Page 48 - özbakış ekım-2024 -
P. 48
KAYNAKÇA
• Allen, K. E., Cowdery, G. E., Paasche, C. L., Langford, R., Nolan, for recognition and inclusion–parents’ and pupils’ experiences
K. ve Cipparrone, B. (2015). Inclusion in early childhood programs: of special support measures in school. International Journal of
children withexceptionalities. New Zealand: Nelson College. Qualitative Studies on Health and Wellbeing, 5(1), 1-11.
• Arslan, S. ve Kılıç, Y. (2016). Perceived school support in • Kargı, E. (2011). Okul öncesi ve kişilerarası sorun çözme. M.
ınclusive education. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Ormanlıoğlu Uluğ ve G. Karadeniz, (Ed.), Okul öncesi çocuk ve…
18(1), 1-11. içinde (103-129). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
• Avcıoğlu, H. (2012) Zihinsel yetersizliği olan çocuklara sosyal • Kılıç, A. F. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin engelli
beceri kazandırmada işbirliğine dayalı öğrenme ve drama öğrencilerin kaynaştırılmasına yönelik bilgilendirilmelerinin
yöntemlerinin etkililiği. Eğitim ve Bilim, 37(163), 110-125. kaynaştırmaya ilişkin görüşlerin değişmesindeki etkililiği.
• Bloom, L. A., Perlmutter, J. ve Burrell, L. (1999). The general Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
educator: Applying constructivism to inclusive classrooms. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Intervention in School and Clinic, 34(3), 132-136. • Koster, M., Pijl, S. J, Nakken, H. ve Van Houten, E. (2010). Social
• Ceylan, Ş. (2009). Vineland sosyal- duygusal erken çocukluk participation of students with special needs in regular primary
ölçeğinin geçerlik-güvenirlik çalışması ve okul öncesi eğitim education in the Netherlands. International Journal of Disability,
kurumuna devam eden beş yaş çocuklarının sosyal-duygusal Development and Education, 57(1), 59–75.
davranışlarına yaratıcı drama eğitiminin etkisinin incelenmesi. • Maag, C. W. (2005). Social skills training for youth with
Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri emotional and behavioral disorders and learning disabilities:
Enstitüsü. Problems, conclusions, and suggestions. Exceptionality, 13(3),
• Cologan, K. (2013). Inclusion in education towards equality for 155-172.
students with disability. Australia: Children and Families Research • Meyers, S. ve Lester, D. (2016). An attempt to change
Centre Institute of Early Childhood Macquarie University. college students’ attitudes toward individuals with disabilities.
• Çifci, İ. ve Sucuoğlu, B. (2005). Bilişsel süreç yaklaşımıyla sosyal Comprehensive Psychology, 5, 2165222816648076.
beceriler öğretimi (5.baskı). Ankara: Kök Yayıncılık. • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). “Birlikte başarırız” bütünleştirme
• Diamond, K. E. (2001). Relationships among young children’s kapsamında eğitim uygulamaları öğretmen kılavuz kitabı. Ankara:
ideas, emotional understanding, and social contact with classmates MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
with disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, Yayınları.
21(2), 104-113. • Özabacı, N. (2006). Çocukların sosyal becerileri ile ebeveynlerin
• Diamond, K. ve Tu, H. (2009). Relations between classroom sosyal becerileri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Fırat
context, physical disability and preschool children’s inclusion Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 163-179.
decisions. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(2), • Papoutsaki, K., Gena, G. ve Kalyva, E. (2013). How do children
75-81. with mild intellectual disabilities perceive loneliness?. Europe’s
• Fryxell, D. ve Kennedy, C. H. (1995). Placement along Journal of Psychology, 9(1), 1–7.
the continuum of services and its impact on students’ social • Rafferty, Y. ve Griffin, K. W. (2005). Benefis and Risks of
relationships. Journal of the Association for Persons with Severe Reverse Inclusion for Preschoolers with and Without Disabilities:
Handicaps, 20(4), 259-269. Perspectives of Parents and Providers. Journal of Early İntervention,
• Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul öncesi dönemde sosyal 27(3), 173-192.
beceriler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. • Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma
• Isaksson, J., Lindqvist, R. ve Bergström, E. (2010). Struggling uygulamaları. İstanbul: Morpa Yayınları.
48 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi