Page 25 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 25

MAKALE








                                                              Mimarlık Fakültesi’ndeki 269 lisans öğrencisiyle anket
                                 Kural Tabanı                 çalışması yapılarak gerçekleştirilmiştir. Verileri toplamak
                  Girdi Veriler                 Çıktı Veriler
                                                              amacıyla demografik anket ve renk-duygu anketi kullanıl-
                                                              mıştır. Verilerin  analizinde frekans, yüzde,  ortalama ve
                 Bulanıklaştırma  Bulanık Çıkarsama  Durulaştırma  standart sapma değerleri hesaplanmış, t-testi yapılarak
                                                              sunulmuştur. Öğrencilerin yaptıkları  renk-duygu anketine
                          Bulanık Girdi  Bulanık Çıktı        göre, her bir öğrenci için amaçlanan en uygun ortam ambi-
                            Verisi        Verisi
                                                              yansının (keyifli, huzurlu, entelektüel, heyecanlı, eğlenceli,
                    Şekil 1. Bulanık mantık sisteminin genel yapısı (Balbal,2020)
                                                              sağlıklı, canlı, romantik, duygusal,) başarılı bir biçimde
                                                              oluşturulabilmesi için bulanık mantık sisteminden nasıl
            Renklerin Psikolojik Etkisi                       yararlanılabileceği tartışılmış ve örnek bir sistem tasarımı
                                                              önerilmiştir. Anket formu iki grupta kategorize edilmiştir.
            Renkler insanların duygusal, zihinsel ve fiziksel dünyalarını   Birinci kısım, kişilerin  genel bilgileriyle ilgili sorulardan
            derinden etkileme gücüne sahiptir. Renklerin psikolojik   oluşmaktadır. İkinci kısım ise renklerin uyandırdığı duygular
            etkileri üzerinde çok sayıda araştırma yapılmıştır. Örneğin,   üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesine yönelik sorular-
            bazı renkler, insanın içini ferahlatıp genişlik hissi verirken   dan oluşmaktadır. Anket çalışmasında, kişilerin deneyimle-
            bazı renkler iç daraltıcı ve sıkıcı hissettirmektedir. Özdemir   diği renk ve renklerin uyandırdığı duyguların değerlendiril-
            (2005) ve Çetinbaş’ın (2012) renklerin insan üzerinde yarat-  mesinde daha önce yapılan araştırmalarda geçerli ve
            tığı psikolojik etkisi analizi Tablo 1’de sunulmuştur.   güvenilir bulunmuş ölçeklerden faydalanılmıştır. Tablo 3’te
                                                              kullanılan renk-duygu anketi sunulmuştur (Çağatay,
               Beyaz   Ferahlatıcı, aydınlık, tem zl k, saflık, sess zl k, huzur.  Hidayetoğlu, Yıldırım, 2017).
               Sarı   Neşe, mutluluk, parlak, aydınlık, huzur, sıcaklık, sam m yet, d nam zm.
               Mav    Sonsuzluk, der nl k, ser nl k, sak nl k, huzur, sükûnet.
               Yeş l   Doğa, taze, gençl k, yen den doğma, umut ver c , ruhsal rahatlığı sağlayıcı.
               Turuncu   Enerj  ver c , hareket, canlılık katma. Çok kullanıldığında huzursuz ed c .  Mutluluk ver c   Rahat-Konforlu Çek c   Hoş değ l-Zevks z
               Kırmızı   Tutku, tehl ke, uyarıcı, ön planda olma, vurgulayıcı.  Huzurlu  Hoş-Zevkl   Mutsuz ed c   Huzursuz  Rahatsız
               Mor    Sab t f k r, hüzün, düşündürücü, melankol k, depresyon.                               İt c
               Gr     Olgun, temk nl , rahatlık.                  Beyaz
               Kahvereng    Ağırbaşlılık, önderl k, sağlamlık, otor te.  Sarı
               S yah   C dd yet, ağırlık, güç, b reysell k, tutku, hırs,  nat, muhalefet, end şe, korku.  Mav
                                                                  Yeş l
                 Tablo 1. Renklerin Psikolojik Etkisi (Özdemir, 2005), (Çetinbaş, 2012)  Turuncu
                                                                  Kırmızı
            Ortam Ambiyansı ve Renk Kartelaları
                                                                  Mor
            Renklerle, mekânlarda farklı duygular çeşitli renk gruplarıy-  Gr
            la oluşturulmaktadır (Yamaner, 2001). Beş farklı ortam   Kahvereng
            ambiyansını (Keyifli-Huzurlu, Entelektüel, Heyecanlı-Eğlen-  S yah
            celi, Sağlıklı-Canlı, Romantik-Duygusal) sağlayan renkleri
            Tablo 2’de belirtildiği gibi sınıflandırmıştır.          Tablo 3. Renk-Duygu Anketi (Çağatay, Hidayetoğlu, Yıldırım, 2017)


                 Keyifli – Huzurlu Ortam
                                                              Geliştirilen Sistem

                    Entelektüel Ortam                         Genel Fikir
                                                              Geliştirilen  sistemin  amacı,  öğrencilerin renklere  olan,
                                                              yaklaşımlarını bulanık mantık tabanlı sistem tarafından
              Heyecanlı-Eğlenceli Ortam
                                                              analiz edilerek öğrenci için en uygun renk ortamının oluştu-
                                                              rulmasını sağlamaktır. Bu çalışmada öncelikle öğrencilere
                  Sağlıklı – Canlı Ortam                      10 farklı renk için renk duygu anketi yapılmış olup öğrenci-
                                                              lerin  sorulara verdikleri  cevaplar  puanlandırılmıştır. Bu
                                                              puanlar, bulanık mantık tabanlı sistemin bulanıklaştırma
             Romantik – Duygusal Ortam
                                                              aşamasında sözel değerlere yani bulanık girdilere dönüştü-
                                                              rülmüştür. Bulanık girdiler, bulanık mantığın ikinci aşaması
                     Tablo 2. Ortam Ambiyansı ve Renk Kartelaları (Yamaner, 2001)  olan kural tabanlı sisteme verilmiş olup, kesişen kurallar
                                                              yazılım sistemi tarafından değerlendirilerek bulanık çıktı
                                                              elde edilmiştir. Bulanık mantığın son aşaması olan durulaş-
            Anket Çalışmaları
                                                              tırma aşamasında bulanık çıktı sayısal çıktıya dönüştürül-
            Bu çalışma İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Mühendislik   müştür. Şekil 2’de çalışmanın genel fikri sunulmuştur.


                                                                                                          23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30