Page 30 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 30
MAKALE
kısa bir biçimde verilmiştir. Bu kitapta yer alan eserlerin Dernek binasına gelen öğrenciler önce görseller eşliğinde
benzerleri bir seramik sanatçısı tarafından projede kullanıl- sunum yapılacak olan salona alınmakta, burada onlara
mak üzere üretilmiştir. Eğitim malzemelerinin koyulacağı Antandros antik kenti ve Antandros’un efsaneleri anlatıl-
keten çantalar, eğitim sonunda verilecek olan Küçük maktadır. Antandros’u özel kılan, bölgedeki görkemli İda
Arkeolog rozetleri ve katılımcı belgeleri de eğitime başla- Dağı yani günümüzdeki adıyla Kaz Dağları’nın varlığıdır. Bu
madan önce hazırlanan materyallerdir. dağ ve beraberinde bu bölge, günümüz Avrupa toplumu-
nun eğitim sisteminde okutulan pek çok efsanenin mekânı-
dır. Ardından çocuklara, kitapları dağıtılarak, görseller
eşliğinde kitaplar açıklanmakta ve kitapları nasıl kullana-
cakları aktarılmaktadır. Kazı çalışmalarının hangi malzeme-
lerle ve nasıl yapıldığını kapsayan bu sunumların ardından
çocuklar, önceden oluşturulan kazı alanına alınarak, kazı
yapılırken, dikkat etmeleri gereken tüm noktalar anlatıl-
makta, rapor tutma, ölçü alma ve fotoğraflama işlemleri
yaptırılmaktadır. Kazı sırasında açığa çıkarılan eserler
topraktan dikkatlice alınarak temizlenip restorasyon ve
konservasyona hazır hale getirilmekte, tanım, tarihlendir-
me gibi işlemler Buluntu Değerlendirme El Kitabı kullanıla-
rak yapılmaktadır (Resim 4). Tüm bu çalışmalarla katılımcı-
lar, bulundukları bölgenin kültür varlıkları ve somut olma-
yan kültürel mirası ile ilgili farkındalık kazanırken aynı
zamanda arkeoloji biliminin doğasını da algılama şansı
Resim 2: Antandros’un Küçük Arkeologları Eğitim Kitapçıkları yakalamaktadırlar. Ayrıca kaçak kazılarla yok edilen bilginin
ne denli değerli olduğu ve eski eserleri neden korumamız
Projenin uygulandığı açık alan ve mekân, Antandros gerektiğiyle ilgili farkındalık kazanmaktadırlar.
Derneği’nin hizmet verdiği bina ve bahçesidir. Dernek
bahçesinde bir alan, çocukların eğitiminin bir parçasını
oluşturacak olan yapay kazı alanı olarak düzenlenmiştir
(Resim 3). Kazı alanına Eser Değerlendirme El Kitabı’nda
yer alan eserlerin taklitleri gömülmüştür.
Resim 4:
Buluntuların
benzerlerinin bulunarak,
isim, tarih ve kullanım
şeklinin belirlenmesi
Çocuklarımıza Antandros’un Küçük Arkeoloğu olarak
belgelerini ve rozetlerini vermeden önce, antik dönemi
biraz olsun hissedebilmeleri adına her birine antik dönem
kıyafetleri giydirilerek nasıl yapıldığı, isminin ne olduğu
Resim 3: gibi bilgiler de verilmektedir (Resim 5). Teorik ve pratikten
Yapay kazı alanında
çocuklarla yapılan oluşan eğitimi tamamladıktan sonra katılımcılara, eski
kazı çalışması eserleri korumakla ilgili görevleri tekrar vurgulanarak
Antandros’un Küçük Arkeoloğu rozetleri takılmakta ve
katılımcı belgeleri sunulmaktadır.
28