Page 54 - özbakış ekım-2024 -
P. 54

3.  Niyet davranıştan daha önemlidir;

           Ebeveynler ve eğitimciler davranış değiştirmeye, çocuk-  kendisi bir problem olarak görülebilir ve ebeveynleri tara-
        ları bir bütün olarak ele almaktan daha fazla önem verirler  fından etiketlenmesine sebep olabilir. Böyle bir durumda
          Şüphesiz ki niyet görünmez, davranış görünür ve ölçüle-  çözüm odaklı düşünmek zorlaşır. Ancak çocukla olan iliş-
        bilir. Ancak kişide olumlu davranış kadar olumlu değerlerle   kiye odaklanıldığında çocuğun ilişki aracılığıyla nasıl daha
        ilişkili iyi bir niyeti inşa etmek uzun vadede daha kalıcı bir   güvende hissedeceği, sorunların üstesinden gelmesinde
        etki yaratacaktır.                                    ona nasıl destek olunacağı üzerinde durulur ve bu çocuğu
          Ödülle ya da cezayla davranış değişikliği sağlanabilir   sorunlu olarak etiketlemekten daha anlamlı bir etki yaratır.
        ancak pozitif değerler ve olumlu duygular ancak güven    Ebeveyn “bu çocuk neden böyle davranıyor?” diye düşün-
        veren bağlanma dinamikleri doğrultusunda inşa edilebilir.   mek yerine “Nasıl daha güçlü bir ilişki geliştirebiliriz” diye
          Disiplinle ilgili yapılan araştırmalar ceza vererek, mah-  düşündüğünde çocuğu için uygun rehberlik de beraberinde
        rum ederek, sözel ya da fiziksel şiddet kullanarak çocuğun   gelecektir.
        davranışını kısa süre için değiştirse de içgörü geliştirmesine   7.  Çocuğun davranışını değiştirmek yerine
        imkân vermediği için uzun vadede eskiye dönüşün yüksek   onun dünyasını değiştirmek;
        oranda olduğuna işaret etmektedir (Nicholson ve Parker,
        2020). Klinik Psikolog Pınar Deniz’in (2014) belirttiği üzere     Uygulanan pozitif yaklaşımlar dürtüsel davranışlar ko-
                                                              nusunda yetersiz kaldığında çocuğun ihtiyacının tam olarak
          “Çocukta kötü duygular oluşturarak iyi              ne olduğu anlaşılamamış demektir. Çocuklar acıktıkları,
        davranışlar sergilemesini bekleyemezsiniz.”           yoruldukları, uykuları geldiği, sıkıldıkları ve ilgi göremedik-

                                                              leri durumlarda ebeveynlerin istemeyeceği ya da kontrol
        4.  Çocukların dürtüsel davranışlarını kontrol        etmekte zorlanacağı davranışlar sergileyebilirler. Bunlar
        etmek yerine onlarda birbiri ile çatışan duy-         neredeyse tüm çocuklarda görülür. Bu tür durumlarda
        gular oluşturmak;                                     çocuğun huzursuzlanması normaldir ve çocuk bir şekilde
                                                              sinyallerini verir. Bu sinyalleri doğru gözlemleyip çocuğun
           Bu ne anlama geliyor? Dürtüler limbik sistemden güç   ihtiyacına uygun bir düzenleme yapıldığında problem olarak
        alır ve bireyi neden sonuç ilişkisi kurmadan harekete geçirir.   tanımlanan davranışların ortaya çıkması önlenebilir.
        Riskli durumları değerlendirmekte zorlanmasına neden olur
                                                                 Pozitif disiplin yaklaşımı aracılığıyla güven veren sınırlar
          Çocuklarda iyi niyeti geliştirdiğimizde dürtüsel davranış-  inşa edebilmek için ebeveynlerin şu üç soruyu kendine
        larını kontrol etmek kolaylaşır. Nezaket, şefkat, öz şefkat,   sorması önemlidir:
        empati ve dayanışma duyguları beslenen çocuklar dürtü-   1. Çocuğuma kendi görmek istediğim yaklaşımı gös-
        sel eğilimlerini kontrol ederken bu duygusal bakiyelerini   teriyor muyum?
        kullanabilir. Örneğin birine saldırmak istediğinde içindeki
        şefkat duygusu davranışını kontrol etmesine yardımcı olur.  2.  Sözlerim ya da eylemlerim çocuğumla aramdaki
                                                              bağı güçlendirecek mi?
        5.  Çocuklara ne yapmamasını değil ne yap-               3.  Eylemlerim çocuğumun bu deneyimden bir şey
        ması gerektiğini söylemek;                            öğrenmesini sağlar mı?

                                                                 Eğer her üç soru için de cevap evet ise çocuğa gelişimine
           Ebeveynler ve diğer yetişkinler genellikle çocukların
        nasıl davranması gerektiğinden ziyade nasıl davranmaması   uygun şekilde açık, net, anlaşılır ve benliğini örselemeye-
        gerektiğini söyler. Düşme, koşma, öyle yapma gibi olumsuz   cek şekilde sınır koymak uygun olawcaktır (Nicholson ve
        ifadelerle komut verirler. Oysa ne yapmamasını söylemek-  Parker, 2020).
        tense ne yapması gerektiğini söylemek daha işlevseldir.
        “Dikkatli yürü”, “yavaş koş”, “alçak sesle konuş” gibi      Çocuğa sınırları olan bir ortamda gü-
        yönergeler çocuğu ne yapması gerektiğine odaklar ve
        olumsuz davranışlar yerine uygun davranışa dikkatini çeker.  venli hissettirmek mi yoksa sınırların
                                                                    olmadığı bir ortamda serbest bırakıp
        6.  Herhangi bir sorun çıktığında soruna değil              sonrasında eleştirmek ya da azarla-
        ilişkiye odaklanmak;
                                                                    mak mı?’
           İnsanlar bir sorun yaşadıklarında genellikle çözümden
        ziyade probleme odaklanırlar ve bu durum bazen problemin    Hangisi çocuğun gelişimi için daha
        içine saplanıp kalmaya neden olur. Bir süre sonra çocuğun   sağlıklıdır?






        54   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59