Page 91 - özbakış şubat -2024
P. 91

Özellikle sokağa çıkmayan yeni nesil bilgisayar, tablet,   yapılan araştırmalarda ortaya çıkan sonuçlar arasındadır
        telefon  ve  oyun  konsollarının  başından  kalkmayan   (Anderssen & Wold, 1992).
        bireyler haline geldi. Çocuk ve gençlerimizin yaşadığımız   Son  olarak  çocuklarımızın  bağımlılıktan  obeziteye
        yüzyılda  en  büyük  problemi;  sedanter  davranış  tarzını   uzanan  sorunlarla  uğraşması  yerine  dengeli  ve  sağlıklı
        benimseyerek, bu davranışın getirdiği obezite başta olmak   bir  birey  olarak  yaşamını  sürdürmesi  bizlerin  elindedir.
        üzere pek çok ruhsal ve fiziksel hastalıklarla baş etmek   Kendimize ve çocuğumuza yapacağımız en güzel hareket,
        zorunda  kalmalarıdır.  Çocukluk  ve  gençlik  döneminde   hareket etmektir.  Hareketin yaşamınızın bir parçası olması
        spor  ve  egzersiz  yapmayı  alışkanlık  haline  getiren  ve   dileğiyle, hareketli kalın…
        yüksek fiziksel aktiviteye sahip olan kişilerin, edindikleri
        bu  alışkanlığı  hayatları  boyunca  devam  ettirdikleri





         1- Aksoydan, E. (2010). Health and nutrition status of elderly in Turkey and   aktivite  içeren  oyunlara  yönelik  tutumlarının  bazı  değişkenler  açısından
        other eastern European countries .Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 30(2):   incelenmesi[Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
        674-683.                                                21- Millî Eğitim Bakanlığı. (2023). ‘‘Fiziksel Aktivite’’ Erişim adresi
         2- Alaylı, G., Özkaya, O., Bek, K., Çalmaşur, A., Diren, B., Bek, Y., & Cantürk,   https://sagliklibesleniyorum.meb.gov.tr/tr/fiziksel-aktivite-ogrenci/
        F. (2008). Physical function, muscle strengt hand muscle mass in children on   22-  Özbey,  Ç.  (2006).  Çocuk  gelişiminde  yaşanan  sorunlar.İstanbul:  İnkılap
        peritoneal dialysis. Pediatric Nephrology, 23, 639-644.  Kitabevi.
         3- Anderssen, N., & Wold, B. (1992). Parental and peer influences on leisure   23-  Özdoğru,  A.  A.  (2018).  Çocuk  ve  ergenlerin  okul  dışı  zamanlarda  spor
        time physical activity in.                             aktivitelerine katılımı. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 9(2), 86-101.
         4-  Argün,  G.  (2019).  Egzersiz  stüdyolarındaki  bazı  ekipmanların  risk   24-  Piercy,  K.  L.,  Troiano,  R.  P.,  Ballard,  R.  M.,  Carlson,  S.  A.,  Fulton,  J.  E.,
        etmenlerinin ergonomik açıdan değerlendirilmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans   Galuska,  D.  A.,  ...  &  Olson,  R.  D.  (2018).  The  physical  activity  guidelines
        Tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.                  forAmericans. Jama, 320(19), 2020-2028.
         5- Aslan, Ş.,& Çalışkan, T. (2017). Zihinsel engellilerde egzersiz ve sportif oyun   25- Rimmer, J. H. (2005). Exercise and physical activity in person saging with
        programı öncesi ve sonrası öfke durumunun karşılaştırılması. Beden Eğitimi Ve   a physical disability. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics, 16(1), 41-56.
        Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 32-40.                   26- Sarol, H., & Çimen, Z. (2015). The effects of adapted recreational physical
         6- Bates, H. (2006). Daily physical activity for chilren and youth: A reviewand   activity on the life quality of individuals with autism. The Anthropologist, 21(3),
        synthesis  of  the  literature.  Alberta:  Canadian  Fitness  and  Lifestyle  Research   522-527. doi:10.1080/09720073.2015.11891842
        Institute.                                              27- Shephard, R. .J. (2003). Limits to the measurement of habitual physical
         7-  Bek, N. (2012). Fiziksel Aktivite ve sağlığımız. Ankara: Reklam Kurdu Ajansı.  activity by questionnaires. British Journal of Sports Medicine, 37(3), 197-206.
         8- Bames, J., Behrens, T. K., Benden, M. E., Biddle, S., Bond, D., Brassard, P.,  &   28-  Soygüden,  A.,  &Cerit,  E.  (2015).  Yaşlılar  için  egzersiz  uygulamalarının
        Woodruff, S. (2012). Standardized use of the terms” sedentary” and” sedentary   önemi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 197-224.
        behaviours”.  Applied  Physiology  Nutrition  and  Metabolism-Physiologie   29-  T.C.  Başbakanlık  Özürlüler  İdaresi  Başkanlığı.  (2008).  Rehberi  OÖAE.
        Appliquee Nutrition Et Metabolisme, 37, 540-542.       Ankara: Mattek Matbaacılık.
         9-  Can,  S.  (2019).  Physical  Activity  Measurement:  Objective  and  Subjectiv   30- T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. (2014). Türkiye fiziksel
        Methods.  Spor  Hekimligi  Dergisi/Turkish  Journal  of  Sports  Medicine,  54(4),   aktivite rehberi. Ankara: Kuban Matbaacılık Yayıncılık.
        296-307.                                                31- T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. (2013). Türkiye kronik
         10-  Caspersen,  C.  J.,  Powell,  K.  E.,  &  Christenson,  G.  M.  (1985).  Physical   hastalıklar ve risk faktörleri sıklığı çalışması. Ankara: Anıl Matbaa.
        activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health   32- Tospaç, M., & Bişğin, H. (2015). Üniversitede okuyan engelli öğrencilerin
        related research. Public health reports, 100(2), 126.  fiziksel  aktivite  düzeylerinin  incelenmesi.  Dumlupınar  Üniversitesi  Sosyal
         11-  Çınarlı,  S.,&  Ersöz,  G.  (2010).  Özel  gereksinimlilere  yönelik  spor   Bilimler Dergisi(40), 163-174.
        hizmetlerinin gelişimi açısından sponsorluk  ve vergisel düzenlemelere ilişkin   33- World Health Organization. (2010). Global Recommendations on Physical
        öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(12),   Activity forHealth.
        141-156.                                                34- Wu, N. N., Tian, H., Chen, P., Wang, D., Ren, J., & Zhang, Y. (2019). Physical
         12- Demir, K. (2019). 20–30 yaş aralığındaki erkek ve kadınların fiziksel aktivite   exercise and selective autophagy: benefit and risk on cardiovascular health.
        düzeylerinin belirlenmesi: Batman ili örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi].  Cells, 8(11), 1436.
        Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.                           35- Yeşil, P., & Altıok, M. (2012). Kardiyovasküler hastalıkların önlenmesi ve
         13- Dünya Sağlık Örgütü. (2020, 5 Ocak). ‘‘What is physical activity?’’ Erişim   kontrolünde fiziksel aktivitenin önemi. Türk Kardiyoloji Derneği Kardiyovasküler
        adresi https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity  Hemşirelik Dergisi, 3(3), 39-48.
         14-  Ergun,  N.  (2008).  Ortopedik  Özürlüler  Aile  Eğitim  Rehberi.  Ankara:   36- Yetim, A. A. (2014). Özel gereksinimliler sporuna sosyolojik yaklaşım. II.
        T.C.Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları.  Uluslararası  Özel  gereksinimlilerde  Beden  Eğitimi  ve  Spor  Kongresi  Bildiriler
         15-  Gürkan, R. K., Koçak, F., & Başar, A. (2021). Özel Gereksinimli Sporcularda   Kitabı içinde (3-9 ss.).
        Psikolojik İyi Oluş ve Serbest Zaman Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.  37- Zhao, M., & Chen, S. (2018). The effects of structured physical activite
        International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 7(2), 73-83.  program on social interaction and communication for children with autism. Bio
         16- Güzel, N.,& Kafa, N. (2017). Sporcu sağlığı. Ankara: Sözkesen Matbaacılık.  Med Research International, 1–13. doi:10.1155/2018/1825046
         17-  Hazar,  K.,  &  Koç,  A.  F.  (2020).  Bedensel  engelli  sedanter  ve  sporcu   38- Trost, S. G., Pate, R. R., Ward, D. S., Saunders, R., & Riner, W. (1999).
        bireylerin  fiziksel  aktiviteye  karşı  tutumları  ve  yaşam  tatmin  düzeylerinin   Correlates of objectively measured physical activity in preadolescent youth.
        incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 541-554.  American Journal of Preventive Medicine, 17(2),120-126.
         18- İlhan L. (2008). Eğitilebilir zihinsel Engelli çocuklarda beden eğitimi ve   39- Goran, M. I. (1998). Measurement issues related to studies of childhood
        sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315–  obesity:  assessment  of  body  composition,  body  fat  distribution,  physical
        324.                                                   activity, and food intake. Pediatrics, 101(2), 505-518.
         19- Kaplanoğlu, A.Y. (2012). Yaşlı Sağlığı. Ankara: T.C Aile ve Sosyal Politikalar   40-  Kinnaird,  E.,  Norton,  C.,  Pimblett,  C.,  Stewart,  C.,  &  Tchanturia,  K.
        Bakanlığı Yayınları.                                   (2019).Eating as an autistic adult: An exploratory qualitative study. PloSOne,
         20-  Karabaş,  Z.  (2020).  Beden  eğitimi  öğretmeni  adaylarının  fiziksel   14(8),e0221937. doi:10.1371/journal pone.0221937

                                                                                                     Şubat 2024 91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96