Page 27 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 27

MAKALE






            Durulaştırma
            Kural tabanının çalıştırılması sonucunda elde edilen sonuç,
            bulanık bir sonuçtur. Bulanık olarak elde ettiğimiz değerle
            rin durulaştırılarak sonucun sayısal bir değere dönüştürüle
            bilmesi gerekmektedir ve bu çalışmada Alan Merkezi
            durulaştırma yöntemi kullanılmıştır. Şekil 5’te bir öğrenci-
            nin her bir renk için anket sonuç puanlarının geliştirilen
            bulanık mantık tabanlı sisteme verilmesi sonucunda elde
            edilen sonuç sunulmaktadır.
                   Değişkenler   Kişi Sayısı     %
              Cinsiyet  Kadın  103      38,29
                   Erkek      166       61,71
                   Toplam     269       100,00
                   18-23      228       84,76  Tablo 4. Ankete
                Yaş
                   24-28      41        15,24  Katılan Öğrencilerin
                                              Yaş ve Cinsiyete
                   Toplam     269       100,00  göre Dağılımı
            Sonuç ve Değerlendirmeler
            Bu bölümde anket verilerinden elde edilen puanların
            bulanık mantık tabanlı sistem tarafından  işlenerek elde
            edilen sonuçlar  sunulmuştur. Ankete katılan 269  lisans
            öğrencisinin 166'sı (%61,71) erkek, 103'ü (%38,29) kadın-
            dır. Katılımcıların 228'i (%84,76) 18-23 yaş aralığında iken
            41'i (%15,24) 24-28 yaş aralığındadır. Tablo 4’te bu dağılım
            sunulmuştur.                                         Tablo 8. Öğrencilerin Ortamlara Yaklaşımlarının Cinsiyet Bazlı Oranları
            Tablo 5'te yer alan sonuçlara göre, en popüler rengin
            %4,94 ile mavi ve beyaz olduğu, en sevilmeyen rengin ise   Tablo 8 incelendiğinde hem kadınların hem de erkeklerin
            %3,92 ile kahverengi olduğu görülmektedir.
                                                              daha çok keyifli-huzurlu, entelektüel ve romantik-duygusal
                                                              ortamları tercih ettikleri görülmektedir.
                    Beyaz   Sarı       Mavi    Yeşil     Turuncu     Kırmızı       Mor      Gri       Kahve     Siyah
                                                               KAYNAKLAR
             % - Çok Seviyor  4,94      2,77     4,94  3,65       2,55         3,63         3,08     2,62       1,35        3,31
             % - Orta Seviyor   3,49      3,35     2,3   3,07       3,3           3,31         2,64     2,81       2,04        2,43  Balbal K.F.(2020). Programlamaya Yönelik Mobil Oyun Geliştirilmesi
                                                               ve Bulanık Mantık Tabanlı Android Uygulama ile Tutumun İncelen-
             % - Az Seviyor  1,3        2,25     1,01  1,75       2,18         1,86         1,64     2,3         2,62        1,79
                                                               mesi. Doktora Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
             % - Sevmiyor  0,64      2,22     0,58  1,56       2,36         1,56         2,41     2,51       3,92        1,96
                                                               Özbudak B. Gümüş B. Çetin D. (2008). İç Mekan Aydınlatmasında
                                Tablo 5. Öğrencilerin Renklere Yaklaşımları  Renk ve Aydınlatma Sistemi İlişkisi. Dicle Üniversitesi Mühendislik
                                                               Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü Yayınları.
            Mühendislik-Mimarlık Fakültesi lisans öğrencilerinin -10 ile
            10 değer aralığındaki renklere olan yaklaşımlarının ortala-  Şentürk A. (1995). Mimaride Estetik Olgusu, Bağımsız-Değişmez ve
            ma ve standart sapmaları Tablo 6'da sunulmuştur. Mavi   Bağımlı Değişken Özellikler Açısından Kavramsal, Kuramsal ve
                                                               Deneysel Bir İnceleme. İTÜ Mim Fak. Baskı Atölyesi.
            rengin 6,37 ortalama ile en popüler renk, en az tercih
            edilen rengin -1.27 ortalama ile kahverengi olduğu   Çetinbaş Ş. (2012). İç Mekan Tasarımında İnsan ve Renk İlişkisi:
            sonucuna varılmıştır                               Konut Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi, 43-50.
                                                               Çağatay K. & Hidayetoğlu M. L. & Yıldırım K. (2017). Lise Koridor
                    Beyaz   Sarı       Mavi    Yeşil     Turuncu     Kırmızı       Mor      Gri       Kahve     Siyah
                                                               Duvarlarında Kullanılan Renklerin Öğrencilerin Algısal Değerlendir-
                x   5,25      1,62     6,37    3,59        1,53          3,42        2,30     1,45       -1,27      2,83  meleri Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
                                                               Dergisi (H. U. Journal of Education). Doi: 10.16986/HU-
             Standart Sapma  2             8         0,5      2,5          8,5             2            1,5        0,5          3          3,5  JE.2016016672
                               Tablo 6. Öğrencilerin Renklere Yaklaşımlarının
                              Ortalama ve Standart Sapma Değerlendirmesi  Özdemir T. (2005). Renk Kavramı ve Konut İç Mekanında Tasarıma
                                                               Etkileri. Sanatta Yeterlilik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversi-
            Tablo 7’de verilen renk değişkenlerinin cinsiyet gruplarına   tesi, 41:174.
            göre t-testi sonuçları istatistiksel olarak %95 düzeyinde
            incelendiğinde, beyaz, mavi ve mor renkler arasında   Yamaner F. (2001). Farklı Fonksiyonlarda Renk Kullanımına İlişkin
            anlamlı bir farklılık olduğu görülürken; sarı, yeşil, turuncu,   Yaklaşımların Değerlendirilmesi. Konya.
            kırmızı, gri, kahverengi ve siyah renkleri arasında anlamlı
            bir farklılık olmadığı görülmüştür.


                                                                                                          25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32