Page 88 - özbakış şubat -2024
P. 88

Yüksek Yoğunluklu Fiziksel Aktivite                    FİZİKSEL AKTİVİTENİN ÖNEMİ
          6 MET ve üstü, en az 7 kcal/min enerji harcaması ile   Düzenli fiziksel aktivite;
        sonuçlanan aktivitelerdir (Piercyvd 2018). Bu aktivitelere   * Yaşam kalitesini artırır.
        futbol,  basketbol,  voleybol  gibi  grup  sporları,  yüksek   * İyilik halini artırır.
        tempolu  koşu,  dans,  aerobik  ve  step  örnek  olarak
        gösterilebilir.  Kişi  bu  şekilde  hareketler  yaptığında   * Özgüveni yükseltir.
        rahatlıkla konuşamaz ve şarkı söyleyemez (TCSB, 2014).   * İletişim becerilerini iyileştirir (Bek, 2012; Karabaş, 2020).
          4.Fiziksel Aktivitenin Süresi                          * Kalp ritmini düzenler.
          Tek  seferde  yapılan  aktivitenin  süresini  ifade  eder   * Kilo kontrolünü sağlar.
        (Sherphard, 2003). Fiziksel aktivite ile ilgili verilen ilk öneri,   * Yorgunluk hissini azaltır.
        yetişkinlerin günde en az 30 dakika orta yoğunlukta fiziksel   * Kalp ve kan atış hızını artırır.
        aktivite  yapmaları  gerektiğidir.  Bu  öneri,  zaman  içinde   * Solunumu iyileştirir.
        birçok  ülke  tarafından  benimsenmiş ve  özellikle  son  10
        yılda “Ulusal Fiziksel Aktivite” rehberleri adı altında farklı   * Bağımlılıkları azaltır (alkol, sigara vs).
        isimlerle yayınlanmıştır. Söz konusu rehberlerde; bulaşıcı   * İnsülin kontrolünü artırır.
        olmayan  hastalıkların  önlenmesi,  sağlığın  korunması  ve   * Kalbi güçlendirir.
        geliştirilmesi için fiziksel aktivitenin istenilen şiddet, süre   * Unutkanlık ve bunama riskini azaltır (TCSB, 2022).
        ve  sıklıkta  gerçekleştirilmesi  gerektiği  vurgulanmaktadır   * Kas kuvveti ve dayanıklılığını artırır.
        (Oja,2011).                                              * Dengeyi iyileştirir.
          Sedanter Davranış
          Sedanter  davranış  1.5  MET  ve  altında  olan  uzanma,   * Esnekliği artırır.
        yatma,  oturma,  televizyon  izleme,  bilgisayar  kullanma   * Postürü (vücudun dik duruşu) düzenler.
        gibi aktiviteleri içerir. Bir bireyin fiziksel olarak aktif olması   * Kemik erimesi riskini düşürür (Alaylı vd., 2008).
        sedanter  davranışlarının  olmadığı  anlamına  gelmez.  Bu   * Obezite riskini azaltır.
        nedenle  birey  incelenirken  tüm  aktiviteleri  göz  önünde   * Ölüm oranını düşürür (Yeşil ve Altıok, 2012).
        bulundurulmalıdır (Tremblay, 2012).                      * Kardiyovasküler hastalık riskini düşürür (Wu vb., 2019).
          FİZİKSEL AKTİVİTE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
          Fiziksel  aktivite  ölçümünde  objektif  ve  subjektif   FİZİKSEL AKTİVİTE NASIL GELİŞTİRİLEBİLİR?
        yöntemler  kullanılır.  Pedometreler,  akselerometreler
        vb. araçlarla objektif ölçümler yapılabilmektedir (Goran,    Bebekler ve Çocuklar
        1998). Bu araçlarla yapılan ölçümler bireyin etnik köken,   Dünya  Sağlık  Örgütü  tarafından  1  yaş  altı  bebeklerin
        sosyokültürel ve sosyoekonomik alt yapısından etkilenmez   günde  birkaç  defa  fiziksel  olarak  aktif  olması,  en  az  30
        (Bates,  2006).  Subjektif  yöntemlerde  ise  anketler  ve   dakika yüzüstü oyunlar oynaması, 5 yaş altındaki çocukların
        günlükler  kullanılır  (Migueles  vd.,  2017;  Can,  2019).   günde en az 180 dakika fiziksel olarak aktif olması, 3-4
        Yetişkin bireyde doğrudan kişiye, çocukta ise bakım veren   yaş çocukların günde en az 60 dakika orta şiddetli fiziksel
        kişiye aktiviteleriyle ilgili sorular sorulur veya aktiviteleri   aktivite  yapması,  5-7  yaş  çocukların  haftada  3  gün  en
        not alması istenir. Böylece aktivite süresi, yoğunluğu ve   az 60 dakika süren ve çoğunluğu yüksek ve orta şiddetli
        frekansı hakkında geriye dönük bilgiler alınır. Bu beyanlar   fiziksel  aktivitelerde  bulunması  önerilmektedir  (WHO,
        doğrultusunda kişinin MET değeri hesaplanabilir (Bates,   2010). Bu yaşlarda yapılacak fiziksel aktiviteleri ayarlama
        2006).  Subjektif  yöntemler  objektif  yöntemlere  göre   sorumluluğu ebeveyne düşmektedir.
        daha az güvenilirdir, çalışmalar daha tutarsızdır, literatüre   Fiziksel  aktiviteyi  çocuğumuzun  hayatının  bir  parçası
        göre  subjektif  yöntemlerin  fiziksel  aktivite  düzeyi,   yapmasını  istiyorsak  bu  işe  öncelikle  çocuklarımızı
        objektif  yöntemlere  göre  daha  yüksektir  (Bates,  2006).     hareket  etme  konusunda  teşvik  etmekle  başlayabiliriz.
        Çocuklar  bir  önceki  hafta  yapılan  aktivitelerin  yarısını   Onlarla  beraber  parka  gidebilir,  doğa  yürüyüşlerine
        hatırlamamaktadır, bu yüzden aktivite günlükleri çocuklar   katılabilir, açık alanlarda basketbol, voleybol, futbol gibi
        için daha uygundur (Goran, 1998).                      takım  oyunları  oynayabiliriz.  Bunun  yanında  çocukların
                                                               ilgi duydukları spor dalını öğrenmelerine ve bununla ilgili
                                                               etkinliklere  katılmalarına  teşvik  etmek  ilerdeki  yaşantısı
                                                               için çok önemlidir.  Hepimizin bildiği gibi çocuklar görerek
          Fiziksel aktivitenin tipi bireyin ihtiyaçlarına,     öğrenir ve işte tam olarak bu nedenle ebeveynin kendi
             fiziksel uygunluğuna ve hastalıklarına            hayatında  fiziksel  aktiviteye  yer  vermesi  bir  gereklilik
                      bağlı olarak belirlenir.                 haline dönüşür. Araba yerine bisiklet kullanmak, düzenli
                                                               yürüyüş yapmak ve hatta en ideali düzenli bir spor dalı


        88  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93