Page 89 - özbakış şubat -2024
P. 89

ile  uğraştığımızı  çocuğumuzun  görmesi,  bizi  doğru  bir   daha sağlıklı ve bağımsız bir yaşam sürdürme, toplumsal
        rol model olarak benimsemesine yardımcı olur. Hareket   hayatta daha aktif ve adaptif katılımda bulunma açısından
        etmenin pozitif yönleri ve faydaları her fırsatta çocuklara   oldukça önemlidir. Bu amaçla özel gereksinimli bireylerin
        anlatılmalıdır  (Trost  vd.,  1999).  Çocuğun  okulda  beden   bireysel ve takım sporlarına yönlendirilmeleri çok doğru
        eğitimi  derslerine  katılmasının  teşvik  edilmesi  ve  okul   bir  hareket  tarzı  olarak  karşımıza  çıkmaktadır  (İlhan,
        içinde  teneffüs  araları  için  aktiviteler  düzenlenmesi  ise   2008).  Özel  gereksinimli  bireylerin  fiziksel  aktivitelerine
        çocuğun sosyal hayat içinde hareketli, sağlıklı ve keyifli bir   daha  iyi  adapte  olabilmeleri  için  çevresel  sınırlılıklar
        hayat sürmesini beraberinde getirir.  (CentersforDisease   azaltılmalıdır  (OÖAE  Rehberi,  2008).    Özel  gereksinimli
        Control andPrevention, 2013).                          bireyler  için  fiziksel  aktivite  programı  oluşturulurken
          Yetişkinler                                          bireyin  fonksiyonları  ve  içinde  bulunduğu  özel  durum
          Dünya  Sağlık  Örgütü,  yetişkinler  için  (18-64)  haftada   göz  önünde  bulundurulmalı,  yaralanma  riskine  karşın
        toplam  150  dakika  orta,  75  dakika  yüksek  yoğunluklu   ihtiyaç  halinde  uygun  ekipman  temin  edilmeli  ve
        fiziksel  aktiviteyi  önermektedir.  10  dakika  aralıklı   aktiviteler  kademeli  olarak  artırılmalıdır  (Argün,  2019).
        aerobik aktivitelerin, 300 dakika orta, 150 dakika yüksek   Özel  gereksinimli  bireylere  uygun  spor  tesisleri,  fiziksel
        yoğunlukta  büyük  kas  gruplarını  içeren  kuvvetlendirici   aktivitelerin  gerçekleştirileceği  alanlar  oluşturulmalıdır
        aktiviteler olması bireyin sağlığına ek fayda sağladığı da   (Caspersen vd.,1985). Kaynağını pozitif ayrımcılıktan alan
        ayrıca  belirtilmektedir  (WHO,  2010).  65  yaş  üstü  için   ve erişebilirlik ilkesine dayanan bu çalışmalar sağlıklı birey
        önerilen fiziksel aktivite düzeyi yetişkinler için aynı iken   yetiştirebilmek adına büyük önem taşımaktadır.
        kişinin  ek  sağlık  sorunları  göz  önünde  bulundurulmalı,   Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklarda Fiziksel Aktivite
        haftada 3-4 günü kapsayan dengeyi geliştirerek düşmeyi   Zihinsel yetersizlik hem zihinsel işlevde bulunma hem de
        önleyici  egzersizler  ve  aktiviteler  yapılmalıdır  (WHO,   pek çok günlük kavramsal, sosyal ve pratik becerileri içeren
        2010). Yürüyüş, derin nefesle beraber kolları yana açarak   uyumsal  davranışlarda  önemli  ölçüde  sınırlılıklarla  tarif
        yürüme  (Soygüden  ve  Cerit,  2015),  aerobik  egzersizler,   edilen ve 18 yaşından önce ortaya çıkan bir yetersizliktir.
        esneklik  egzersizleri,  direnç  egzersizleri  (Aksoydan,   Bu  sınırlılıklara  ek  olarak,  çocuğun  ortalamanın  altında
        2010), yüzme, bisiklet, omuz ve kol egzersizleri, tek ayak   zihinsel işleve sahip olması, zekâ testleri ile ölçülen zekâ
        üstünde  durma,  markete  yürüyerek  gitmek,  asansör   puanının 70 zekâ bölümünün altında olması ile zihinsel
        yerine  merdiven  kullanmak  fiziksel  aktivite  seviyesini   yetersizlik  tanısı  konulur.  Zihinsel  yetersizliği  olan  birey
        artırır (Kaplanoğlu, 2012). Hatta son yıllarda teknolojinin   iletişim, öz bakım, günlük yaşam, kendini yönetme ya da
        hayatımızda yarattığı etkilerden biri olan akıllı telefon ve   kişiler arası ilişkiler gibi beceri alanlarında sınırlılık yaşar
        saatlerle  birlikte  günlük  harcadığımız  kalori  miktarını,   (ÖRGM, 2021).
        kalp atım hızımızı ve fiziksel aktivitelerimizi görebiliyoruz.   Zihinsel  yetersizliği  bulunan  çocuklar  temel  motor
        Attığımız  adımların  sayısı  üzerinden  fiziksel  aktiviteyi   becerilerde yaşadıkları zorluklar sebebiyle, fiziksel olarak
        öğrenmek  kendimize  günlük  rutinler  oluşturabilmemiz   daha az aktif bir gruptur (Özbey, 2006). Sedanter yaşam
        açısından önemli katkılar sağlamaktadır.               tarzı bu çocuklarda obezite, koroner kalp hastalığı, Tip II
          ÖZEL     GEREKSİNİMLİ     BİREYLERDE     FİZİKSEL    diyabet,  hipertansiyon,  kemik  erimesi  için  ciddi  bir  risk
        AKTİVİTELER                                            faktörüdür (Rimmer vd., 2005).  Bunun yanında özellikle

          Özel  gereksinimli  bireylerin  fiziksel  aktivite  seviyesi   Down  Sendromu  gibi  zihinsel  yetersizliğin  yanında
        motor performanslarını düşük bulmaları, sosyal ayrımcılık   bedensel  yetersizliğin  de  olduğu  çocuklarda  fiziksel
        yaşamaları,  fırsat  eşitsizliği  gibi  sebeplerle  sağlıklı   aktivite yetersizliği bireyin yaşam kalitesini düşürmekte,
        bireylere göre daha düşüktür (OÖAE Rehberi, 2008). Bu
        doğrultuda                          Özer ve arkadaşları (2008),
        77  zihinsel  özel  gereksinimli  çocuk  ve  ailesinin  fiziksel
        aktivite düzeylerini değerlendirdikleri çalışma sonucunda
        aktivitelere katılımların toplumun diğer bireylerine göre
        daha düşük olduğunu saptamışlardır.
          Topsaç  ve  arkadaşları  (2015),  19  farklı  üniversitede
        öğrenim gören toplam 318 özel gereksinimli öğrenci ile
        yaptıkları çalışma sonucunda; öğrencilerin fiziksel aktivite
        seviyelerinin  düşük  olduğunu  saptamıştır.  Öğrenciler
        bu  durumun  sebepleri  arasında  ulaşım,  boş  zaman
        yetersizliği  gibi  faktörleri  göstermiştir.    Sınırlılığı  olan
        bireyler  için  fiziksel  aktivite  özellikle  hareketsizliğin  yol
        açtığı hastalıkların önlenmesi,  ruh sağlığının korunması,
        öfke  sorunları  ile  davranış  bozukluklarının  azalması,

                                                                                                     Şubat 2024 89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94