Page 52 - özbakış ekım-2024 -
P. 52

Çocuğun kurumsal eğitime başlamasıyla birlikte ebevey-  sınırlar ebeveyn merkezinden hareketle ve bazen de katı
        nlerin sorumluluk alanları çeşitlenir. Artık çocuğun sadece   bir şekilde belirlenir. Çocuğun gideceği kurslar, çocuğun
        bakımı ve korunmasıyla değil akademik süreçleri ve akran   zamanı, akademik durumu ebeveynin kontrolünde hatta
        ilişkileriyle de ilgilenme görevi ortaya çıkar. Bu süreçte bazı   çoğu durumda tekelindedir. Böyle bir yaklaşım çocuğa bir
        ebeveynlerin kendi öğrencilik yıllarıyla ilgili travmaları tetik-  projenin konusuymuş gibi hissettirir.
        lenebilir. Bu durum ebeveynlerin çocuğun gerçekliğinden   Çocuk içinde yetiştiği sistemi sorgulamadan yüksek bir
        kopuk, kendi kaygılarının odağında bir yaklaşım sergilemesine   adaptasyon örneği ortaya koyar ya da fırsatını ilk bulduğun-
        neden olabilir. Bazı ebeveynler yüksek standartları nedeniyle   da isyan bayrağını kaldırır. Korumacılığı yüksek kar küreyici
        çocuklarından da yüksek başarı ve akademik motivasyon   modelde ise çocuğun güvenliği ve konforu ön planda tutulur
        beklerken bazıları “çocuğum okulda sadece mutlu olsun”   ve yine ebeveyn odağında bir yaklaşım söz konusu olur.
        düşüncesiyle hiçbir beklenti ortaya koymayan kaçıngan    Bu modelde de çocuğun kendi güvenliği ve rahatı için bazı
        bir tutum içine girebilir. Her iki uç da çocuktan bağımsız,   sınırlar konurken çocuğun sorumluluk alanları genelde göz
        ebeveynin kendi duygusal süreçleri ile ilgilidir. Helikopter   ardı edilir. Böylece daha benmerkezci ve talepkar bir çocuk
        ebeveynlik olarak tanımlanan çocuğu kurstan kursa sürük-  ortaya çıkar. Bazı ebeveynlik modellerinde ise çocuğu özgür
        leyen yaklaşım kadar öğrencilik başta olmak üzere çocuğun   yetiştirme anlayışı vardır. Gerçekte bu bakış açısı yetersiz
        hayatındaki zorlayıcı tüm durumları ortadan kaldırıp sadece   ve ilgisiz ebeveynliğin süslü giysisidir. Bu tür bir anlayışı dile
        çocuğun mutluluğuna odaklanan kar küreyici ebeveynlik de   getiren ebeveynler çocuklarıyla bağ odaklı, güven veren
        çocuğun gelişimine zarar verir. Çünkü gerçekte sarkacın her   sınırları nasıl yapılandıracaklarını bilemedikleri için böyle
        iki kutbundaki yaklaşım da merkeze çocuğu değil ebeveynin   bir yaklaşımı benimser ve dile getirirler.
        kendisini temel alır. Helikopter ebeveynlik yaklaşımında














































              Pozitif disipline dayalı, bağ odaklı güven veren sınırlar ödül ve cezadan ya da katı ku-
           rallardan ziyade ebeveyn çocuk ilişkisini yıpratmadan ve çocuğun ihtiyacı odağında ya-

           pılandırıldığı için çocukta öz düzenleme, öz disiplin, empati ve şefkat becerilerini geliştirir
           (Eisenberg, Valiente ve Spinrad; 2016).





        52   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57