Page 91 - özbakış şubat -2024
P. 91
Özellikle sokağa çıkmayan yeni nesil bilgisayar, tablet, yapılan araştırmalarda ortaya çıkan sonuçlar arasındadır
telefon ve oyun konsollarının başından kalkmayan (Anderssen & Wold, 1992).
bireyler haline geldi. Çocuk ve gençlerimizin yaşadığımız Son olarak çocuklarımızın bağımlılıktan obeziteye
yüzyılda en büyük problemi; sedanter davranış tarzını uzanan sorunlarla uğraşması yerine dengeli ve sağlıklı
benimseyerek, bu davranışın getirdiği obezite başta olmak bir birey olarak yaşamını sürdürmesi bizlerin elindedir.
üzere pek çok ruhsal ve fiziksel hastalıklarla baş etmek Kendimize ve çocuğumuza yapacağımız en güzel hareket,
zorunda kalmalarıdır. Çocukluk ve gençlik döneminde hareket etmektir. Hareketin yaşamınızın bir parçası olması
spor ve egzersiz yapmayı alışkanlık haline getiren ve dileğiyle, hareketli kalın…
yüksek fiziksel aktiviteye sahip olan kişilerin, edindikleri
bu alışkanlığı hayatları boyunca devam ettirdikleri
1- Aksoydan, E. (2010). Health and nutrition status of elderly in Turkey and aktivite içeren oyunlara yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından
other eastern European countries .Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 30(2): incelenmesi[Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
674-683. 21- Millî Eğitim Bakanlığı. (2023). ‘‘Fiziksel Aktivite’’ Erişim adresi
2- Alaylı, G., Özkaya, O., Bek, K., Çalmaşur, A., Diren, B., Bek, Y., & Cantürk, https://sagliklibesleniyorum.meb.gov.tr/tr/fiziksel-aktivite-ogrenci/
F. (2008). Physical function, muscle strengt hand muscle mass in children on 22- Özbey, Ç. (2006). Çocuk gelişiminde yaşanan sorunlar.İstanbul: İnkılap
peritoneal dialysis. Pediatric Nephrology, 23, 639-644. Kitabevi.
3- Anderssen, N., & Wold, B. (1992). Parental and peer influences on leisure 23- Özdoğru, A. A. (2018). Çocuk ve ergenlerin okul dışı zamanlarda spor
time physical activity in. aktivitelerine katılımı. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 9(2), 86-101.
4- Argün, G. (2019). Egzersiz stüdyolarındaki bazı ekipmanların risk 24- Piercy, K. L., Troiano, R. P., Ballard, R. M., Carlson, S. A., Fulton, J. E.,
etmenlerinin ergonomik açıdan değerlendirilmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Galuska, D. A., ... & Olson, R. D. (2018). The physical activity guidelines
Tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi. forAmericans. Jama, 320(19), 2020-2028.
5- Aslan, Ş.,& Çalışkan, T. (2017). Zihinsel engellilerde egzersiz ve sportif oyun 25- Rimmer, J. H. (2005). Exercise and physical activity in person saging with
programı öncesi ve sonrası öfke durumunun karşılaştırılması. Beden Eğitimi Ve a physical disability. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics, 16(1), 41-56.
Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 32-40. 26- Sarol, H., & Çimen, Z. (2015). The effects of adapted recreational physical
6- Bates, H. (2006). Daily physical activity for chilren and youth: A reviewand activity on the life quality of individuals with autism. The Anthropologist, 21(3),
synthesis of the literature. Alberta: Canadian Fitness and Lifestyle Research 522-527. doi:10.1080/09720073.2015.11891842
Institute. 27- Shephard, R. .J. (2003). Limits to the measurement of habitual physical
7- Bek, N. (2012). Fiziksel Aktivite ve sağlığımız. Ankara: Reklam Kurdu Ajansı. activity by questionnaires. British Journal of Sports Medicine, 37(3), 197-206.
8- Bames, J., Behrens, T. K., Benden, M. E., Biddle, S., Bond, D., Brassard, P., & 28- Soygüden, A., &Cerit, E. (2015). Yaşlılar için egzersiz uygulamalarının
Woodruff, S. (2012). Standardized use of the terms” sedentary” and” sedentary önemi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 197-224.
behaviours”. Applied Physiology Nutrition and Metabolism-Physiologie 29- T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. (2008). Rehberi OÖAE.
Appliquee Nutrition Et Metabolisme, 37, 540-542. Ankara: Mattek Matbaacılık.
9- Can, S. (2019). Physical Activity Measurement: Objective and Subjectiv 30- T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. (2014). Türkiye fiziksel
Methods. Spor Hekimligi Dergisi/Turkish Journal of Sports Medicine, 54(4), aktivite rehberi. Ankara: Kuban Matbaacılık Yayıncılık.
296-307. 31- T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. (2013). Türkiye kronik
10- Caspersen, C. J., Powell, K. E., & Christenson, G. M. (1985). Physical hastalıklar ve risk faktörleri sıklığı çalışması. Ankara: Anıl Matbaa.
activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health 32- Tospaç, M., & Bişğin, H. (2015). Üniversitede okuyan engelli öğrencilerin
related research. Public health reports, 100(2), 126. fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal
11- Çınarlı, S.,& Ersöz, G. (2010). Özel gereksinimlilere yönelik spor Bilimler Dergisi(40), 163-174.
hizmetlerinin gelişimi açısından sponsorluk ve vergisel düzenlemelere ilişkin 33- World Health Organization. (2010). Global Recommendations on Physical
öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(12), Activity forHealth.
141-156. 34- Wu, N. N., Tian, H., Chen, P., Wang, D., Ren, J., & Zhang, Y. (2019). Physical
12- Demir, K. (2019). 20–30 yaş aralığındaki erkek ve kadınların fiziksel aktivite exercise and selective autophagy: benefit and risk on cardiovascular health.
düzeylerinin belirlenmesi: Batman ili örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cells, 8(11), 1436.
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi. 35- Yeşil, P., & Altıok, M. (2012). Kardiyovasküler hastalıkların önlenmesi ve
13- Dünya Sağlık Örgütü. (2020, 5 Ocak). ‘‘What is physical activity?’’ Erişim kontrolünde fiziksel aktivitenin önemi. Türk Kardiyoloji Derneği Kardiyovasküler
adresi https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity Hemşirelik Dergisi, 3(3), 39-48.
14- Ergun, N. (2008). Ortopedik Özürlüler Aile Eğitim Rehberi. Ankara: 36- Yetim, A. A. (2014). Özel gereksinimliler sporuna sosyolojik yaklaşım. II.
T.C.Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları. Uluslararası Özel gereksinimlilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi Bildiriler
15- Gürkan, R. K., Koçak, F., & Başar, A. (2021). Özel Gereksinimli Sporcularda Kitabı içinde (3-9 ss.).
Psikolojik İyi Oluş ve Serbest Zaman Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 37- Zhao, M., & Chen, S. (2018). The effects of structured physical activite
International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 7(2), 73-83. program on social interaction and communication for children with autism. Bio
16- Güzel, N.,& Kafa, N. (2017). Sporcu sağlığı. Ankara: Sözkesen Matbaacılık. Med Research International, 1–13. doi:10.1155/2018/1825046
17- Hazar, K., & Koç, A. F. (2020). Bedensel engelli sedanter ve sporcu 38- Trost, S. G., Pate, R. R., Ward, D. S., Saunders, R., & Riner, W. (1999).
bireylerin fiziksel aktiviteye karşı tutumları ve yaşam tatmin düzeylerinin Correlates of objectively measured physical activity in preadolescent youth.
incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 541-554. American Journal of Preventive Medicine, 17(2),120-126.
18- İlhan L. (2008). Eğitilebilir zihinsel Engelli çocuklarda beden eğitimi ve 39- Goran, M. I. (1998). Measurement issues related to studies of childhood
sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315– obesity: assessment of body composition, body fat distribution, physical
324. activity, and food intake. Pediatrics, 101(2), 505-518.
19- Kaplanoğlu, A.Y. (2012). Yaşlı Sağlığı. Ankara: T.C Aile ve Sosyal Politikalar 40- Kinnaird, E., Norton, C., Pimblett, C., Stewart, C., & Tchanturia, K.
Bakanlığı Yayınları. (2019).Eating as an autistic adult: An exploratory qualitative study. PloSOne,
20- Karabaş, Z. (2020). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının fiziksel 14(8),e0221937. doi:10.1371/journal pone.0221937
Şubat 2024 91