Page 90 - özbakış şubat -2024
P. 90

Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerde Fiziksel
                                                               Aktivite
                                                                 Otizm  Spektrum  Bozukluğu  (OSB)  her  68  çocuktan
                                                               birinde görülen ve görülme sıklığı gittikçe artan konuşma
                                                               ve davranış problemleriyle karakterize, sosyal-iletişimsel
                                                               problemlere  sebep  olan,  tekrarlayıcı  davranışlarla
                                                               seyreden  nörogelişimsel  bir  bozukluktur.  OSB’ye  sahip
                                                               bireylerin motor becerileri tipik gelişim gösteren çocuklara
                                                               göre  daha  geridedir  ve  buna  paralel  olarak  da  fiziksel
                                                               aktivite  seviyeleri  daha  azdır  (Yasuzuka  vd.,  2016).  Bu
                                                               çocukların yaşları ilerledikçe motor becerilerinde giderek
                                                               azalma  eğilimi  görülür  (Ohara  vd.,  2020;  Ferreira  vd.,
                                                               2018). OSB’li bireylerde obezite oranı hareketsiz yaşam
                                                               biçimleri ve farmakolojik ilaçların da etkisiyle %40 daha
                                                               fazladır (Kinnaird vd., 2019). Amerikan Psikiyatri Derneği,
        toplumla  etkileşimi  azaltmakta  ve  bireyin  bağımlılığını   OSB’li  çocukların  günlük  60  dakika  ve  üstü  orta-yoğun
        artırmaktadır  (Cowley  vd.,  2010).  Bireysel  veya  takım   şiddetli  fiziksel  aktivite  yapmasını,  haftada  3  gün  veya
        sporları bu bireylerde fiziksel aktiviteyi artırmak için bir   daha fazla kuvvet egzersizleri yapmaları gerektiği üzerinde
        araç olarak kullanılabilir (Yetim, 2014).              durmaktadır.  Özellikle grup bazlı fiziksel aktiviteler;
          Başka bir çalışmada ise fiziksel aktivitenin çocuklarda   * Stereotipik davranışları azaltır.
        sadece bedensel değil aynı zamanda dikkat ve algılama    * İletişim ve sosyal becerileri artırır.
        süreçlerinde  de  gelişmelere  neden  olduğu  ve  onların   *Entelektüel kapasiteyi geliştirir (Moscatelli vd., 2020).
        motor   becerilerinin   artmasına   yardımcı   olduğu    * Davranış bozukluklarını azaltır (Ferreira vd., 2018).
        görülmüştür (Vuijk vd., 2010). 2017 yılında yapılan başka
        bir  araştırmada  ise  yaşları  12-18  olan  20  zihinsel  özel   * İş birliği ve öz kontrolü artırır (Zhao ve Chen 2018).
        gereksinimli  çocukla  8  hafta  süren  bir  egzersiz  ve  spor   *  El  göz  koordinasyonu,  güç  ve  çevikliği,  fiziksel
        programı  uygulanmıştır.  Fiziksel  aktivite  seviyeleri  artan   uygunluğu artırır (Pan vd., 2017).
        bu çocukların çalışmalarının sonunda öfke kontrollerinde   * Yaşam kalitesini artırır (Sarol ve Çimen, 2015).
        anlamlı  fark  bulunmuştur  (Aslan  ve  Çalışkan,  2017).   Özetle  insanın  fiziksel,  duygusal  ve  ruhsal  yapısını
        Yapılan araştırmalar elbette bunlarla sınırlı değildir, ancak   besleyen  yegâne  durum  hareket  etmektir.  Ancak  insan
        hemen hepsinde benzer sonuçlar elde edilmiştir. Fiziksel   hayatında  teknoloji  ile  birlikte  pek  çok  şey  değişmeye
        aktivite,  zihinsel  yetersizliği  olan  çocukların  davranış   başladı. Bunun en çarpıcı örneği ise daha önceleri fiziksel
        problemlerinin, bedensel sağlıklarının ve öğrenmelerinin   güç kullanarak yaptığımız pek çok işi artık birkaç tuş ile
        üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. Bu nedenle yetersizlik   yapar olmamız. Sonuç olarak da fiziksel aktivite oranımız
        durumu  göz  önünde  bulundurularak  her  çocuğun      düştü.  Pek  çok  işi  yerimizden  kalkmadan  halledebiliyor
        hayatına mutlaka fiziksel aktivite eklenmelidir.       olmak  bize  zaman  kazandırırken,  kazanılan  bu  zaman
          Bedensel Yetersizliği Olan Bireylerde Fiziksel Aktivite  dilimini  hareket  ederek  değil  de  internet  üzerinde

          İskelet-kas  ve  sinir  sistemini  doğrudan  ilgilendiren   geçirmeyi tercih eder olduk.
        yaralanma ya da hastalıkların neden olduğu fonksiyonel
        kayıplara  bağlı  olarak  bedensel  yönden  hareket
        yeteneklerini çeşitli derecede kaybetmiş bireyler bedensel
        yetersizliği  olan  bireyler  olarak  tanımlanmaktadır.  Bu
        durum kişilerin sosyal ve günlük hayatta yardıma ihtiyaç
        duymalarına  sebep  olur  (Murphy  ve  Carbone,  2008).
        2020 yılında 81 bedensel yetersizliğe sahip birey üzerinde
        yapılan  bir  çalışma  sonucunda  fiziksel  aktivite  seviyesi
        daha  düşük  olan  bireylerin  yaşam  doyumunun  daha
        az  olduğu  sonucuna  varılmıştır  (Hazar  ve  Koç,  2020).
        Bedensel  yetersizliği  olan  bireylerin  en  sık  yaşadıkları
        durumlardan biri de kas ağrılarıdır. Fiziksel olarak yapılan
        hareketler  sırasında  salgılanan  endorfin  ağrı  eşiğini
        yükselterek  kişinin  ağrıya  karşı  duyarsızlaşmasını  sağlar.
        Bu  durum  da  kişinin  iyilik  halinin  artmasına  neden
        olmaktadır (Özdoğru, 2018).

        90  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95