Page 92 - özbakış şubat -2024
P. 92

BİLGİLENDİRME














                     ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLER


                                          VE EĞİTİMLERİ



                                         Aslı ŞAHİN / Özel Eğitim Öğretmeni
                            Narlıdere Sıdıka Akdemir Rehberlik ve Araştırma Merkezi



              zel Yetenekli öğrenciler, yalnızca akranlarına göre   Bunlar;
          Öileri bilişsel kapasiteye sahip olma, akranlarından   * Tam zamanlı homojen gruplama: Mıknatıs okullar,
        daha hızlı öğrenme, yaratıcı düşünme ve üretme ya da belli   üstün zekalılara yönelik okullar, özel okullar, okul içinde
        bir alanda üstün sanat yeteneği olduğu için değil, geniş   okul, ilkokullarda özel sınıflar
        kapsamlı  eğitim  olanaklarına  gereksinim  duydukları  için   * Tam zamanlı heterojen gruplama: Normal öğrenciler
        özel gereksinimli bireyler kapsamında değerlendirilmelidir.   ile  birlikte  planlanan  uygulamalar,  üstün  zekalı  öğrenci
        Özel eğitimin temel ilkelerinden birininde bireyin var olan   küme grupları, heterojen sınıflarda bireyselleşme
        potansiyelini en üst düzeye çıkarma ve bu yönde bireyi
        çok  yönlü  destekleme  prensibi  olduğu  düşünülürse,   *  Yarı  zamanlı  veya  geçici  gruplar:  Sınıftan  ayrılma
        özel gereksinimli bireylere sunduğumuz desteğin neden   programları, kaynak programlar, sınıf içi, yarı zamanlı özel
        normal  gelişim  gösteren  bireylerden  farklı  bir  içerikte   sınıflar,  zenginleştirme  kümeleri,  okuma  ve  matematik
        olması gerektiği daha anlaşılır hale gelecektir. Yani; özel   için geçici gruplama, özel ilgi grupları ve kulüpleri
        yetenekli  bireyler  var  olan  potansiyelleri  nedeniyle   Ülkemizde  gruplandırma  yoluyla  eğitim  uygulamaları
        farklılaştırılmış  ve  zenginleştirilmiş  eğitim  ortamına,  bu   konusunda  da  deneyimler  bulunmaktadır.  Örneğin,
        alanda  eğitim  almış  uzmanların  sunduğu  kılavuzluğa   tam  zamanlı  homojen  gruplama  yollarından  biri  olan
        ihtiyacı olan bireyler olarak değerlendirilmelidir.    ilkokullarda  özel  eğitim  sınıfı  modeli  1960’lı  yıllarda
          Bilindiği  gibi  özel  yetenekli  öğrencilerin  nasıl   denenmiştir.  Yine  özel  okul  modeli  ortaokul  ve  lise
        desteklenmeleri  gerektiği  konusunda  farklı  tip  uzman   düzeyinde  1990’lı  yıllarda  denemiştir.  2002  yılında  tam
        görüşleri bulunmaktadır. Bu tartışmaların bir kısmı, hangi   zamanlı  heterojen  gruplama  yolu  ile  eğitim  uygulaması
        tip eğitim ortamının bu öğrencilerin bilişsel gelişimlerini   ülkemizde denenmiş uygulamalar arasında sayılabilir.
        en  üst  seviyeye  çıkarmar  ile  ilgili  olduğu,  bir  kısmı  da   Özel  yetenekli  öğrencilerin  normal  gelişim  gösteren
        eğitim  program  ve  içerikleri  ile  ilgilidir  (Enç,  Çağlar  &   akranlarıyla  aynı  sınıfta  ya  da  özel  bir  sınıfta  eğitim
        Özsoy,  1987).  Uzmanların  bazıları  ise  normal  sınıflarda   almaları konusunda farklı görüşler bulunmasına rağmen,
        heterojen olarak gruplanması gerektiği görüşüne sahiptir.  bu  öğrencilerin  normal  gelişim  gösteren  öğrenciler
                                                               için  hazırlanmış  müfredat  dışında  farklı  bir  programa
          Özel  yetenekli  bireylerin  gruplandırılması  yoluyla
        eğitim  ortamlarından  yararlanması  eğitimde  farklı   gereksinim duydukları görüşü genel olarak üzerinde uzlaşı
        uygulamalara  zemin  oluşturmaktadır.  Bu  gruplamaların   sağlanan konular arasındadır.
        homojen  ya  da  heterojen  yapılması  yani  özel  yetenekli   Farklılaştırılmış öğretim tasarımı, özel yetenekli bireyleri
        bireyin  normal  gelişim  gösteren  akranları  ile  tam   desteklemede en çok kabul gören ve tercih edilen öğretim
        zamanlı  bir  arada  olması,  ayrı  bir  sınıfta  ya  da  okul   uygulamasıdır.Özel yeteneklilerin eğitimi için ortaya konan
        ortamında  gruplandırılması  yoluyla  da  eğitim  almaları   farklılaştırma  modelleri  bulunmaktadır.  Bunlar,  Maker
        sağlanabilmektedir. Öğrencilerin, yeteneklerini, öğrenme   müfredat farklılaştırma modeli, paralel müfredat modeli,
        ihtiyaçlarını  ve  yaratıcı  düşünme  becerilerini  geliştirme   entegre  müfredat  modeli,  müfredat  daraltma  modeli,
        amacıyla; sosyal ve akademik destek sağlamak için kendisi   Purdue üç evre modeli, üçlü zenginleştirme modeli, özerk
        gibi  olan  diğer  kişilerle  etkileşim  fırsatı  sunma  imkânı   öğrenen modeli, ÜYÜKEP, ÜYEP olarak sıralanabilir.
        tanıyan gruplama 3 farklı yolla yapılabilmektedir.

        92  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97