Page 75 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 75
Uyma davranışının diğer bir nedeni ise, grupta kendilerine benzediğini düşündüğü kişileri seçerler.
ödüllendirme ya da grubun cezasından kaçınma Bu açıdan bakıldığında da kişi, kendisinden biraz
ihtiyacından kaynaklanır. Bununla birlikte kişiler daha iyi olduğunu düşündüğü kişilerle ilgilidir, çok
kendi duygu ve düşüncelerinden grup tarafından daha iyi olanlarla değil (Bilgin, 2000). Bir konuda
sevilmek, kabul görmek ve dışlanmamak için çalışmaya başlamakta zorlanan veya nasıl istikrarlı
vazgeçebilmektedir. Kişinin gruptaki benimsenme şekilde çalışacağını bilemeyen kişi, kendine kaynak
düzeyi, gruptaki konumu ve grubun çekiciliği bu olması için bu videolardan yararlanabilir. Bunu
vazgeçebilme davranışında oldukça etkilidir (Bilgin, yaparken karşılaştırma yapacağı kişinin kendisine
2000). Günümüzde sanal dünyada video izleme benzer olmasına dikkat eder. Kişi kendi
çılgınlığı moda haline gelmişken, bu durumu yeteneklerinden biraz daha iyi olanı seçmekte,
grubun etkisi altında olduğumuz şeklinde karşılaştırdığında uçlarda olması motivasyonunu
yorumlayabiliriz. Yeni trendi yakalamak, ders düşürebilmektedir. Böylelikle kişi aslında kendini
çalışma alışkanlığını videolar üzerinden yürütmek değerlendirirken sosyal karşılaştırma yaparak
aslında bizim ekran aslında hem kendisi için
bağımlılığımızın bir sosyal onay almış hem de
sonucu da özsaygısını korumuş
olabilmektedir. Çünkü olmaktadır. Karşısına
artık sosyal ilişki çıkan yüzlerce videodan
ağlarımızın gerçek sadece birini kullanması
hayattan pandemi buna işarettir.
sebebiyle sanal hayata
Psikolojik işleyişin bir
kayması da bunda etken
parçası da bağlam
olmuştur. Kişiler kabul
kavramıdır. Bu kavram
edilme gereksinimiyle
fiziksel düzeyde, aile ve
gruba uyma davranışı
sosyal ilişkilerde ortaya
gösterebilir. Çünkü
çıksa da kültürler arası
sosyal onay ve aidiyet
ilişkilerde de ayrıca
duygusu yaşamak ve
değerlendirilmelidir.
dışlanmaktan kaçınmaya
Kültürel bağlam ise
çalışmaktadır. Aynı
gözlemlenebilen eylemlere, eylemlerin altında
zamanda kişi için ders çalışma alışkanlığı belli bir
yatan nedenlere dayanmaktadır.Bu yüzden de bir
sisteme oturmadıysa ve belirsizse, nasıl çalışacağı
eylem, farklı bağlamlarda ele alındığından farklı
konusunda karasızlık yaşıyorsa, yakında gireceği bir
anlama gelebilir (Kağıtçıbaşı, 2013). “Benimle
sınava çalışmaya zorlanıyorsa ve karşısındaki kişiyi
Çalış” videosunu kültürel bağlamda ele aldığımızda
uzman olarak görüyorsa grup ile bütünleşmek
ise, her kültür kendi içinde bu videolara farklı
isteyebilir. Bu sayede kişi kendini güvende ve
anlamlar yükleyebilir, çünkü kültüre duyarlıdır.
uyumlu hissedebilmektedir.
Kolektivist kültürde, bir gruba ait olma değerli
Kendi görüşlerini değerlendirmekte zorlanan, görüldüğünden bu videoları birlikte izlemek daha
yeteneklerinin farkında olmayan, düşünce ve çok ön plana çıkmaktadır. Bireyci kültürde ise
duygularının belirsizleştiği durumlar yaşayan kişi, gruptan ayrılmak ve bağımsızlık vurgulanarak, bu
sosyal karşılaştırma yapmaya başlamaktadır (Bilgin, videolarda gruba aidiyet dışında kendi başına
1994). Festinger’in Sosyal Karşılaştırma Kuramı’na çalışmanın önemi vurgulanmaktadır.
göre kişiler, bu karşılaştırmayı yaparken
l 75
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi