Page 35 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 35
MAKALE
ken, dışsal yükleme (öğrenciler tembeller) yerine öğretim menlerin takip ettikleri mesleki yayınlardır. Lisansüstü
teknikleri, sınavın kendisi, öğrencileri okula bağlayacak eğitim doğası gereği, alanıyla ilgili yüzlerce makale, tez,
‘keyif verici etkinliklerin çeşitliliği’ gibi seçenekler öncelikle kitap okumayı, kongre
ilgili kurullarda tartışılmalıdır. Sınavlar, aksayan yönlerin lere katılmayı, araştırma sonuçlarını yayımlamayı zorunlu
saptanması için çok sayıda veri sunar. Burada amaç durum kılarken, öğretmenlerin de en azından alanlarındaki
saptamanın ötesinde, nedenlerin tartışılması ve geliştirme- gelişmeleri izlemesi gerekmektedir. Bu konuya okul yöneti-
ye yönelik adımların belirlenmesi olmalıdır. cileri, zümre başkanları, rehberlik birimi şu sorularla açıklık
getirilebilir.
• Alandaki gelişmeleri paylaşma oturumları: • Öğretmenlerin alanlarıyla ilgili takip ettikleri mesleki yayınlar nelerdir?
Eğitim bilimleri (ölçme değerlendirme, sınıf yönetimi, eğitim teknolojileri
Örgütsel Ekoloji Kuramı, kurumların hangi gelişim aşama- vb.) yayınları hangileridir? Bunları edinmek, öğretmen kütüphanesine
larında olduklarını, işlevlerini hala yerine getirip getirme- eklemek ve seminer dönemlerinde buralardan yararlanmak gerekir. Seminer
dönemleri başlı başına ele alınması gereken bir konudur. Eke bununla ilgili
dikleri konuları ile ilgilenirken dinamik yetenekler kuramı yıllar öncesinde yazılmış makalemin bilgisi bulunmaktadır. Yıllar sonra aynı
da, kurumların dışarıdaki gelişmeleri nasıl takip ettiklerini, araştırmanın tekrarlanması durumunda umarım sonuçlar olumlu yönde
bu gelişmeler ışığında uyarlanma süreçlerini ele almakta- farklılaşır.
dır. Öyle ya, dışarıda iş hayatında çok hızlı gelişmeler • Alanınızla ilgili çalışmaları olan / öne çıkan akademisyenler, alan uzmanları,
olmakta, yeni meslekler ortaya çıkmakta, iş gücü niteliğin- eğitimle ilgili elektronik siteler, forum sayfaları nelerdir?
de kazandırılacak yeterlikler farklılaşmaktadır. Öte yandan • Okul yaşantısında karşılaşılan sorunların çözülmesinde, sorunu ele alan
araştırmaları okuma, bunlardan yararlanmaya yönelik tutum nasıldır?
eğitimin ekonomik işlevi gereği buralara nitelikli işgücü
yetiştirmekten sorumlu okulların öğretim programları Okul Gelişimi Yönetim Ekibi aslında tam da bunun için var.
güncelliğini yitirmişse ve Web 2.0 araçları dünya kadar Bu yapı öğretmenleri ve okulun tüm paydaşlarını bünyesin-
olanak sunmakta iken okullar bu gelişmelerin gerisinde de barındıran, okulun geliştirilmesinde önemli rol üstlenen
kalmışlarsa burada ciddi sorunlar var demektir. Peki, adı bir kuruldur. Bu kurulun okulda ortaya çıkan sorunların
geçen geri kalma durumu öğretmen ve yönetici toplulukla- analiz edilmesinde ve sürecin yönetiminde etkili olması
rında dile getiriliyor, gerekli uyarlamalar gerçekleşiyor mu? beklenmektedir. Örneğin başarısızlık, devamsızlık, şiddet
Örneğin öğretmenlerin proje üretmeleri, atölye çalışmaları eğilimlerinde artış vb. sorunların nedenlerinin bu kurullar-
yapmaları, okullarında ortaya çıkan sorunları verilere dayalı da analiz edilmesi ve çözüm önerilerinin hayata geçirilmesi
analiz edebilmeleri bilimsel araştırma yapma yeterliklerini sürecinin de yönetilmesi gerekmektedir. Bu kurulların
geliştirmekten geçmektedir. Yine eğitim sorunlarının (etkili okullarda gerekli olduğuna ancak yeterince işlevsel olma-
öğretmen ve öğrenme yaklaşımları, güdüleme, iletişim, dıklarına dair araştırma (Şahin, 2015) ve görüşler (Damar,
aidiyet, özyeterlilik, şiddet eğilimi, istenmeyen davranışlar 2010) bulunmaktadır.
vb.) analiz edilmesi, bu alanlarda ortaya konmuş araştırma Toplumlar iyi yetişmiş, kendini sürekli yenileyen, kendi
sonuçlarından yararlanmayı gerektirmektedir. Bu yaklaşım mesleki gelişim yaşantıları ile örnek olan ve doğruları
karşılaşılan sorunları bireysel deneyimler, diğerlerinin yapmakta ısrarlı eğitimciler aracılığı ile gelişirler. Bu yazıda
deneyimleri gibi değerli bilgi kaynaklarının yanı sıra en az öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik okulun kendi
onlar kadar değerli ve daha nesnel bilimsel araştırma bünyesinde neler yapılabileceği konusu ele alınmaya
sonuçlarına başvurmaya yönelik tutum geliştirmeyi kolay- çalışılmıştır. Deneyim ve iyi niyetin paylaşımı yapılmıştır.
laştıracaktır. Tonbul’un (2021) araştırma sonuçları yönetici Okuyucuların da deneyimlerle ve iyi niyetleriyle kapımızı
ve öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların analizinde bilim- çalıp çayımızı içerken, karşılıklı öğrenmekten keyif alacağı-
sel araştırma sonuçlarına yeterince başvurmadıklarını mız paylaşımlara vesile olmasını dilerim.
ortaya koymaktadır. Okul ortamında yaşanan sorunlara
yönelik öğretmenlerin içerisinde yer aldığı araştırmaların KAYNAKLAR
yapılması, araştırma sonuçlarının raporlaştırılması ve Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem Yayınları.
Damar, A. (2010). İşlevsiz Bir Kurul; Okul Gelişim Yönetim Ekibi.
kongre bildirisi ya da makale olarak bilimsel ortamlarda [http://www.egitimciyiz.com/islevsiz-bir-kurul-okul-gelisim-yonetim-ekibi.html/], erişim
sergilenmesi teşvik edilebilir. Okullarda lisansüstü eğitim tarihi 10.01.2021.
Darling-Hammond, L., Hyler, M.E. & Gardner, M. (2010). Efective Teacher Professional
yapmış öğretmenler başta olmak üzere tüm öğretmenle- Development.
[https://learningpolicyinstitute.org/sites/default/files/product-files/Effective_Teacher_Prof
rin, bir konuyu uygun araştırma yöntemi aracılığı ile rapor- essional_Development_REPORT.pdf] , 13.01.2021.
Department of Education and Employment. (1998). Teachers , Meeting The Challenge of
laştırma yeterliklerinin geliştirilmesi sağlanabilir. Bundan Change.[http://www.educationengland.org.uk/documents/gp1998/teachers-change.ht
ml], 13.01.2021.
dolayı öğretmenlerin günümüzde mutlaka lisansüstü ERG (2015). Eğitim İzleme Raporu 2015-16 (2015)[
eğitim almaları gerekmektedir. Okulların öğretmenlere https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2015-16/], 13.01.2021.
Gumus, E. & Bellibas, M.Ş. (2016) The Effects of Professional Development Activities on
yönelik kariyer planları olmadığını biliyorum. Öte yandan Principals’ Perceived İnstructional Leadership Practices: Multi-Country Data Analysis
Using, Educational Studies, 42:3, 287-301.
özellikle lisansüstü eğitim yapmış ve bugün okullarda Reimer, T.L. (2010). A Study on the Principal’s Role in the Development of Professional
Learning Communities in Elementary Schools that “Beat the Odds” in Reading. Doktora
yöneticilik yapan öğrencilerimizin selamı ile son yıllarda Tezi, Minnessota Üniversitesi Yetişkin Eğitimi Enstitüsü.
Şahin, İ. (2015). Okul Müdürlerinin Okul Geliştirme Yönetim Ekibine İlişkin Görüşleri.
kapımızı çalan, tüm zorluklarına rağmen lisansüstü eğitim İlköğretim Online, 14(2), 621-633.
yapmak isteyenler de olmaktadır. Lisansüstü eğitim yapan Şimşek, H. (2003). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam
Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi,
öğretmenlerin, bu süreçteki deneyimlerini ve çalıştıkları Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-25.
Toprakçı, E.& Altunay, E. (2015). Anılarla Öğretmenlik. Pegem Akademi Yayıncılık.
tezin konusu ile ilgili meslektaşlarına bilgi verebilecekleri UNESCO (2015) Global Monitoring
Report.[https://en.unesco.org/gem-report/taxonomy/term/199], 13.01.2021.
oturumlar, onların biz hocalarla ne yaptıklarını bir sır olmak- Yasseen B., M. B. (2010) The Effect Of Teachers' Behavior On Students' Behavior İn The
Classroom. International Forum of Teaching and Studies. 6(1), 48-57.
tan çıkartacaktır. Bu yaklaşım ‘Acaba boşuna mı kürek Tonbul, Y. ve Ata Çiğdem, F. (2020). Okul Yöneticilerinin Mesleki Gelişiminde Eğitim 4.0
çekiyorum yüksek lisans yaparak, nasılsa kimse önemsemi- Uygulamalarından Nasıl Yararlanılabilir? 13. International Educational Community
Symposium, 5-7 Kasım 2020. 570-587. Antalya.
yor’ kaygısını azaltacaktır. Diğer önemli bir konu da öğret- https://drive.google.com/file/d/1vek7j0IUOEi8iD_E3btWc7oae7pXm-wZ/view.
33