Page 79 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 79
Özel gereksinimli öğrencilerin bazı dersleri normal eğitsel özellikleri, performans ve başarılarının
gelişim gösteren akranlarıyla bir arada genel eğitim değerlendirilmesi, öğretimlerine ilişkin uyarlamalar
sınıfında, bazı dersleri de kendileriyle aynı özel yapılması, sınıf yönetimi, davranış sağaltımı ve anne
gereksinim durumunda olan öğrencilerle özel -babalarla ve diğer ailelerle iletişim kurma yolları
eğitim sınıfında almalarına ise yarı zamanlı gibi konularda bilgilendirme çalışmaları yapılmalıdır
kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi denilmektedir (Odluyurt ve Batu, 2012).
(Sart, Ala, Yazlık ve Yılmaz, 2004). Bir diğer
kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi şekli ise,
herhangi bir özel gereksinimi olmayan öğrencilerin,
özellikle okul öncesi eğitim döneminde, kendi
istekleri doğrultusunda, çevrelerinde bulunan ve
kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları
programlarını uygulayan özel eğitim ve
kurumlarında özel gereksinimli öğrencilerle aynı
sınıfta eğitim görmelerini ifade eden tersine
kaynaştırma/bütünleştirme eğitimidir (Berkant ve
Atılgan, 2017).
Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim
uygulamalarının temel amacı, genel eğitim
sınıfındaki özel gereksinimli öğrencilerin ilgi ve
yetenekleri doğrultusunda sınıf ortamından
yararlanmalarını sağlamak ve her öğrencinin kendi
öğrenme hızına ve yöntemine göre öğrenme ve
öğretme ortamına anlamlı bir biçimde katılmasına
olanak tanımaktır (Çankaya ve Korkmaz, 2012). Bu Süreçte yer alan diğer paydaşlardan özel
anlamda kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi, aynı gereksinimli çocuk aileleri ise, çocuklarının
zamanda çeşitli gelişim alanlarında yetersizliği olan kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları
öğrencilerin sosyal gelişimini normal gelişim
yapılacak sınıfta nasıl bir eğitim alacakları,
gösteren akranlarıyla eşit olanaklar çerçevesinde
nasıl desteklenecekleri,
doğal ortamında tamamlayabilmesine de hizmet
değerlendirmelerinin nasıl yapılacağı ve
etmektedir (Sart vd., 2004).
çocuklarının ve kendilerinin yasal hak ve
Okul öncesi eğitim dönemindeki özel
sorumlulukları hakkında
gereksinimli öğrenciler, kaynaştırma/bütünleştirme
bilgilendirilmelidirler.
uygulamalarına yerleştirilmelerinden önce ise,
süreçte yer alan tüm paydaşlara ilişkin bazı gerekli Bu süreçte normal gelişim gösteren öğrenci
hazırlık ve uyarlamaların yapılması gerekmektedir. ailelerinin de kaynaştırma/bütünleştirme
uygulamaları, özel gereksinim durumu, öğrenci ve
Kaynaştırma/bütünleştirme eğitimine başlamadan
özellikleriyle ilgili bilgilendirilmeleri de önem arz
önce ya da başlandıktan sonra okul personeline;
etmektedir (Odluyurt ve Batu, 2012).
özel gereksinimli öğrencilerin bireysel, gelişimsel ve
l 79
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi