Page 55 - özbakış ekım-2024 -
P. 55

Sınırlar önleyicidir, öz disiplini geliştirir ve kişisel sorum-  Okul çağına gelen çocuk kişisel tabletinde ya da evde
        luluk alanını güçlendirir. Eisenberg, Valentine ve Spinrad   herkesin ortak kullandığı alanda bilgisayar kullanabilir.
        (2016) tarafından yapılan bir çalışmada sınırların çocukların   Zaman sınırlamasına dikkat etmek önemlidir. En fazla bir
        öz düzenleme yeteneklerini geliştirdiği gözlenmiştir. Tiberio   saat ekran süresi tanınmalı, içerikler ebeveynler tarafından
        ve arkadaşları (2016) tarafından gerçekleştirilen “Ebeveyn-  denetlenmelidir. Arkadaşlarıyla çevrimiçi oyunları zaman
        lik ve Erken Çocukluktan Ergenliğe Çabaların Kontrolünün   sınırı dikkat edilecek şekilde oynamasına izin verilmeli ve
        Gelişimi: Bir İşlemeli Gelişim Modeli” makalesinde sınırların   önceden belirlenen zamana uyması istenmelidir. 12 yaşına
        çocukların duygu düzenlemede çaba kontrolü becerilerini   gelen bir çocuğa kişisel telefon alınabilir. Ancak öncesinde
        boylamsal olarak nasıl etkilediği üzerinde durulmuştur  telefonu hangi amaçla kullanabileceği ve hangi uygulamalara
          Araştırmada anne ve babaların pozitif ebeveynlik be-  girebileceği yine ebeveynle çocuk arasında yapılacak bir
        cerileri çerçevesinde uyguladıkları disiplin yöntemlerinin   kontrata bağlanmalıdır. Ergenlik sürecinde kişisel telefonu
        çocukluktan ergenliğe, çocuğun duygu düzenleme becerileri   gece yatarken odasında uyku modunda tutması konusunda
        ile ilgili çaba kontrolü üzerinde en etkili yaklaşım olduğunu   uzlaşmacı bir yaklaşımla sınır koymalı ve bunun özellikle
        göstermiştir. Buna karşın pozitif ebeveynlik yaklaşımı erken   uyku hijyeni açısından önemi üzerinde durulmalıdır.
        dönemde çaba kontrolünü olumlu olarak etkilese de zayıf   2. Sınırlar konusunda net ve tutarlı olmak:
        disiplin uygulandığında ergenlikte çaba kontrolü üzerindeki
        etkisinin zayıfladığına işaret etmektedir. Bu demektir ki   Çocuklar net ve tutarlı sınırlara ihtiyaç duyarlar. Kuralların
        çocukların öz düzenleme becerilerini ergenlik sürecinde   net olduğu ve uygulanabilir olduğu bir ortam, onların davra-
        de gösterebilmesi için pozitif ebeveynlik başlı başına yeterli    nışlarını anlamalarını ve sınırları aşmamalarını sağlar. Örneğin
        olmamakta, pozitif disiplin yöntemleri çerçevesinde çizilen   toplu yaşam alanlarında yüksek sesle konuşmanın uygun
                                                               olmadığını vurgulamak, “Burada alçak sesle konuşuyoruz.”
        sınırlara da ihtiyaç duyulmaktadır.
                                                               diyerek sınırlamak ve bu konuda model olmak önemlidir.
          Pozitif disiplin aracılığıyla sınır koyar-           3. Açık iletişimi sürdürmek:

        ken dikkat edilecek hususlar şunlardır:                  Herkesle olduğu gibi çocuklarla da açık bir iletişim kurul-
                                                               malıdır. Onlara neden belirli kuralların ve sınırların olduğunu
        1. Gelişime uygun sınırlar koymak:                     anlatmak zihinlerinde yapbozun parçalarını tamamlamalarını

          Sınır koyarken gelişimsel ihtiyaçlara önem vermek önem-  sağlar. Ayrıca, onların duygularını ve düşüncelerini ifade
        lidir. Örneğin 0-3 yaş arasındaki bir çocuk tablet, telefon,   etmelerine izin vermek ve anlamaya çalışmak önemlidir.
        televizyon ekranından uzak tutulurken, 3 – 6 yaş arasındaki
        bir çocuğa günde 30 dk. ekran verilebilir. Ancak bu ekran   4. Model olmak:
        kesinlikle ebeveynlerin kişisel telefonları olmamalı ve çocuk   Çocuklar çoğunlukla yetişkinlerin davranışlarını taklit
        ekran karşısında yalnız bırakılmamalıdır.              ederler. Bu yüzden çocuğun gelişimine ve ihtiyacına uygun
                                                               bir sınırlama getiren yetişkinlerin kendi davranışlarını da
                                                               düzenlemesi gerekir. Kitap okuması istenen ve bu konuda
                                                               yapılan programa uyması beklenen çocuk, diğer aile birey-
                                                               leri TV karşısına dizilmişken istenen bu eylemi ne derece
                                                               yapabilir? Ebeveynler ve çocuğun hayatında anlam taşıyan
                                                               diğer tüm yetişkinler çocuğun davranışından önce kendi
                                                               davranışını kontrol etme sorumluluğu içinde olduğunu
                                                               hatırlamalıdır.











          6 Yaş itibariyle ekran süresi biraz daha uzayabilir ancak
        yine çocuk ebeveynlerin kişisel telefonlarını almamalıdır. 6
        yaş itibariyle çocuklar ekran aracılığıyla geliştirici oyunlar
        (dikkat oyunları, bulmacalar, basit kodlama v.b.) ya da çalış-
        malar yapabilir. Ekranla ilgili süre sınırlaması kadar gireceği
        oyun ve uygulamalar da ebeveyn kontrolünde ilerlemelidir.




                                                                                                      Eylül 2024  55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60