Page 93 - özbakış şubat -2024
P. 93

Ülkemizde özel yetenekli olarak belirlenmiş ve örgün   1990’lı  yıllarda  özel  yetenekli  bireylerin  eğitimi
        eğitim kurumuna devam eden öğrenciler destek eğitim    konusunda önemli gelişmeler olduğu görülmektedir. Bu
        odalarından  faydalanabilmektedir.  Bu  uygulama  yolu   gelişmelerin  bir  kısmı  yeni  yasal  düzenlemelerin  olması
        bireysel  farklılıklarına  uygun  Bireyselleştirilmiş  Eğitim   bir  kısmı  da  resmi  ve  özel  okulların  açılmasıdır.  1993
        Programı  (BEP)  kapsamında  hazırlanan  farklılaştırılmış   yılında, özel bir girişim ile maddi imkanları yetersiz olan
        ve    zenginleştirilmiş   etkinliklerle   desteklenmeye   özel yetenekli öğrenciler için Özel İnanç Lisesi açılmıştır.
        çalışılmaktadır.  Aynı  zamanda,  MEB’in  belirlediği  Bilim   2002 yılında Okul Türk Eğitim Vakfına devredilmiş ve adı
        Sanat Merkezleri (BİLSEM) tanılama yerleştirme takvimi   TEVİTÖL olmuştur. İstanbul’da 1991 yılında özel yetenekli
        doğrultusunda  BİLSEM’e  kayıt  ve  kabul  hakkı  kazanan   öğrenciler için açılmış olan Yeni Ufuklar Koleji 2001 yılına
        öğrenciler, BİLSEM yönergesinde esasları belirlendiği gibi   kadar faaliyetlerini sürdürmüştür. Konuyla ilgili en önemli
        uyum,  destek  eğitimi,  bireysel  yetenekleri  fark  ettirme,   gelişmelerden biri 1997 yılında 573 sayılı KHK özel eğitim
        özel  yetenek  geliştirme,  proje  üretimi  ve  yönetimi   yönetmeliğinin kabul edilmesidir. 1995 yılında Türkiye’de
        programlarına  devam  edebilir.  Her  program  sonunda   ilk Bilim Sanat  Merkezi olan Yasemin Karakaya Bilim ve
        Bilsem  müdürlüğünce  “Program  Tamamlama  Belgesi”    Sanat Merkezi Ankara’da açılmıştır.
        verilmektedir.                                           Türkiye de özel yetenekli öğrencilere özel eğitim imkânı
           Bilim Sanat Merkezlerine öğrenci seçimi ise Millî Eğitim   sağlamak  adına  İstanbul  Üniversitesi  Hasan  Ali  Yücel
        Bakanlığı tarafından yürütülmektedir. Her yıl diğer merkezi   Eğitim  Fakültesi  (HAYEF)  tarafından  yürütülen  “Üstün
        sınavlarda olduğu gibi kılavuz yayınlanmakta ve bu kılavuz   Zekâlıların  Eğitimi  Projesi”  için  uygulama  okulu  olarak
        doğrultusunda  özel  yetenekli  bireylerin  tanılama  ve   açılan  tek  resmi  okul  Beyazıt  Ford-Otosan  İlköğretim
        yerleştirme işlemleri yapılmaktadır.                   okuluydu. Ancak bu okul, 2013 yılında MEB ile İstanbul
           Geçtiğimiz  günlerde  2023-2024  yılı  Bilim  ve  Sanat   Üniversitesi  arasındaki  protokolün  bitmesi  nedeniyle
        Merkezleri  öğrenci  tanılama  ve  yerleştirme  kılavuzu”   kapanmıştır.
        yayımlandı.  Kılavuza  aşağıdaki  bağlantıyı  tıklayarak   2006 yılında özel eğitim hizmetleri yönetmelik değişikliği
        ulaşabilirsiniz.                                       ile birlikte özel yetenekli birey; “zekâ, yaratıcılık, sanat,
           https://www.meb.gov.tr/bilsem-ogrenci-tanilama-ve-  spor, liderlik kapasitesi veya özel akademik alanlarda
        yerlestirme-kilavuzu-yayimlandi/haber/32075/tr         akranlarına göre yüksek düzeyde performans gösteren
                                                               birey”  olarak  tanımlanmıştır.  Aynı  yönetmeliğin  28.
                                                               Maddesinde yer alan “Okul ve kurumlarda, yetersizliği
           Türkiye’de  Özel  Yetenekli  Öğrencilerin  Eğitimine   olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine
        Tarihsel Bir Bakış ve BİLSEM                           devam eden özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler ile özel
           Türkiye’de   Özel   Yetenekli   çocukların   eğitim   yetenekli  öğrenciler  için  özel  araç-gereçler  ile  eğitim
        alanındaki  ilk  pratik  uygulamaları  1960’lı  yıllarda   materyalleri  sağlanarak  özel  eğitim  desteği  verilmesi
        gerçekleştirilmiştir.  Ankara  Rehberlik  Araştırma  Merkezi   amacıyla  destek  eğitim  odası  açılır”  ifadesi  ile  destek
        ve Gazi Eğitim Enstitüsü öncülüğünde, 1959 yılında Sarar   eğitim  odasından  faydalanmalarının  yasal  dayanakları
        İlkokulu’nda,1960  yılında,  Ergenekon  İlkokulu’nda  grup   oluşmuştur.
        yetenek ölçekleri uygulanarak türdeş ilkokul başlatılmıştır   2007-2008  yılları  arasında  TÜBİTAK  desteği  ile
        (Cevher-Kılıç,  2015;  Çitil,  2009;  Konur  1992;  Özmen  ve   Anadolu Üniversitesi Üstün Zekâlıların Eğitimi Ana Bilim
        Kömürlü, 2013).                                        Dalı  Başkanlığı  tarafından  özel  yetenekli  öğrencilerin

           1962 yılında önce Ankara’da daha sonra İstanbul, Bursa   eğitimlerine  yönelik  Özel  Yetenekli  Bireyler  Eğitim
        ve Eskişehir illerinde üst özel sınıflara çılmıştır ancak bu   Programı  ÜYEP  uygulamaya  geçmiştir.  2010  yılında
        şekilde  ayrıştırılmış  eğitim  düşüncesinden  vazgeçilmiş   Karabük  Üniversitesinde  Özel  Yetenekli  Bireyler  Eğitim
        ve  sınıflar  MEB  İlköğretim  Genel  Müdürlüğü  tarafından   Uygulama ve Araştırma Merkezi kurulmuştur. 27.08.2015
        1967 yılı Haziran ayında kapatılmıştır. 1964 yılında yine   Bilim ve Sanat Merkezlerinin kuruluş ve işleyişine ilişkin
        Ankara’da ilk Fen Lisesi açılmıştır (Akt. Çitil, 2018).   usul  ve  esaslar  ile  bu  merkezlere  öğrenci  seçimi,  kayıt
           1970’li  yıllarda  uzun  süre  özel  yetenekli  öğrencilerin   kabul,  eğitim-öğretim  yönetici  ve  öğretmen  seçimi  ile
        eğitim  ile  ilgili  pratik  adımlar  olmamasına  karşın,  1975   yetiştirilmesine  ilişkin  usul  ve  esaslara  yönelik  2007
        yılında  Anadolu  liselerinin  ortaya  çıkışı  özel  yetenekli   yılında yayınlanan Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesinin
        öğrencilerin eğitimde önemli rol oynamıştır. 1983 yılında   güncellenmesi tamamlanmıştır.
        Türkiye’de  özel  eğitim  hizmetleri  konusunda  doğrudan   7.07.2018  tarihli  30471  sayılı  Özel  Eğitim  Hizmetleri
        çıkarılmış ilk kanun olan 2916 sayılı Özel Eğitime Muhtaç   Yönetmeliğinin 33. Maddesinde özel yetenekli bireylerin
        Çocuklar Kanunu 8. maddesi ile birlikte “üstün zekalı ve   eğitimi  amacıyla  açılan  kurumlar  bölümünde  BİLSEM’
        özel yetenekli çocuklar için de özel okul ve sınıf açılabilir”   lere yer verilmiştir. MEB, Özel yetenekli bireylerin eğitimi
        ifadesi yer almıştır. Bu madde ile ayrı sınıf uygulamalarının   alanında destek eğitim kurumu olarak 1995 yılından beri
        yasal  dayanakları  oluşmasına  rağmen  günümüze  kadar   hizmet veren Bilim ve Sanat Merkezlerinin sayısının, 2022
        ayrı sınıf uygulaması tekrar gündeme gelmemiştir.      yılında 81 ilde 279 tane olduğu açıklamıştır.
                                                                                                     Şubat 2024 93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98