Page 56 - özbakış ekım-2024 -
P. 56

1. Esnek olmak:                                        kardeşine koyduğumuz ekran sınırı ve uyku zamanının bir
          Bazı durumlarda, kurallar esnetilebilir. Örneğin bir tatile   olmaması gibi.
        gidildiğinde uyku zamanı konusunda esneme olabilir. Ancak   5. Sorun çözme becerilerini geliştirmek:
        bunun tatil zamanına özgü olduğu mutlaka belirtilmelidir. Ya
        da misafirlik ilişkilerinde akranların arasında teknolojik oyun   Çocuğunuzla birlikte sorun çözme becerilerini geliştirin.
        oynayarak vakit geçirme kararı alındıysa çocuk, teknoloji   Onlara, sınırların neden önemli olduğunu ve nasıl daha iyi
        sınırlaması var diye bu sosyal ortamda kendi başına yalnız   davranabileceklerini öğretin. Karşılaştığı problemlerin
        bırakılmamalı, bunun da o zaman için geçerli olduğu belirtil-  alternatif çözüm yolları olduğunu bulmasına yardımcı
        meli, rutine geçildiğinde yine mevcut düzen sürdürülmelidir.   olun ama asla çözümü söyleyen ve onu uygulaması ko-
          Her durumu tek bir kurala uygun olarak ele almak ye-  nusunda baskı yapan olmayın. Çözüm odaklı olabilmek
        rine, çocuğun ihtiyaçlarına, gelişimine, içinde bulunulan   adına ebeveynlerin sorması gereken iki soru ifadesi vardır:
        ortama ve zamana uygun bir şekilde davranmak sınırların   “Ne? ve Nasıl? ” Bu ifadelerini kullanarak geliştirdiğimiz
        gerçekliğe uygun belirlenmesinde bir prensip olmalıdır.  sorular çocuğa düşünmesi ve kendi çözümlerini üretmesi
                                                               konusunda alan açar.
        2. Şefkatli ve empatik yaklaşmak:                      10. Gerektiğinde uzlaşmacı olmak:

          Duygular yargılanmak için değil, anlaşılmak içindir. Bu
        nedenle çocuğunuzun duygularını anlamaya çalışmak,       Uzlaşmak her iki tarafında kazandığı (kazan- kazan modeli)
        empati kurmak, sınırları belirlerken ve uygularken daha   bir ilişki modeli demektir. Her zaman ebeveynin söylediği
        etkili olmanıza yardımcı olur. “Haklısın” sihirli bir kelimedir   olur diye bir kuraldan yola çıkmak yerine çocuğun ihtiyaçları
        ve haklısından sonra kuracağımız duygu yansıtma cümlesi   doğrultusunda uzlaşmanın mümkün olduğunu ve ortak
        çocuğun anlaşıldığını hissetmesine yardımcı olacaktır.“ Hak-  kazançta birleşmenin geliştirici yönünü deneyimlemesine
        lısın, hayal kırıklığına uğradın. Oyuncağı almamı istiyordun.”   izin verin.
        örneğindeki gibi.                                        Bu on madde çocuklarla ebeveynlerin arasındaki bağı
                                                               zedelemeden, çocukların güven duyarak ve emin adımlarla
        3. Olumlu davranışları görmek ve değişim               hayat yolculuklarını sürdürmeleri için önemli bir kılavuzdur.
        yönündeki çabayı onaylamak:                            Her ebeveyn, çocuğunun mutlu, güvenli, kendinin farkında

           Çocuğunuz istenmeyen davranışlarını düzelttiğinde,   ve başarılı bir birey olmasını ister. Mate ve Neufeld (2020)’ in
        olumlu bir şekilde takdir ve teşvik edilmelidir.       yedi ilkesi ve yukarıda tanımlanan on maddenin ebeveynlik
                                                               yaklaşımıyla bütünleştirilmesi çocukların psikolojik açıdan
        4. Adil olmak:                                         sağlıklı ve güvenli şekilde yaşamasına yardımcı olacaktır.
                                                               Hatırda tutulmalıdır ki “Sınırlarını bilen kendini, kendini bi-
          Tüm çocuklara aynı sınırları uygulamak önemlidir. Ancak
        her çocuğun bireysel ihtiyaçları ve kişilikleri göz önünde   len sınırlarını bilir”. Bu da kendini bilen, ötekinin sınırlarına
        bulundurulmalıdır. Örneğin altı yaşındaki çocuğa koyduğu-  dikkat eden, kendi sınırlarını koruyan bireylerden oluşan
        muz ekran sınırı ya da uyku zamanıyla on iki yaşında büyük   sağlıklı bir toplumsal yapının inşasını mümkün kılar.







           KAYNAKÇA


        •  Eisenberg, N., Valiente, C. ve Spinrad, T. L. (2016). Emotion-  •  Nicholson, B. ve Parker, L. (2020). Kalpten bağlı: Bağlanma
        related self regulation and children’s social, psychological and   temelli ebeveynlik eşliğinde şefkatle çocuk yetiştirme rehberi. (Y.
        academic functioning. L. Balter, C. S. Tamis-LeMonda (Ed.), Child   Ataman, Çev.). İstanbul: Görünmez Adam Yayıncılık.
        Psychology: A Handbook of Contemporary Issues (3. Baskı) içinde   •  Tiberio, S. S., Capaldi, D. M., Kerr, Bertrand, M., Pears, K. C.
        (s. 219-244). Londra: Routledge.                       ve Owen, L. (2016). Parenting and the Development of Effortful
        •  Mate, G. ve Neufeld, G.(2020). Çocuklarınıza tutunun:   Control from Early Childhood to Early Adolescence: A Transactional
        Ebeveynler neden akranlardan daha önemli olmalı?. (C. E. Topaktaş,   Developmental Model. Developmental Psychopathology, 28(3),
        Çev.). İstanbul: Hep Kitap.                            837- 853.

        •  Mermer, P. (2014). Yavaş ebeveynlik. İstanbul:Altın Kitaplar.






        56   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61