Page 50 - özbakış ekım-2024 -
P. 50

ireylerin doğduğu andan itibaren yaşamlarını güvenli   Bazı çocuklar hassas bir sinir sistemiyle dünyaya gelir
          Bşekilde sürdürebilmeleri için bazı duygusal gereksinim-  ve bulunduğu ortamlardaki uyaranlara karşı daha tepkisel
        lerinin zamanında ve uyum içinde karşılanması önemlidir.   yaklaşır. Bu çocuklar genellikle ortamdaki riskleri hızlıca fark
        Bu ihtiyaçların başında, fark edilmek ve temas edilmek gelir.   etmek için adeta tetiktedir. Uykuya dalmakta, beslenmekte,
        Birey, söz konusu temel duygusal ihtiyaçları, zamanında ve   rahatlamakta zorlanır. Yüksek kontrol ihtiyacı nedeniyle
        şefkatle karşılandığında, ilişki içinde olduğu bakım verenleriy-  ebeveynlerin çizdiği sınırlara direnç gösterebilir. Eğer ebevey-
        le bağ kurmaya ve bulunduğu ortama ait hissetmeye başlar.   nler kuralları konusunda katı bir yaklaşıma sahipse çocuğu
        Bireyin fark edilmek ve temas edilmek kadar kontrol ve güç   mevcut duygusal ihtiyaçlarıyla uyumlanmak yerine çocuğu
        ihtiyacının da karşılanması, sağlıklı gelişim ve güven duygusu   kendi kurallarına uydurmaya yönelik bir çaba içine girer.
        geliştirmesi açısından önemlidir. Çocuklar henüz bebekken   Bazı çocuklar ise yüksek hareket ihtiyacı ve düşük risk
        önce bedenlerini kontrol etmeyi öğrenir. Başını, bedeninin   algısıyla dünyaya gelir. Bu tür çocuklar şefkat ve özenle çizi-
        üst kısmını kontrol eden bebek doğrulup yürümeye başla-  lecek daha net sınırlara ihtiyaç duyar. Belirsiz esnek sınırlar
        dığı andan itibaren merak duygusunu karşılamak için keşfe   karşısında yörüngesini kaybetmiş olan çocuk, uydu gibi bir
        çıkar. Gücünü anlamak için bazı nesneleri kaldırır, fırlatır ya   yandan diğer yana savrulup sıklıkla kendisi ya da diğerleri
        da ilişki içinde olduğu kişilere vurarak ya da sıkıştırarak güç   için risk oluşturabilecek davranışlara yönelebilir. Böyle du-
        kullanır. Bu davranışların uygunluğunu anlayabilmek için   rumlarda ise kaygı ve öfkeyle tetiklenen ebeveynlerin aşırı
        sınırlara ihtiyaç duyar. Çocuğun neyin uygun neyin uygun   katı davranışlarıyla karşılaşabilir. Söz konusu bu iki durum da
        olmayan davranış olduğunu anlaması sınırların nasıl çizildiği   çocuğun güven duygusunu geliştirerek büyümesi için ihtiyaç
        ile yakından ilişkilidir. Sınırların çocuğun ihtiyacı doğrultu-  duyduğu sağlıklı gelişim ortamını sağlayamaz. Her şeyden
        sunda güvenle çizilebilmesi için çocuğun mizaç özellikleri   önce ebeveynlerin ya da bakım verenlerin sınırların önemi
        kadar ebeveynlerin inançları, değerleri, duygusal durumları   kadar, ne amaçla sınır koymakta olduklarını bilmesi gerekir.
        ve bunlar doğrultusunda ortaya koyduğu tutumları büyük
        önem taşır.






















                    Sınırlar çocukları güvende his-
                    settirmek içindir. Ayrıca kendileri
                    ve diğerleri için riskli olabilecek
                    davranışları önlemek ve çocuk-

                    ların sosyal-duygusal becerilerini
                    geliştirebilmek içindir. Bu nedenle
                    “sınır” her şeyden önce önleyici
                    ve çocuğa yol gösterici olmalıdır.

                    Çocuğun gelişimsel ve bireysel
                    özellikleriyle uyumlu olmayan
                    “sınırlar” çocuğun gelişimini desteklemek yerine onu örseleyebilir. Bu ne-
                    denle sınırların gelişim dönemine, bireysel özellik ve ihtiyaçlarına uyumlu

                    olması gerekir.






        50   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55