Page 79 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 79

Özel gereksinimli öğrencilerin bazı dersleri normal   eğitsel özellikleri, performans ve başarılarının
             gelişim gösteren akranlarıyla bir arada genel eğitim   değerlendirilmesi, öğretimlerine ilişkin uyarlamalar
             sınıfında, bazı dersleri de kendileriyle aynı özel   yapılması, sınıf yönetimi, davranış sağaltımı ve anne
             gereksinim durumunda olan öğrencilerle özel        -babalarla ve diğer ailelerle iletişim kurma yolları
             eğitim sınıfında almalarına ise yarı zamanlı       gibi konularda bilgilendirme çalışmaları yapılmalıdır
             kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi denilmektedir    (Odluyurt ve Batu, 2012).
             (Sart, Ala, Yazlık ve Yılmaz, 2004). Bir diğer

             kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi şekli ise,
             herhangi bir özel gereksinimi olmayan öğrencilerin,
             özellikle okul öncesi eğitim döneminde, kendi
             istekleri doğrultusunda, çevrelerinde bulunan ve
             kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları

             programlarını uygulayan özel eğitim ve
             kurumlarında özel gereksinimli öğrencilerle aynı
             sınıfta eğitim görmelerini ifade eden tersine
             kaynaştırma/bütünleştirme eğitimidir (Berkant ve
             Atılgan, 2017).


             Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim

             uygulamalarının temel amacı, genel eğitim
             sınıfındaki özel gereksinimli öğrencilerin ilgi ve
             yetenekleri doğrultusunda sınıf ortamından

             yararlanmalarını sağlamak ve her öğrencinin kendi
             öğrenme hızına ve yöntemine göre öğrenme ve
             öğretme ortamına anlamlı bir biçimde katılmasına
             olanak tanımaktır (Çankaya ve Korkmaz, 2012). Bu   Süreçte yer alan diğer paydaşlardan özel
             anlamda kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi, aynı    gereksinimli çocuk aileleri ise, çocuklarının
             zamanda çeşitli gelişim alanlarında yetersizliği olan   kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları
             öğrencilerin sosyal gelişimini normal gelişim
                                                                yapılacak  sınıfta nasıl bir eğitim alacakları,
             gösteren akranlarıyla eşit olanaklar çerçevesinde
                                                                nasıl desteklenecekleri,
             doğal ortamında tamamlayabilmesine de hizmet
                                                                değerlendirmelerinin nasıl yapılacağı ve
             etmektedir (Sart vd., 2004).
                                                                çocuklarının ve kendilerinin yasal hak ve
                Okul öncesi eğitim dönemindeki özel
                                                                sorumlulukları hakkında
             gereksinimli öğrenciler, kaynaştırma/bütünleştirme
                                                                bilgilendirilmelidirler.
             uygulamalarına yerleştirilmelerinden önce ise,
             süreçte yer alan tüm paydaşlara ilişkin bazı gerekli   Bu süreçte normal gelişim gösteren öğrenci
             hazırlık ve uyarlamaların yapılması gerekmektedir.    ailelerinin de kaynaştırma/bütünleştirme
                                                                uygulamaları, özel gereksinim durumu, öğrenci ve
             Kaynaştırma/bütünleştirme eğitimine başlamadan
                                                                özellikleriyle ilgili bilgilendirilmeleri de önem arz
             önce ya da başlandıktan sonra okul personeline;
                                                                etmektedir (Odluyurt ve Batu, 2012).
             özel gereksinimli öğrencilerin bireysel, gelişimsel ve






                                                                                                            l   79
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84