Page 21 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 21

RÖPORTAJ













            — Sizi gazete köşe yazılarınızdan, TV programlarınızdan  Ödül ve ceza aslında çocukları kontrol etmek için kullanılan
            konuşmalarınızdan ve kitaplarınızdan tanıyoruz. Peki siz   bir mekanizma. O zaman şu soruyu soralım: Öğretmen
            mesleğinizi ve mesleğiniz dışında yaptıklarınız ile ilgili   neden çocuğu kontrol etmek istiyor? Çünkü çocuğu kendi
            “Özgür Bolat”ı bize nasıl tarif edersiniz?        haline  bırakırsa çocuk istenileni yapmıyor. Onun için
                                                              kontrol ediyoruz. O zaman sorumuz şu: Çocuk istenileni
            Kendimi öğrenen, anlatan ve aktaran olarak tanımlıyorum.   neden yapmıyor? Bunu da cevabı: Çocukta istenilen iç
            Öğrenen ve aydınlatan olarak da tanımlayabiliriz aslında.   motivasyonu oluşturamamışız. Ondan dolayı yapmıyor.
            Nasıl öğreniyorum? Bir akademisyen olarak kendi araştır-  Yapmayınca da yaptırmak için bunları kullanıyoruz. Burada
            malarımı yapıyorum. Çok fazla araştırma yaptım. 50’den   “Nasıl iç motivasyon oluştururuz?” sorusunu sormamız
            fazla araştırmam var. Maalesef bu araştırmaları yayımlama   lazım. İç motivasyon oluşabilmesi için de birinci olarak
            fırsatım olmadı. Şimdi bu sürece girdim. Araştırmalarımı   öğretmenin kendi alanını seviyor olması lazım. Mesela siz
            yapıyorum, diğer araştırmacıların yaptığı araştırmalardan   kahve aşkı olan birisiyle konuştuğunuzda, bu kişi öyle
            öğreniyorum,  kitaplardan  öğreniyorum,  gözlemlerden   anlatır ki kahveyi, siz dersiniz ki “Anlatan kişinin heyecanı
            öğreniyorum,  anne-babalardan öğreniyorum,  öğretmen-  bana geçti”. Hemen kahve içmek istersiniz. Benim öyle
            lerden  öğreniyorum. Öğrenme  yöntemlerim  bu  şekilde.   oldu açıkçası. Ben kahveye öyle başladım. Birincisi öğret-
            Aktarma şeklim de kitap, yazı, seminerler ve anne-baba   men kendi alanına aşık olacak. Bu duygu çocuğa geçiyor.
            okulu aracılığıyla oluyor. Kendi hayatımı bunun  üzerine   İkincisi ders anlatımı; ezber ve aktarım modeli olmayacak,
            kurguladım diyebilirim.                           derste keşfetme modeli olacak. Derste ne kadar keşfetme
                                                              olursa (keşfetme, merak..) çocuğu motive eder. Dersleri
            — Kitaplarınızı okuduğumuzda ödül, ceza, övgü,    anlatımdan keşfetmeye dönüştürmemiz lazım. Onun için
            rekabet gibi  kontrol mekanizmalarının  gizli zararları,   de bilgi odaklı değil, kavram odaklı gitmemiz lazım. Örne-
            doğru bilinen yanlışlar ile ilgili detaylı açıklama ve   ğin: “Türkiye’nin başkenti neresidir?” diye sormak yerine
            araştırmalara yer verdiğinizi görüyoruz. Ailelerin övgü   “Bir şehri başkent yapan prensipler nelerdir?” sorusunu
            aracılığı ile çocukları korumacı ve kendilerine bağımlı   sormak  gerekir.  Motive  etmek  için  kesinliğin  olmadığı
            yetiştirdiğinden bahsediyorsunuz. Çocuğun birey olma-   tartışmalar olması lazım. Üçüncüsü de, aynı bilim insanları
            sı için özgürlük verme ve korumacı olma arasında bir   gibi çocukların kendi hipotezlerini kurup kendi deneylerini
            denge olması taraftarısınız. Bu denge sizce nasıl kurula-  tasarlaması lazım.  Ama okullarda  genelde  öğretmen
            bilir?                                            hipotezi veriyor, nasıl yapacağını da söylüyor. Çocuklar
                                                              sadece teknik olarak bunu yapıyor. Bu üçünden kurtulursak
            Aslında bu dengeyi kurmak çok basit. Mesela anne-baba   çocukta  iç  motivasyon  oluşur. İç motivasyon  oluşursa da
            çocuğunu uyarıyor. “Şunu yapma!  Bunu yapma! Oraya   çocukları kontrol etme ihtiyacı duymayız.
            gitme!” şeklinde uyarılarda bulunuyor. Bu ne demek?
            Neden uyarıyor? Çünkü çocuğa daha önce bir sınır belirle-  — “Anne Baba Okulu” projesi ile çeşitli eğitimler
            memiş. Sınır belirlemeyince çocuk kendisinden beklenenin   vererek çocuk yetiştirme ile ilgili yapılabilecek çalışma-
            ne olduğunu bilmiyor. Bilmediği için de, siz uyarmak   larda ailelere destek oluyorsunuz. Aynı zamanda “Soru-
            zorunda kalıyorsunuz. Uyarının ortadan kalkması için ne   larla Büyüyoruz” kitabı ve çalışma kartları  ile aile içi
            olması lazım? Sınırların önceden belirlenmesi gerekir.   etkili iletişimin de bir anlamda desteklenmesini sağlı-
            Çocuğa söylemediğimiz, çocuğun bilmediği bir şeyi sonra-  yorsunuz. Bu çalışmalara ulaşma fırsatı bulamayan aile-
            sında uyarmak onun özgürlüğünü kısıtlıyor. Yani sınırlar   lere neler önerebilirsiniz?
            içinde özgürlük vermezsek sonrasında özgürlükleri sınırla-
            mak zorunda kalıyoruz. İstemediğimiz şey bu. Örneğin   Ben kendi adıma ihtiyaç sahibi ailelere zaman zaman burs
            çocuk bir oyun oynuyor, ona diyoruz ki “Dikkat et vazoyu   veriyorum. Bu sayı oldukça fazla. Ne öneriyorum? Aslında
            kıracaksın?”. Bundan ne anlıyoruz? Vazo orada, yani oyun   bu bilgilerin çoğu açık kaynak olarak “Youtube” da var.
            alanında olmamalıydı zaten. Çocuğa yeteri kadar güzel bir   Geçtiğimiz günlerde Elon MUSK da ifade etti bunu,
            sınır çizilmemiş, alan çizilmemiş onu anlıyoruz. Bunun   insanlar ulaşmak istedikleri bilgiye her yerde ulaşabiliyor
            nedenle biz sınırları çizeceğiz, sınırları çizdikten sonra   lar. Öğrenmek isteyen insanlar bir şekilde açık kaynaklar
            çocuk orada istediği gibi özgür olacak.           dan bilgiye ulaşıyorlar diye düşünüyorum. Ama sıkıntı
                                                              aslında şu, mesela benim şimdi bir köpeğim var. Ben
            — Ödül-ceza sistemi ile çocuklarda sorumluluk bilinci,   köpeğimi almadan önce neredeyse bir yıl okumadığım
            muhakeme  becerisi,  kontrol mekanizmasının  zarar   kitap, izlemediğim video kalmadı. Fakat anne-baba
            gördüğüne vurgu yapıyorsunuz. Bununla birlikte ödül-   çocuğuyla ilgili bir sorun yaşıyor, onunla ilgiye bilgiye
            ceza sistemi ile büyüyen bir nesille zaman zaman karşı   ulaşmıyor. Bunu çözmemiz lazım öncelikle.
            karşıya kalıyoruz. Okullarda bu konuda öğretmenlerin
            bu sistemi devam ettirmeden çocuklara ulaşabilmesi
            için neler önerebilirsiniz?


                                                                                                          19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26