Page 34 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 34

MAKALE






            yansıtanlardı söz konusu farkı yaratanlar. Okullar, ellerinde-  gibi hedefler, okul içi öğretimsel etkinliklerle yeterince
            ki sosyal sermayenin farkında olup bunu işe koştuklarında,   kazandırılması  mümkün değildir.  Hayat  dışarıda  iken
            öğretmenler alanları ile ilgili birikimlerini meslektaşları ile   sadece içeride ve bilişsel alanlardaki kazanımlarla sınırlı bir
            paylaştıklarında, birbirimizi farklı yönleriyle de tanımaya   eğitimin, dışarıdaki durumu anlamada ve sorunları çözme-
            başladığımızda, öğretmenler  okula gitmeyi  daha  çok   de yeterli olduğunu söylemek zordur. Bu konuda sınıfın
            isteyecektir. Çocuklar da öyle.  Öğretmen yeterlikleri çok   dışında ama okulun içerisinde (koridorların ve panoların
            yönlü olmayı gerektirmektedir. Mevcut eğitim sistemimiz   kullanımı, projeler, kulüplerin işleyişi, okul dergisi, sergiler,
            sınav odaklı olmakla birlikte, okulu sadece test çözen   söyleşiler, kermesler) gerçekleşen etkinliklerin yanı sıra
            çocukların belirli sürelerle bu amaçla vakit geçirdikleri   okulun dışında kalan ister yapılandırılmış, isterse yapılandı-
            yerler olmadığını, en azından olmaması gerektiğini tüm   rılmamış  tüm  ortamlar öğrenciler  açısından  öğrenme
            eğitimciler biliyor. Bugün ve gelecekte soru değil sorun   alanları olarak düşünülmelidir. Bu alanlarda gerçekleşen
            çözen, içten, eğlenceli, çok yönlü insanlarla komşuluk   etkinlikler, nerede ne var, hangi ortam hangi dersin hangi
            yapmak, arkadaş olmak, birlikte çalışmak, kısacası böyle   kazanımı ile ilişkilendirilebilir, çocukları dışarıya ve dışarısını
            insanlarla birlikte yaşamak istiyorsak bu insanları yetiştir-  içeriye taşıyacağımız etkinlikler neler olabilir gibi soruların
            meyi hedeflemek durumundayız.                      yanıtlarının masaya yatırıldığı bilgilendirme, istişare ve
                                                              tartışma ortamları, öğretmenlerin mesleki gelişimine çok
            • Okullarda iyi uygulamaların belirlenmesi ve yaygınlaş-  şey katmanın  ötesinde, mesleğe canlılık  getirecektir.
            tırılması                                         Buradaki  canlılık, mesleki etkinlik çeşitliliği anlamında
                                                              kullanılmış olup, iş doyumunu artırmada, işleri rutin olmak-
            Sosyal Mukayese Kuramında, bireylerin kendi gelişimleri   tan çıkarmada, zamanın su gibi akma hissini yakalamada
            kadar, meslektaşlarıyla da bazı karşılaştırmalar yaparak öz   önemli bir rol oynayacak ve her şeyden önemlisi ‘doğru
            yeterlik algısının oluştuğu vurgulanmaktadır. Öğretmenler-  işler’ yapma hazzını ortaya çıkartacaktır. Üniversite hocası-
            de öz yeterlik algısının gelişiminde, güçlü alanlarının farkın-  nın gelip aynı konuyu anlatmasının ötesinde kazanımlar
            da olmalarını sağlamak ve bu yönlerinin başkaları nezdinde   ortaya çıkacaktır. Öğretmenlerle bu deneyimler ışığında
            de görünür kılınarak, takdir edilme gereksiniminin gideril-  edilecek söyleşiler, her iki tarafa da iyi gelecektir. Yazar
            mesinin etkili olduğunu kişisel deneyimlerden de çıkart-  söyleşileri, bilim insanları  ile  yapılacak oturumlar,  farklı
            mak mümkündür. İyi ders materyali geliştiren, farklı   işyeri ziyaretleri, müze gezileri, tiyatro - sinema, hayvanat
            öğretim tekniklerini dersin kazanımlarıyla ilişkilendirerek   bahçeleri, doğa gezileri, üniversite ziyaretleri en çok
            öğrencileri motive edebilen, velilerle etkili iletişim kurabi-  çocuklarımıza iyi gelecektir. Bu etkinlikler, öncesinde,
            len, öğrencileriyle iyi projeler yapan ve sınıf yönetiminde   süreçte ve sonrasında yapılacakların planlanması durumun-
            çok etkili öğretmenler kadar, ‘alışılmış olanın’ dışına çıkabi-  da sıradan geziden farklılaşacak ve böylece ‘sınıfta ders
            len uygulamalara yer veren öğretmenlerin de belirlenmesi,   yapmadığımız’ için bir şey kaybetmemiş olacağız. Bu etkin-
            yeni bir şeyler yapmak isteyenleri yüreklendirecektir. Okul   liklerin sonuçlarının, kazanımlarının meslektaşlar arasında
            yöneticilerinin ders denetimlerinde gözlemledikleri bu tür   paylaşılması bir gerekliliktir. Çünkü okul dışı etkinlik düzen-
            öğretmenleri belirgin hale getirmeleri, öğretmen toplulu-  lemenin zorlukları vardır ve Bandura’ya göre başkalarının
            ğuna tanıtmaları ve yaptıkları ‘iyi şeyleri’ tanıtma fırsatı   tecrübelerine başvurmak, bazı zorlukların tekrarını önleye-
            vermeleri  meslektaş  öğrenmesi  açısından  iyi  bir  örnek   bilir. Böylece okul dışı etkinliklere karşı oluşmuş önyargıla-
            olacaktır. Öte yandan öğretmenlerin sınıftaki öğretimsel   rın önüne de bir nebze olsa geçilebilir.
            uygulamaları, karşılaştıkları sorunları ve bunları nasıl
            çözdüklerine yönelik örnek olaylarla ilgili iyi uygulamaları   • Okullardaki ölçme değerlendirme süreçlerinden
            masaya yatırdıkları deneyim paylaşımı oturumları da etkili   çıkarımlar
            olacaktır. Bu süreçte Sosyal Kolaylaştırma Kuramında dile
            getirilen, kim kiminle çalıştığında daha iyi sonuçlar   Kaos Kuramına göre ortada bir sorun varsa, öncelik
            alınmaktadır ve kimler daha kolaylaştırıcı gibi yönetimsel   sorunun kendisi olmamalıdır. Öncelik sorunun ortaya
            varsayımların da dikkate alınması iyi olacaktır. Öğretmenle-  çıkmasına neden olan etmenlere odaklanma, alt sistemler
            rin birbirinin sınıflarına girme uygulaması kamu okullarında   arasındaki etkileşimde aksayan yönleri saptamak olmalıdır.
            alışılmış bir uygulama olmamakla birlikte özel okullarda bu   Ayrıca soruna öfkelenmek yerine, ‘sorun bize anlatmaya
            durum oldukça yaygındır. Amaç öğrenmek ise meslektaşla-  çalışıyor, nerelerde değişikliğe gidilmesi gerekiyor’ şeklin-
            rın birbirini iş yaparken gözlemlemeleri oldukça iyi sonuç-  de düşünmemiz gerektiği vurgulanmıştır. Çünkü ortada
            lar vermektedir. Öte yandan iyi uygulamaların neler olduğu-  sorun yoksa sonuçlar da sorunsuz olmalıdır, oysa bir sorun
            na dair bir uzlaşının oluşması, öğretmenlerde oluşmuş   var ve peki sorunun kaynağı nerede? Öğretmen zayıf verdi
            mevcut zihinsel şemaların gözden geçirilmesi de adı geçen   ben yüksek not aldım şeklindeki düşünceler Yükleme
            uygulamaların hayata geçirilmesini kolaylaştıracaktır.  Kuramına göre dışsal denetim odağına sahip bireyler
                                                              tarafından dile  getirilmektedir. Okullarımızdaki her türlü
            • Ders dışı öğrenme ortamları ve uygulamaları     ölçme değerlendirme uygulaması, eğitim öğretim süreçle-
                                                              rini bütüncül bir biçimde masaya yatırdığımız, sonuçtan
            Eğitim kurumları, arz ettikleri öğretim zamanı aracılığı ile   başa döndüğümüz, böylece sonuçlardan tekrar öğrendiği-
            öğrencilere belirli kazanımlar edinmeleri, bu kazanımları   miz süreçlere dönüştürülebilir. Ülkemizin PISA, TIMSS gibi
            bugün ve gelecekte işe koşabilmeleri için faaliyet gösteren   uluslararası sınavlarda elde ettiği sonuçların, okulun ilçede-
            kurumlardır. İlerlemeci felsefede dile getirilen çözüm   ki sıralaması, sınıfın diğer sınıflara göre durumu öğretmen
            odaklı düşünebilme, çevredeki değişimlerin farkında olma   topluluklarında dile getirilmelidir. Sorunun kaynağına iner-


             32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39