Page 27 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 27
MAKALE
Durulaştırma
Kural tabanının çalıştırılması sonucunda elde edilen sonuç,
bulanık bir sonuçtur. Bulanık olarak elde ettiğimiz değerle
rin durulaştırılarak sonucun sayısal bir değere dönüştürüle
bilmesi gerekmektedir ve bu çalışmada Alan Merkezi
durulaştırma yöntemi kullanılmıştır. Şekil 5’te bir öğrenci-
nin her bir renk için anket sonuç puanlarının geliştirilen
bulanık mantık tabanlı sisteme verilmesi sonucunda elde
edilen sonuç sunulmaktadır.
Değişkenler Kişi Sayısı %
Cinsiyet Kadın 103 38,29
Erkek 166 61,71
Toplam 269 100,00
18-23 228 84,76 Tablo 4. Ankete
Yaş
24-28 41 15,24 Katılan Öğrencilerin
Yaş ve Cinsiyete
Toplam 269 100,00 göre Dağılımı
Sonuç ve Değerlendirmeler
Bu bölümde anket verilerinden elde edilen puanların
bulanık mantık tabanlı sistem tarafından işlenerek elde
edilen sonuçlar sunulmuştur. Ankete katılan 269 lisans
öğrencisinin 166'sı (%61,71) erkek, 103'ü (%38,29) kadın-
dır. Katılımcıların 228'i (%84,76) 18-23 yaş aralığında iken
41'i (%15,24) 24-28 yaş aralığındadır. Tablo 4’te bu dağılım
sunulmuştur. Tablo 8. Öğrencilerin Ortamlara Yaklaşımlarının Cinsiyet Bazlı Oranları
Tablo 5'te yer alan sonuçlara göre, en popüler rengin
%4,94 ile mavi ve beyaz olduğu, en sevilmeyen rengin ise Tablo 8 incelendiğinde hem kadınların hem de erkeklerin
%3,92 ile kahverengi olduğu görülmektedir.
daha çok keyifli-huzurlu, entelektüel ve romantik-duygusal
ortamları tercih ettikleri görülmektedir.
Beyaz Sarı Mavi Yeşil Turuncu Kırmızı Mor Gri Kahve Siyah
KAYNAKLAR
% - Çok Seviyor 4,94 2,77 4,94 3,65 2,55 3,63 3,08 2,62 1,35 3,31
% - Orta Seviyor 3,49 3,35 2,3 3,07 3,3 3,31 2,64 2,81 2,04 2,43 Balbal K.F.(2020). Programlamaya Yönelik Mobil Oyun Geliştirilmesi
ve Bulanık Mantık Tabanlı Android Uygulama ile Tutumun İncelen-
% - Az Seviyor 1,3 2,25 1,01 1,75 2,18 1,86 1,64 2,3 2,62 1,79
mesi. Doktora Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
% - Sevmiyor 0,64 2,22 0,58 1,56 2,36 1,56 2,41 2,51 3,92 1,96
Özbudak B. Gümüş B. Çetin D. (2008). İç Mekan Aydınlatmasında
Tablo 5. Öğrencilerin Renklere Yaklaşımları Renk ve Aydınlatma Sistemi İlişkisi. Dicle Üniversitesi Mühendislik
Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü Yayınları.
Mühendislik-Mimarlık Fakültesi lisans öğrencilerinin -10 ile
10 değer aralığındaki renklere olan yaklaşımlarının ortala- Şentürk A. (1995). Mimaride Estetik Olgusu, Bağımsız-Değişmez ve
ma ve standart sapmaları Tablo 6'da sunulmuştur. Mavi Bağımlı Değişken Özellikler Açısından Kavramsal, Kuramsal ve
Deneysel Bir İnceleme. İTÜ Mim Fak. Baskı Atölyesi.
rengin 6,37 ortalama ile en popüler renk, en az tercih
edilen rengin -1.27 ortalama ile kahverengi olduğu Çetinbaş Ş. (2012). İç Mekan Tasarımında İnsan ve Renk İlişkisi:
sonucuna varılmıştır Konut Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi, 43-50.
Çağatay K. & Hidayetoğlu M. L. & Yıldırım K. (2017). Lise Koridor
Beyaz Sarı Mavi Yeşil Turuncu Kırmızı Mor Gri Kahve Siyah
Duvarlarında Kullanılan Renklerin Öğrencilerin Algısal Değerlendir-
x 5,25 1,62 6,37 3,59 1,53 3,42 2,30 1,45 -1,27 2,83 meleri Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi (H. U. Journal of Education). Doi: 10.16986/HU-
Standart Sapma 2 8 0,5 2,5 8,5 2 1,5 0,5 3 3,5 JE.2016016672
Tablo 6. Öğrencilerin Renklere Yaklaşımlarının
Ortalama ve Standart Sapma Değerlendirmesi Özdemir T. (2005). Renk Kavramı ve Konut İç Mekanında Tasarıma
Etkileri. Sanatta Yeterlilik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversi-
Tablo 7’de verilen renk değişkenlerinin cinsiyet gruplarına tesi, 41:174.
göre t-testi sonuçları istatistiksel olarak %95 düzeyinde
incelendiğinde, beyaz, mavi ve mor renkler arasında Yamaner F. (2001). Farklı Fonksiyonlarda Renk Kullanımına İlişkin
anlamlı bir farklılık olduğu görülürken; sarı, yeşil, turuncu, Yaklaşımların Değerlendirilmesi. Konya.
kırmızı, gri, kahverengi ve siyah renkleri arasında anlamlı
bir farklılık olmadığı görülmüştür.
25