip ettiklerini,   araştırmanın tekrarlanması durumunda umarım sonuçlar olumlu yönde
            bu gelişmeler ışığında uyarlanma süreçlerini ele almakta-  farklılaşır.
            dır. Öyle ya, dışarıda iş hayatında çok hızlı gelişmeler   • Alanınızla ilgili çalışmaları olan / öne çıkan akademisyenler, alan uzmanları,
            olmakta, yeni meslekler ortaya çıkmakta, iş gücü niteliğin-  eğitimle ilgili elektronik siteler, forum sayfaları nelerdir?
            de kazandırılacak yeterlikler farklılaşmaktadır. Öte yandan   • Okul yaşantısında karşılaşılan sorunların çözülmesinde, sorunu ele alan
                                                              araştırmaları okuma, bunlardan yararlanmaya yönelik tutum nasıldır?
            eğitimin ekonomik işlevi  gereği buralara nitelikli işgücü
            yetiştirmekten sorumlu okulların öğretim programları   Okul Gelişimi Yönetim Ekibi aslında tam da bunun için var.
            güncelliğini  yitirmişse ve  Web  2.0  araçları dünya  kadar   Bu yapı öğretmenleri ve okulun tüm paydaşlarını bünyesin-
            olanak sunmakta iken okullar bu gelişmelerin gerisinde   de barındıran, okulun geliştirilmesinde önemli rol üstlenen
            kalmışlarsa burada ciddi sorunlar var demektir. Peki, adı   bir kuruldur. Bu kurulun okulda ortaya çıkan sorunların
            geçen geri kalma durumu öğretmen ve yönetici toplulukla-  analiz edilmesinde ve  sürecin yönetiminde etkili olması
            rında dile getiriliyor, gerekli uyarlamalar gerçekleşiyor mu?   beklenmektedir. Örneğin başarısızlık, devamsızlık, şiddet
            Örneğin öğretmenlerin proje üretmeleri, atölye çalışmaları   eğilimlerinde artış vb. sorunların nedenlerinin bu kurullar-
            yapmaları, okullarında ortaya çıkan sorunları verilere dayalı   da analiz edilmesi ve çözüm önerilerinin hayata geçirilmesi
            analiz edebilmeleri bilimsel araştırma yapma yeterliklerini   sürecinin de yönetilmesi gerekmektedir. Bu kurulların
            geliştirmekten geçmektedir. Yine eğitim sorunlarının (etkili   okullarda gerekli olduğuna ancak yeterince işlevsel olma-
            öğretmen ve öğrenme yaklaşımları, güdüleme, iletişim,   dıklarına dair araştırma (Şahin, 2015) ve görüşler (Damar,
            aidiyet, özyeterlilik, şiddet eğilimi, istenmeyen davranışlar   2010) bulunmaktadır.
            vb.) analiz edilmesi, bu alanlarda ortaya konmuş araştırma   Toplumlar iyi yetişmiş, kendini sürekli yenileyen, kendi
            sonuçlarından yararlanmayı gerektirmektedir. Bu yaklaşım   mesleki gelişim yaşantıları ile örnek olan ve doğruları
            karşılaşılan sorunları bireysel deneyimler, diğerlerinin   yapmakta ısrarlı eğitimciler aracılığı ile gelişirler. Bu yazıda
            deneyimleri gibi değerli bilgi kaynaklarının yanı sıra en az   öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik okulun kendi
            onlar kadar değerli ve daha nesnel bilimsel araştırma   bünyesinde neler yapılabileceği konusu ele alınmaya
            sonuçlarına başvurmaya yönelik tutum geliştirmeyi kolay-  çalışılmıştır. Deneyim ve iyi niyetin paylaşımı yapılmıştır.
            laştıracaktır. Tonbul’un (2021) araştırma sonuçları yönetici   Okuyucuların da deneyimlerle ve iyi niyetleriyle kapımızı
            ve öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların analizinde bilim-  çalıp çayımızı içerken, karşılıklı öğrenmekten keyif alacağı-
            sel araştırma sonuçlarına yeterince başvurmadıklarını   mız paylaşımlara vesile olmasını dilerim.
            ortaya koymaktadır. Okul ortamında yaşanan sorunlara
            yönelik  öğretmenlerin içerisinde  yer aldığı araştırmaların   KAYNAKLAR
            yapılması, araştırma sonuçlarının raporlaştırılması ve   Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem Yayınları.
                                                              Damar, A. (2010). İşlevsiz Bir Kurul; Okul Gelişim Yönetim Ekibi.
            kongre bildirisi ya da makale olarak bilimsel ortamlarda   [http://www.egitimciyiz.com/islevsiz-bir-kurul-okul-gelisim-yonetim-ekibi.html/], erişim
            sergilenmesi teşvik edilebilir. Okullarda lisansüstü eğitim   tarihi 10.01.2021.
                                                              Darling-Hammond, L., Hyler, M.E. & Gardner, M.  (2010). Efective Teacher Professional
            yapmış öğretmenler başta olmak üzere tüm öğretmenle-  Development.
                                                              [https://learningpolicyinstitute.org/sites/default/files/product-files/Effective_Teacher_Prof
            rin, bir konuyu uygun araştırma yöntemi aracılığı ile rapor-  essional_Development_REPORT.pdf] , 13.01.2021.
                                                              Department of Education and Employment. (1998). Teachers , Meeting The Challenge of
            laştırma yeterliklerinin geliştirilmesi sağlanabilir. Bundan   Change.[http://www.educationengland.org.uk/documents/gp1998/teachers-change.ht
                                                              ml], 13.01.2021.
            dolayı öğretmenlerin günümüzde mutlaka lisansüstü   ERG (2015). Eğitim İzleme Raporu 2015-16 (2015)[
            eğitim almaları  gerekmektedir.  Okulların  öğretmenlere   https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2015-16/], 13.01.2021.
                                                              Gumus, E. & Bellibas, M.Ş. (2016) The Effects of Professional Development Activities on
            yönelik kariyer planları olmadığını biliyorum. Öte yandan   Principals’ Perceived İnstructional Leadership Practices: Multi-Country Data Analysis
                                                              Using, Educational Studies, 42:3, 287-301.
            özellikle lisansüstü eğitim yapmış ve bugün okullarda   Reimer, T.L. (2010). A Study on the Principal’s Role in the Development of Professional
                                                              Learning Communities in Elementary Schools that “Beat the Odds” in Reading. Doktora
            yöneticilik yapan öğrencilerimizin selamı ile son yıllarda   Tezi, Minnessota Üniversitesi Yetişkin Eğitimi Enstitüsü.
                                                              Şahin, İ. (2015). Okul Müdürlerinin Okul Geliştirme Yönetim Ekibine İlişkin Görüşleri.
            kapımızı çalan, tüm zorluklarına rağmen lisansüstü eğitim   İlköğretim Online, 14(2), 621-633.
            yapmak isteyenler de olmaktadır. Lisansüstü eğitim yapan   Şimşek, H. (2003). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam
                                                              Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi,
            öğretmenlerin, bu süreçteki deneyimlerini ve çalıştıkları   Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-25.
                                                              Toprakçı, E.& Altunay, E. (2015). Anılarla Öğretmenlik. Pegem Akademi Yayıncılık.
            tezin konusu ile ilgili meslektaşlarına bilgi verebilecekleri   UNESCO (2015) Global Monitoring
                                                              Report.[https://en.unesco.org/gem-report/taxonomy/term/199], 13.01.2021.
            oturumlar, onların biz hocalarla ne yaptıklarını bir sır olmak-  Yasseen B., M. B. (2010) The Effect Of Teachers' Behavior On Students' Behavior İn The
                                                              Classroom. International Forum of Teaching and Studies. 6(1), 48-57.
            tan çıkartacaktır. Bu yaklaşım ‘Acaba boşuna mı kürek   Tonbul, Y. ve Ata Çiğdem, F. (2020). Okul Yöneticilerinin Mesleki Gelişiminde Eğitim 4.0
            çekiyorum yüksek lisans yaparak, nasılsa kimse önemsemi-  Uygulamalarından Nasıl Yararlanılabilir? 13. International Educational Community
                                                              Symposium, 5-7 Kasım 2020. 570-587. Antalya.
            yor’ kaygısını azaltacaktır. Diğer önemli bir konu da öğret-  https://drive.google.com/file/d/1vek7j0IUOEi8iD_E3btWc7oae7pXm-wZ/view.
                                                                                                          33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40