Page 58 - özbakış ekım-2024 -
P. 58

Akran zorbalığını, bir ya da daha fazla öğrencinin gü-  ciddi değildir. Çatışma sonunda pişmanlık duyulabilir ve
         cünü başka bir öğrenciye ya da gruba karşı  zarar verecek   davranışın sorumluluğu alınarak problemler çözülmeye
         şekilde kullanması olarak ifade edebiliriz.           çalışılır. Yaşanan olayda iki taraf da duygusal olarak olumsuz
                                                               etkilenir. Bir davranışın akran zorbalığı mı, akran çatışması
         Olweus’a (1993) göre bir davranışı akran zorbalığı olarak
         tanımlamak için davranış şu üç temel özelliği barındır-  mı olduğu bu farklara bakarak değerlendirilmelidir.
         malıdır;                                                Akran zorbalığı doğrudan görünür davranışlar şeklinde
                                                               yapılabildiği gibi dolaylı yöntemlerle de yapılabilmektedir.
         •  Bilinçli ve kasıtlı olarak karşı tarafı incitmeye, zarar   Doğrudan zorbalıkta; zorbalığı yapan zorbalığa uğrayan
         vermeye yönelik olması,                               kişiye yönelik fiziksel ya da sözel gücünü, olumsuz etkilere
         •  Tekrarlayıcı ve sürekli olması,                    yol açacak şekilde, görünür biçimde kullanabilir. Fakat
         •  Öğrenciler arasında güç dengesizliğinin olması (zorbalık   zorbalık her zaman görünür şekilde yapılmaz. Zorba bazen
         yapan öğrencinin fiziksel, zihinsel veya yaş olarak daha   sanal dünyada kimliğini gizleyerek ya da üçüncü kişileri aracı
         büyük olması)                                         kılarak zorbalık yapabilir. Bu sebeple dolaylı zorbalığın kimin
           Zorbalığın öğrenciler için ağır travmatik etkileri olduğu,   tarafından yapıldığı anlaşılmayabilir.
         etkilerinin zorbalığın yaşandığı süreyle sınırlı kalmayıp,   ZORBALIK TÜRLERİ
         yaşamın tüm sürecini etkilediği ve dolayısıyla toplumun
         sağlığı üzerinde de olumsuz etkileri olduğu görülmektedir.  Akran zorbalığı fiziksel, sözel, ilişkisel ve sanal zorbalık
            Akran zorbalığına maruz kalan çocuklarda psikosomatik   başlıkları altında toplanabilir.
         belirtiler, depresyon gibi içe atım sorunları artmaktadır. Yine   Fiziksel zorbalık: Fiziksel gücün öğrencinin bedenine
         bu çocuklarda saldırganlık davranışlarında artış, baş etme   veya eşyalarına zarar verecek şekilde kullanılmasıyla ken-
         becerilerinde azalma, travma sonrası stres bozukluğu ve   dini gösterir. Anlaşılması en kolay zorbalık türüdür. Okul
         hatta intihar etme eğilimi gibi sonuçlar da görülebilmektedir.  ortamlarında üzerinde en fazla durulan ve müdahale edilen
           Zorbalık yapan çocuklar ise kendi hallerine bırakılırlarsa   zorbalık türüdür.
         başkalarının üzerindeki güçlerini kötüye kullanmaya devam
         edebilmekte, çevresindekiler için tehdit oluşturabilmekte
         ve toplumdan soyutlanıp yalnız kalabilmektedirler (Çelen
         vd., 2020).
           Zaman zaman akran zorbalığı ve akran çatışması birbiriyle
         karıştırılmaktadır.
           Akran zorbalığında zorbalığı yaşayanlar arasında ar-
         kadaşlık ilişkisi ve güçler arası denge yoktur. Olumsuz
         davranışların tekrarı vardır, bu durum kişiye kalıcı zararlar
         verebilir. Zorbalığı yapan davranışından dolayı pişmanlık
         duymaz, davranışının sorumluluğunu almaz ve ortaya çıkan
         konuyu çözme ihtiyacı duymaz. Sadece zorbalığa maruz   Sözel zorbalık: Öğrenciye yönelik söylenen rahatsızlık
         kalan olumsuz duygulanım yaşar.                       verici ifadelerdir. Her türlü incitici yargı, küfür ve lakap
                                                               takma sözel zorbalıktır. Okul ortamında fiziksel zorbalığa
                                                               göre fark edilmesi daha zordur ve maruz kalma süresi de
                                                               daha uzun olabilir.



















           Akran çatışmalarında ise arkadaşlık ilişkileri ve güçler
         arasında denge vardır. Çatışmalar arada sırada yaşanır ve
         sürekli değildir. Akran çatışmalarının sonuçları çoğunlukla

        58   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63