Page 76 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 76

gibi birçok etken bizi o videoyu izlemeye
                                                              yönlendirebilmektedir. Sonrasında karşımızdaki kişi
                                                              ile benzer ve ortak bir noktamız olduğunu fark
                                                              edersek ayrıca ondan etkilenme gücümüz
                                                              artabilmektedir. Bu durumda video çeken kişinin
                                                              çok bilgili, uzman, iyi niyetli, yanlış bir tutumu
                                                              olmayan biri olduğu yanılsamalarına
                                                              kapılabilmektedir. Sevdiğimiz ünlüler de bizim
                                                              üzerimizde bu tür bir etki yaratabilmektedir. Çekici
                                                              bulduğumuz kişileri izlemeye başladığımızda
                                                              aslında, “Benimle Çalış” videoları bize rol model
                                                              olarak öğretici olabilirken diğer yandan da bizi
                                                              yanlış bir tutuma da yönlendirebilmektedir.


                                                              Petty ve Cacioppo’nun Ayrıntılandırma Olasılığı
          İnsanlar en ufak bir bilgi karşısında bile
                                                              Modeli, insanların ikna edilmesinde iki rotanın
          değerlendirme yapmak amacıyla diğerleri ile
                                                              kullanılacağını savunmaktadır: Merkezi rota ve
          karşılaştırma yoluna gidebilmektedir. Bu
                                                              çevresel rota. Çevresel rota ayrıntılı, dikkatli
          değerlendirmeyi de yaparken iyi ya da kötü olarak
                                                              düşünülmeyen ve mesaj içeriğinin önemsenmediği
          en uç iki değeri göz önünde bulundurabilirler. Hem
                                                              durumlarda daha çok kullanılmaktadır. Diğer
          iyi hem kötü yönleri var demek istemezler (Kırel ve
                                                              yandan merkezi rotada ise mesaj içeriği çok
          ark., 2014). Kişilerin içten, samimi, canayakın,
                                                              önemseniyor ve ayrıntılı bir şekilde
          çekici olma gibi sahip olduğu özellikleri, diğerleri
                                                              değerlendiriliyordur. Bilişsel kapasitenin yeterli ve
          üzerinde birçok başka olumlu özellikleri daha
                                                              motivasyonun yüksek olduğu durumlarda, kişi
          olabileceği etkisi yaratır. Bu sayede de çekici
                                                              mesajın sunduğu bilgiye odaklanıp eski
          gördüğümüz kişilerin gerçekte hangi özelliklere
                                                              öğrenmeleri ile ilişkilendirerek merkezi rotayı
          sahip olduğuna dikkat edilmeden, her zaman iyi
                                                              kullanmaktadır (Ertürk, 2010). Kişi ikna olmaya
          biri olduğuna kanaat getirilir (Freedman ve ark,
                                                              çalıştığında farklı bilişsel süreçler devreye
          1993). Bir başkasının bize çekici gelmesinin
                                                              girmektedir. Bu anlamda insanları etkileme yolları
          sebebinin tamamen aramızdaki benzerlikle doğru
                                                              çevresel ve merkezi olarak ele alındığında,
          orantılı olduğu görülmüştür. Çekicilik ve benzerlik
                                                              “Benimle Çalış” videolarını izleyen kişi, mesajı
          arasındaki etkinin ekonomik, kişilik, özsaygı gibi
                                                              derinlemesine değerlendirmeyerek çevresel rotayı
          birçok özellikle ilişkili olduğu görülmüştür.
                                                              kullanıyor olabilmektedir. Bu açıdan bakıldığında
          Benzerlik ve çekicilik pek çok anlamda karşılıklı
                                                              çevresel yoldan gerçekleşen tutum değişimi, daha
          olarak birbirini etkilemektedir.
                                                              kolay, karşıt fikirlere daha dirençsizdir. Böylelikle
          “Birbirlerini çekici bulan insanların, zaman geçtikçe   izleyici “Benimle Çalış” videolarından içerikten
          birbirlerine benzemeye başladığı veya birbirlerini   bağımsız sadece mesaj verenin uzmanlığı,
          olduğundan daha benzer buldukları yanılsamasına     güvenirliği ve hoşa gitmesine odaklanarak kolayca
          kapıldıkları görülmüştür (Hendrick, 2009). Benimle   etkilenir ve tutumunu istendik yönde
          Çalış” videolarının hangisini izleyeceğimize karar   değiştirebilmektedir.
          vermek için bile çekicilik ön plana çıkabilmektedir.
          Video çeken kişinin fiziksel görünümü, güleryüzlü
          ve sempatik olması, çekim yaptığı ortamın hoşluğu,
          arka fonda çalan müzikler, kullandığı dil, ses tonu
          76
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81