Page 52 - özbakış ekım-2024 -
P. 52
Çocuğun kurumsal eğitime başlamasıyla birlikte ebevey- sınırlar ebeveyn merkezinden hareketle ve bazen de katı
nlerin sorumluluk alanları çeşitlenir. Artık çocuğun sadece bir şekilde belirlenir. Çocuğun gideceği kurslar, çocuğun
bakımı ve korunmasıyla değil akademik süreçleri ve akran zamanı, akademik durumu ebeveynin kontrolünde hatta
ilişkileriyle de ilgilenme görevi ortaya çıkar. Bu süreçte bazı çoğu durumda tekelindedir. Böyle bir yaklaşım çocuğa bir
ebeveynlerin kendi öğrencilik yıllarıyla ilgili travmaları tetik- projenin konusuymuş gibi hissettirir.
lenebilir. Bu durum ebeveynlerin çocuğun gerçekliğinden Çocuk içinde yetiştiği sistemi sorgulamadan yüksek bir
kopuk, kendi kaygılarının odağında bir yaklaşım sergilemesine adaptasyon örneği ortaya koyar ya da fırsatını ilk bulduğun-
neden olabilir. Bazı ebeveynler yüksek standartları nedeniyle da isyan bayrağını kaldırır. Korumacılığı yüksek kar küreyici
çocuklarından da yüksek başarı ve akademik motivasyon modelde ise çocuğun güvenliği ve konforu ön planda tutulur
beklerken bazıları “çocuğum okulda sadece mutlu olsun” ve yine ebeveyn odağında bir yaklaşım söz konusu olur.
düşüncesiyle hiçbir beklenti ortaya koymayan kaçıngan Bu modelde de çocuğun kendi güvenliği ve rahatı için bazı
bir tutum içine girebilir. Her iki uç da çocuktan bağımsız, sınırlar konurken çocuğun sorumluluk alanları genelde göz
ebeveynin kendi duygusal süreçleri ile ilgilidir. Helikopter ardı edilir. Böylece daha benmerkezci ve talepkar bir çocuk
ebeveynlik olarak tanımlanan çocuğu kurstan kursa sürük- ortaya çıkar. Bazı ebeveynlik modellerinde ise çocuğu özgür
leyen yaklaşım kadar öğrencilik başta olmak üzere çocuğun yetiştirme anlayışı vardır. Gerçekte bu bakış açısı yetersiz
hayatındaki zorlayıcı tüm durumları ortadan kaldırıp sadece ve ilgisiz ebeveynliğin süslü giysisidir. Bu tür bir anlayışı dile
çocuğun mutluluğuna odaklanan kar küreyici ebeveynlik de getiren ebeveynler çocuklarıyla bağ odaklı, güven veren
çocuğun gelişimine zarar verir. Çünkü gerçekte sarkacın her sınırları nasıl yapılandıracaklarını bilemedikleri için böyle
iki kutbundaki yaklaşım da merkeze çocuğu değil ebeveynin bir yaklaşımı benimser ve dile getirirler.
kendisini temel alır. Helikopter ebeveynlik yaklaşımında
Pozitif disipline dayalı, bağ odaklı güven veren sınırlar ödül ve cezadan ya da katı ku-
rallardan ziyade ebeveyn çocuk ilişkisini yıpratmadan ve çocuğun ihtiyacı odağında ya-
pılandırıldığı için çocukta öz düzenleme, öz disiplin, empati ve şefkat becerilerini geliştirir
(Eisenberg, Valiente ve Spinrad; 2016).
52 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi