Page 30 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 30

MAKALE












            kısa bir biçimde verilmiştir. Bu kitapta yer alan eserlerin   Dernek binasına gelen öğrenciler önce görseller eşliğinde
            benzerleri bir seramik sanatçısı tarafından projede kullanıl-  sunum yapılacak olan salona alınmakta, burada onlara
            mak üzere üretilmiştir. Eğitim malzemelerinin koyulacağı   Antandros antik kenti ve Antandros’un efsaneleri anlatıl-
            keten çantalar, eğitim sonunda verilecek olan Küçük   maktadır. Antandros’u özel kılan, bölgedeki görkemli İda
            Arkeolog rozetleri ve katılımcı belgeleri de eğitime başla-  Dağı yani günümüzdeki adıyla Kaz Dağları’nın varlığıdır. Bu
            madan önce hazırlanan materyallerdir.             dağ ve beraberinde bu bölge, günümüz Avrupa toplumu-
                                                              nun eğitim sisteminde okutulan pek çok efsanenin mekânı-
                                                              dır. Ardından çocuklara, kitapları dağıtılarak, görseller
                                                              eşliğinde kitaplar açıklanmakta ve kitapları nasıl kullana-
                                                              cakları aktarılmaktadır. Kazı çalışmalarının hangi malzeme-
                                                              lerle ve nasıl yapıldığını kapsayan bu sunumların ardından
                                                              çocuklar, önceden oluşturulan kazı alanına alınarak, kazı
                                                              yapılırken, dikkat etmeleri gereken tüm noktalar anlatıl-
                                                              makta, rapor tutma, ölçü alma ve fotoğraflama işlemleri
                                                              yaptırılmaktadır. Kazı sırasında açığa çıkarılan eserler
                                                              topraktan dikkatlice alınarak  temizlenip  restorasyon ve
                                                              konservasyona hazır hale getirilmekte, tanım, tarihlendir-
                                                              me gibi işlemler Buluntu Değerlendirme El Kitabı kullanıla-
                                                              rak yapılmaktadır (Resim 4). Tüm bu çalışmalarla katılımcı-
                                                              lar, bulundukları bölgenin kültür varlıkları ve somut olma-
                                                              yan kültürel mirası ile ilgili farkındalık kazanırken aynı
                                                              zamanda arkeoloji biliminin doğasını da algılama şansı
                     Resim 2: Antandros’un Küçük Arkeologları Eğitim Kitapçıkları  yakalamaktadırlar. Ayrıca kaçak kazılarla yok edilen bilginin
                                                              ne denli değerli olduğu ve eski eserleri neden korumamız
            Projenin uygulandığı açık alan ve  mekân, Antandros   gerektiğiyle ilgili farkındalık kazanmaktadırlar.
            Derneği’nin hizmet verdiği bina ve bahçesidir. Dernek
            bahçesinde bir alan, çocukların eğitiminin bir parçasını
            oluşturacak olan yapay kazı alanı olarak düzenlenmiştir
            (Resim 3). Kazı alanına Eser Değerlendirme El Kitabı’nda
            yer alan eserlerin taklitleri gömülmüştür.















                                                                                          Resim 4:
                                                                                          Buluntuların
                                                                                          benzerlerinin bulunarak,
                                                                                          isim, tarih ve kullanım
                                                                                          şeklinin belirlenmesi


                                                              Çocuklarımıza  Antandros’un Küçük Arkeoloğu olarak
                                                              belgelerini ve rozetlerini vermeden önce, antik dönemi
                                                              biraz olsun hissedebilmeleri adına her birine antik dönem
                                                              kıyafetleri giydirilerek nasıl yapıldığı, isminin ne olduğu
                   Resim 3:                                   gibi bilgiler de verilmektedir (Resim 5). Teorik ve pratikten
             Yapay kazı alanında
             çocuklarla yapılan                               oluşan eğitimi tamamladıktan sonra katılımcılara, eski
                kazı çalışması                                eserleri korumakla ilgili görevleri tekrar vurgulanarak
                                                              Antandros’un Küçük Arkeoloğu rozetleri takılmakta ve
                                                              katılımcı belgeleri sunulmaktadır.


             28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35